سهند بخریم یا اطلس؟ مقایسه اطلس و سهند
تیبا به عنوان اولین خودروی ملی سایپا علاوه بر فروش مطلوبی که داشت، به پایهای برای بسیاری از محصولات بعدی این شرکت تبدیل شد و سایپا خودروهای پرتعدادی را روی پلت فرم تیبا (پلت فرم X200) تولید و عرضه کرد.
امروز به سراغ مقایسه دو محصول جدید سایپا از همین پلت فرم یعنی سهند و اطلس رفتهایم. اگر قصد خرید یک خودروی اقتصادی صفر کیلومتر را دارید، تا پایان مقایسه اطلس و سهند همراه ما باشید تا ببینیم در نهایت اطلس بهتره یا سهند.
مقایسه اطلس و سهند از نظر طراحی
مقایسه اطلس با سهند از همین ابتدا خیلی نزدیک دنبال میشود. چراکه هر دو خودرو علاوه بر بهرهگیری از پلت فرم یکسان، المانهای طراحی مشترک پرتعدادی هم دارند. در این میان سهند به عنوان یک سدان، در مجموع سبک طراحی متعادلی دارد و علاوه بر استفاده از المانهای جوانپسندانهای مثل چراغهای جلو با پس زمینه تیره، سعی کرده است برای افراد میانسال و خانوادهها هم جذاب باشد.
اما طبیعی است که اطلس به عنوان یک هاچبک، چهرهای اسپرتتر داشته باشد که این سبک طراحی اسپرت را میتوانیم در المانهایی مثل جلوپنجره با خطوط عمودی، دیفیوزر عقب نقرهای طرحدار، طرح خروجی اگزوز روی سپر عقب و خطوط تزئینی اطراف مهشکنهای جلو ببینیم.
درون کابین این دو محصول سایپا اختلافها کمتر میشود و شاهد داشبوردی یکسان هستیم که از پلاستیک خشک ساخته شده است اما به لطف دورنگ بودن و الگوگیری از داشبورد رنو سیمبل نسل سوم (۲۰۱۳ – ۲۰۲۱)، نسبت به داشبورد محصولات قبلی این پلت فرم جذابتر به نظر میرسد. البته طراحی داشبورد اطلس به لطف وجود مانیتور و کلیدهای روی غربیلک فرمان، کمی جذابتر از داشبورد سهند به نظر میرسد.
در مجموع برای مقایسه سهند و اطلس از نظر طراحی باید بگوییم که سبک طراحی این دو خودرو باهم متفاوت است و نمیتوانیم هیچ کدام را به عنوان برنده قطعی انتخاب کنیم. اما با این وجود، اطلس طراحی مدرنتر و هماهنگتری را به نمایش میگذارد و عامهپسندتر از سهند است.
مقایسه اطلس و سهند از نظر امکانات رفاهی
در بخش امکانات رفاهی، تفاوت اطلس و سهند بیشتر میشود. چراکه سهند فعلاً تنها در نسخه پایه (تیپ S) عرضه شده اما اطلس از همان ابتدا با نسخه فول آپشن دندهای (تیپ G) به بازار آمده است. بنابراین اطلس به لطف وجود امکاناتی مثل مالتی مدیا، سانروف، دوربین دید عقب، آینههای جانبی تاشو برقی، روکش چرمی صندلیها، رینگ آلومینیومی و… برنده این بخش از مقایسه خواهد بود.
برای مقایسه سهند و اطلس از نظر امکانات رفاهی به صورت دقیقتر میتوانید به جدول زیر مراجعه کنید:
تجهیزات | سهند S | اطلس G |
چراغ | چراغهای عقب LED، مهشکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور (اتولایت)، چراغ بدرقه | چراغهای عقب LED، مهشکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور (اتولایت)، چراغ بدرقه |
سیستم صوتی | USB، AUX، بلوتوث، ۴ بلندگو | USB، AUX، بلوتوث، میرور لینک، نویگیشن (مسیریاب) آفلاین، مانیتور ۷ اینچی لمسی، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان، ۴ بلندگو |
رینگها | ۱۴ اینچی فولادی | ۱۴ اینچی آلومینیومی |
شیشه و آینه | شیشهها و آینههای جانبی برقی | شیشههای جانبی برقی، آینههای جانبی تاشوبرقی با گرمکن، شیشههای عقب دودی |
تهویه مطبوع | الکتریکی | الکتریکی |
صندلی | روکش پارچهای، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (iso fix) | روکش چرمی، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، صندلی عقب تاشو مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (iso fix) |
سایر امکانات | کامپیوتر سفری، فرمان هیدرولیک، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، قفل مرکزی با ریموت، نشانگر تعویض دنده (GSI) | کامپیوتر سفری، فرمان هیدرولیک، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، قفل مرکزی با ریموت، نشانگر تعویض دنده (GSI)، دوربین دید عقب، سانروف، کف پایی سه بعدی |
مقایسه اطلس و سهند از نظر ایمنی
در بخش ایمنی مقایسه اطلس با سهند نسبت به بخش امکانات رفاهی تفاوتهای کمتری را شاهد هستیم. چراکه هر دو خودرو از آپشنهای ایمنی مشترکی مثل ترمز ABS+EBD، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) و ۲ ایربگ بهره میبرند. در این میان سهند از ترمز کمکی اضطراری (BAS) بهره میبرد که اطلس فاقد آن است اما در عوض کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو اطلس از مکانیزم کاهنده نیرو برخوردار هستند.
سهند و اطلس هم مثل سایر خودروهای ایرانی فاقد نتیجه تست ایمنی رسمی هستند اما با توجه به مشترک بودن پلت فرم و ساختار بدنه، از نظر استحکام کلی در تصادفات نمرهای برابر میگیرند.
برای مقایسه اطلس و سهند از نظر امکانات ایمنی میتوانید به جدول زیر مراجعه کنید:
تجهیزات | سهند S | اطلس G |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، چراغ ترمز اضطراری (Ess Function) | سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، چراغ ترمز اضطراری (Ess Function)، کمربند ایمنی با مکانیزم کاهنده نیرو |
کیسه هوا | راننده و سرنشین جلو (۲ عدد) | راننده و سرنشین جلو (۲ عدد) |
سیستم ترمز و پایداری | ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب کاسهای، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی اضطراری (BAS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) | ترمز جلو دیسکی و عقب کاسهای، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) |
مقایسه اطلس و سهند از نظر فنی و تجربه رانندگی
مقایسه سهند و اطلس از نظر فنی معنایی ندارد! چراکه هر دو خودرو از نظر فنی کاملاً یکسان هستند و تجربه رانندگی مشابهی را ارائه میکنند. بنابراین در ادامه تنها به توصیف حس و حال رانندگی این دو محصول سایپا خواهیم پرداخت.
پیشرانه سهند و اطلس نمونه بهبود یافته موتور M15 سایپا است که با کد M15i شناخته میشود. این پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۸ سوپاپ، حداکثر قدرت ۹۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل میکند. البته سهند و اطلس در آینده نزدیک با گیربکس اتوماتیک CVT هم عرضه خواهند شد.
اما برای توصیف تجربه رانندگی سهند و اطلس باید بگوییم که فضای کابین این دو خودرو نسبت به ابعاد بدنه مناسب است و میتوانیم برای مسافرتهای خانوادگی هم روی آنها حساب باز کنیم. کیفیت سواری سهند و اطلس هم متوسط رو به خوب است و اگر توقع خود را در سطح یک خودرو کاملاً اقتصادی نگه دارید، میتوانید از نرمی این خودروها راضی باشید.
سهند و اطلس به دلیل وزن پایین، عملکرد فنی معقولی را هم ارائه میکنند و هرچند نمیتوانیم آنها را خودروهایی سریع محسوب کنیم اما کُند هم نیستند و نسبت به مبلغ پرداختی راضی کننده ظاهر میشوند. کاهش سروصدای پیشرانه M15i به نسبت M15 هم نکته مثبتی است که در رانندگی با سهند و اطلس احساس میشود.
بالأخره سهند بخریم یا اطلس
همانطور که در بخشهای مختلف مقایسه اطلس و سهند دیدیم، این دو خودرو در واقع یک روح در دو بدن هستند و انتخاب از بین این دو محصول سایپا کاملاً به معیارها و سلیقه خریدار وابسته است. اگر اهل مسافرتهای خانوادگی هستید، خرید سهند با توجه به صندوق بار بزرگتر گزینه مناسبتری است. اما اگر جوانتر هستید یا بیشتر از خودرو استفاده شهری دارید؛ خرید اطلس با توجه به چهره جذابتر و آپشنهای بیشتر انتخاب بهتری خواهد بود.