ارزهای دیجیتال

سه‌گانه غیر‌ممکن جایگزینی رمزارز‌ها به جای پول







در جدیدترین تحقیقات خود، یک اقتصاددان نشان داد که قیمت ارزهای رمزنگاری شده خصوصی مانند بیت کوین توسط یک فرآیند گام تصادفی تعیین می شود. وی بیان می کند که از سه هدف ثبات قیمت، کارایی و اطمینان پولی، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی تنها می توانند به دو هدف به طور همزمان دست یابند.



به گزارش ایران تحلیل، از آنجایی که ارزهای دیجیتال به تدریج جایگاه خود را در میان دارایی های اصلی باز می کنند، بررسی جنبه های مختلف آن برای افراد در اقتصاد اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. بر این اساس، هارالد اولیگ، استاد اقتصاد در دانشگاه شیکاگو، در آخرین مقاله خود نشان می دهد که ارزهای دیجیتال خصوصی مانند بیت کوین قیمت غیرقابل پیش بینی دارند و می توانند تحت تأثیر عواملی که قبلاً نادیده گرفته شده بودند، رشد یا کاهش قابل توجهی داشته باشند.

این اقتصاددان بیشتر در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی بحث می‌کند و خاطرنشان می‌کند که این ابزار جدید بانک مرکزی از سه‌گانه غیرممکن رنج می‌برد و تنها به دو هدف از سه هدف کارآمدی، اطمینان پولی و ثبات قیمت دست می‌یابد. امروزه کمتر کسی پیدا می شود که درباره بیت کوین نداند. در حالی که تا چند سال پیش ارزهای دیجیتال هنوز یک مفهوم حاشیه ای برای علاقه مندان بود، امروزه این وضعیت تغییر کرده است و کمتر کسی پیدا می شود که نام بیت کوین را نشنیده باشد. این گسترش باعث شده است که اقتصاددانان مطالعات خود را بر روی این پدیده نوظهور متمرکز کنند و سعی کنند به سوالات پیرامون این پدیده پاسخ دهند.

بر این اساس، هارالد اولیگ، استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو، در آخرین مقاله خود، به موضوع قیمت گذاری ارزهای دیجیتال خصوصی مانند بیت کوین پرداخت و سعی کرد برخی از چالش های ارزهای رمزنگاری شده دولتی و دولتی را توضیح دهد. به طور کلی، او سعی می کند از منظر اقتصاد پولی به این موضوع نگاه کند و به سوالات زیر پاسخ دهد: چگونه باید در مورد قیمت گذاری ارزهای دیجیتال بی ارزش مانند بیت کوین فکر کرد؟ یا آیا ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین می توانند به عنوان یک وسیله مبادله با وجود نوسانات قیمت عمل کنند؟ این چه پیامدهایی برای سیاست پولی و ارز دولتی مانند دلار خواهد داشت؟

این اقتصاددان در این مقاله خاطرنشان می کند که یک مبادله اساسی در قیمت گذاری بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر وجود دارد. بر این اساس، قیمت بیت کوین رفتار “نوسان” از خود نشان می دهد و قیمت مورد انتظار آن در آینده برابر با قیمت فعلی آن است. تئوری پیاده روی تصادفی بیان می کند که یک متغیر دارای یک مسیر تصادفی و غیرقابل پیش بینی است. این مفهوم در بازارهای مالی توسعه یافته است و این ادبیات بیان می کند که حرکات گذشته یا روند قیمت یک سهام یا بازار نمی تواند برای پیش بینی حرکت آتی آن استفاده شود.

به عبارت دیگر، وقتی شخصی بیت کوین را برای خرید کالای دیگری خرج می کند، تصور می کند که قیمت آن بیت کوین در آینده افزایش نخواهد یافت و خرج کردن آن را عاقلانه تر از نگه داشتن آن می دانند. یکی از نکات جالب این مقاله این است که بیان می کند که نوسانات قیمت بیت کوین مانع از عملکرد آن به عنوان یک وسیله مبادله نمی شود. به عبارت دیگر، بیت کوین ها بدون توجه به نوسانات بازار استفاده می شوند. دلیل این امر در قیمت گذاری نهفته است. خریداران و فروشندگان در معاملات خود ریسک قیمت بیت کوین آینده را در نظر می گیرند، از ماهیت تصادفی قیمت این ارز دیجیتال آگاه هستند و در معاملات خود قیمت را بر اساس آن تعیین می کنند.

سه گانه غیرممکن بانک های مرکزی









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا