ترندهای روز

سه دانش‌آموز با بازخوانی متون باستانی از طریق هوش مصنوعی برنده 700 هزار دلار شدند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

سه دانش‌آموز با کشف متن نوشته شده روی پاپیروس‌های هرکولانیوم (هرکولانیوم: شهری کوچک اما ثروتمند که در سال ۷۹ پس از میلاد ویران شد) در چالش وزوویوس برنده شدند. این دانش آموزان که برای کار خود از هوش مصنوعی کمک گرفته اند، جایزه ۷۰۰ هزار دلاری دریافت کرده اند.

بر اساس گزارش Insider، این دانش آموزان به نام های یوسف نادر، لوک فاریتور و جولیان شیلیگر، اولین تیمی بودند که حداقل چهار قسمت خوانا از طومار ۱۴۰ کاراکتری (به اندازه دو پست شبکه اجتماعی X) را کشف کردند.

نادر ۲۷ ساله که دانشجوی دکترای یادگیری ماشین در دانشگاه آزاد برلین است، می گوید:

“من فکر می کنم کار ما آینده ای بسیار هیجان انگیز را نوید می دهد که در آن ایده های به ظاهر غیرممکن ممکن می شوند.”

فاریتور، ۲۲ ساله، دانشجوی دانشگاه نبراسکا و شلیگر، ۲۸ ساله، دانشجوی کارشناسی ارشد رباتیک در ETH زوریخ در سوئیس است. طومارهای مذکور در قرن اول و همزمان با فوران آتشفشان وزوویوس دفن شدند. تا امروز حدود ۸۰۰ طومار از این مکان کشف شده است.

کمک به هوش مصنوعی برای بازنویسی دوره های مهم تاریخی

رابرت فاولر، رئیس انجمن هرکولانیوم می گوید: «برخی از این متون می توانند تاریخ دوره های مهم جهان باستان را به طور کامل بازنویسی کنند. جامعه ای که دنیای مدرن غرب از آن سرچشمه گرفته است.»

چالش Vesuvius در مارس ۲۰۲۳ توسط سه کهنه کار صنعت فناوری، مدیر عامل سابق Github، نات فریدمن، بنیانگذار موتور جستجوی Cue، دانیل کراس، و استاد علوم کامپیوتر برنت سلیز، راه اندازی شد. همچنین توسط گروهی از کارآفرینان، سرمایه گذاران و چهره های کلیدی صنعت فناوری پشتیبانی می شود.

برندگان امسال تنها به کشف حدود ۵ درصد از یک طومار کمک کردند، و برگزارکنندگان چالش Vesuvius امیدوارند که شرکت کنندگان به کشف حدود ۹۰ درصد از چهار طومار اول کمک کنند. تیم برنده حدود ۱۰۰۰۰۰ دلار دریافت خواهد کرد. آنها همچنین امیدوارند که در چند سال آینده تمام ۸۰۰ طومار را بازیابی و مطالعه کنند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا