ترندهای روز

سه دانشجو با استفاده از هوش مصنوعی از طومار باستانی «هرکولانیوم» رمزگشایی کردند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

برای اولین بار، سه دانش‌آموز از هوش مصنوعی برای خواندن ستون‌های یکی از ۱۸۰۰ طومار پاپیروسی استفاده کردند که در هنگام فوران کوه وزوویوس در ایتالیا در سال ۷۹ پس از میلاد زیر انبوهی از خاکستر به همراه هزاران اثر دیگر مدفون شده بودند.

شهر هرکولانیوم در نزدیکی شهر پمپئی در جنوب ایتالیا قرار دارد و این شهر نیز در جریان فوران آتشفشانی سال ۷۰ پس از میلاد از بین رفت.

در جریان کاوش های باستان شناسی این شهر بیش از ۸۰۰ طومار در یک ویلای روم باستان کشف شد که اکنون در کتابخانه ای در ناپل نگهداری می شود.

در تمام این سال‌ها، هر تلاشی برای باز کردن و خواندن این طومارهای شکننده شکست خورده بود تا اینکه سه دانش‌آموز موفق شدند با کمک ماشین‌های کدگذاری مجهز به هوش مصنوعی، ۱۵ ستون را در یک طومار بخوانند.

این موفقیت در چارچوب رقابتی به نام چالش “Vesuvius” به دست آمد. مسابقه ای که یک گلدان گرانبها نیز به عنوان جایزه برای برنده در نظر گرفته شد.

این سه دانشجو یوسف نادر (دانشجوی دکترا از آلمان)، لوک فاریتور از آمریکا و جولیان شیلیگر از سوئیس بودند که اکنون به طور مشترک صاحب این جایزه بزرگ ۷۰۰ هزار دلاری هستند.

دانشمندان علت اصلی مرگ ۶ قربانی فوران آتشفشان پمپئی در ۲ هزار سال پیش را کشف کردند.

کشف مجسمه هایی در شهر سوخته پمپئی که حکایت از شرک ساکنان آن دارد.

کشف نقاشی دیواری «پیتزای ۲ هزار ساله» در خرابه‌های شهر پمپئی ایتالیا

نات فریدمن، یکی از برگزارکنندگان این مسابقه در شبکه اجتماعی X نوشت: این پانزده ستون در انتهای اولین طومار قرار دارند و حاوی متن جدیدی از دنیای باستان است که قبلاً دیده نشده است.

وی افزود که این طومار احتمالاً توسط فیلودموس، فیلسوف اپیکوری نوشته شده است و محتوای آن درباره «موسیقی، غذا و چگونگی لذت بردن از لذت های زندگی» است.

باز شدن «مجازی» این طومارها نیز با کمک فناوری اسکن سه بعدی و همچنین فناوری اسکن سی تی امکان پذیر است.

این کشف بسیاری از دانشمندان و مورخان را شگفت زده کرد و نات فریدمن با اشاره به اینکه قسمت رمزگشایی شده معادل ۵ درصد یک طومار است، در شبکه X نوشت: هدف ما برای سال ۲۰۲۴ خواندن کل متن یک طومار است. به همین دلیل برای اولین تیمی که بتواند حداقل ۹۰ درصد از چهار طوماری را که ما اسکن کرده ایم بخواند، یک جایزه بزرگ ۱۰۰ هزار دلاری در نظر گرفته ایم.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا