اخبار بورس

سه درخواست از وزیر صمت در زمینه مسئله تجدید ارزیابی دارایی ها

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامچند روز پیش بود نبض بازار سهام گفتگوی اختصاصی از وزیر صمت در مورد مزایای تجدید ارزیابی دارایی ها وزیر محترم صمت در این گفتگو به سه مزیت در این زمینه اشاره کرد. سه مزیتی که فعالان بازار سرمایه از آن استقبال ویژه ای می کنند مهدی سوری او عامل شروع و انجام تجدید ارزیابی دارایی ها در بازار سرمایه محسوب می شد. (این گفتگو از اینجا خواندن)

به این منظور مهدی سوری گفتگو با کارشناسان سرشناس بازار سرمایه نبض بازار سهام ضمن تمجید از نگاه صحیح وزیر حریم خصوصی در این خصوص نکاتی را مطرح کردند که در ادامه می خوانیم و در پایان درخواستی از وزیر محترم حریم داشتند.

مهدی سوری به نبض بازار سهام وی گفت: اگر بخواهیم تجدید ارزیابی ها در شفافیت شرکت ها و تهیه صورت های مالی و همچنین عملکرد صحیح مدیران و ارتقای سطح به نتایج مطلوب برسیم، مدت هاست که این مطالبه را مطرح کرده ایم. نوسازی و بازسازی.» شرکت ها و کاهش مالیات. سه مرحله زیر باید طی شود:

۱. الزام قانونی به تجدید ارزیابی کلیه شرکتها از کلیه طبقات دارایی (استهلاک پذیر و غیر قابل استهلاک).
۲. تغییر در استانداردهای حسابداری و شناسایی دارایی ها بر اساس ارزش جاری به جای قیمت تمام شده بر اساس استاندارد بین المللی حسابداری شماره ۲۹.
۳. اصلاح تبصره ۱ ماده ۱۴۹ قانون مالیات های مستقیم و شناسایی هزینه های استهلاک به دلیل افزایش تجدید ارزیابی به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی.

وی ادامه داد: مصاحبه اخیر وزیر حراست آقای علی آبادی در مورد ارزیابی مجدد مورد استقبال فعالان بازار قرار گرفت و من نیز معتقدم. اگر قرار است به موفقیت های واقعی اعلام شده از سوی وزیر برسیم، لازم است این سه اقدام به صورت همزمان از سوی دولت و مجلس پیگیری و اجرا شود.. چرا که وزیر در سخنان خود به تحقق استهلاک و تحقق هزینه های شرکت ها و همچنین ارائه صحیح عملکرد مدیران در گزارش های مالی اشاره کرد و این امر مستلزم ارزیابی مجدد دارایی های استهلاک پذیر شرکت ها است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اما با توجه به اینکه این کار عملکرد مدیران و در شرکت های بورسی را برجسته می کند، گاهاً مشخص می شود که بین سهامداران و مدیران تضاد منافع وجود دارد و مدیران می خواهند عملکرد خود را روشن کنند و به چالش کشیده شوند. آنها داوطلبانه این کار را انجام نخواهند داد. بنابراین، فعالان بازار بر این باورند که همه شرکت ها باید طبق قانون و نه به عنوان توصیه، ملزم به تجدید ارزیابی همه طبقات دارایی ها، اعم از استهلاک پذیر یا غیر قابل استهلاک باشند. و نباید مانند روال فعلی باشد که برخی از شرکت ها تنها بخشی از دارایی های استهلاک ناپذیر خود را تجدید ارزیابی می کنند.

سوری تصریح کرد: نکته بعدی که می تواند نتیجه بسیار خوبی برای شرکت ها داشته باشد و به آنها کمک کند و وزیر نیز به آن اشاره کرد: موضوع کاهش مالیات است. در صورتی که تبصره ۱ ماده ۱۴۹ قانون مالیاتهای مستقیم حاکی از آن باشد که مازاد استهلاک ناشی از افزایش تجدید ارزیابی هزینه مالیاتی قابل قبولی محسوب نمی شود و این امر موجب وضع مالیات مضاعف بر تورم می شود که عموماً صحیح است. . نیست و درخواست از وزیر پیگیری درخواست دولت برای اصلاح این ماده و تبدیل هزینه استهلاک به هزینه قابل قبول و همچنین ارزیابی دائمی معافیت مالیاتی است. و حتی در مورد فروش یا مبادله دارایی نیز این استثنا اعمال می شود، زیرا این افزایش نشان دهنده سود واقعی شرکت ها نیست و ناشی از تورم است.

وی بیان کرد: نکته پایانی این است که با توجه به تورم حاکم بر هر سال، تفاوت معنی داری بین ارزش واقعی و دفتری دارایی ها وجود خواهد داشت و از آنجایی که تجدید ارزیابی فرآیندی زمان بر است، معمولاً شرکت ها نمی توانند هر ساله به تجدید ارزیابی بیایند. با هر ارزیابی مجدد، این تفاوت پس از مدتی دوباره ظاهر می شود. به همین دلیل استاندارد بین المللی حسابداری شماره ۲۹ بیان می کند که در کشورهای دارای تورم حاد، شناسایی دارایی ها بر اساس بهای تمام شده تاریخی، گزارش های مالی را بی فایده می کند و این استاندارد پیشنهاد می کند در کشورهای دارای تورم حاد مانند ایران، شناسایی دارایی ها بر اساس بهای تمام شده تاریخی شناسایی شود. گزارش های مالی بی فایده باید به ارزش جاری و نه به بهای تمام شده تاریخی ثبت شوند. به همین دلیل این تقاضا را مطرح می کنم بعد از مصاحبه وزیر هم معتقدم این مزیت هایی که وزیر به آنها اشاره کرد اگر بخواهیم تمام کنیم و همیشه بخواهیم گزارش های مالی شفاف و گزارش عملکرد مناسب داشته باشیم باید استانداردهای حسابداری خود را مطابق با شرایط تطبیق دهیم مثل استانداردهای بین المللی. ones پیش فرض تورم را تنظیم کنید و دارایی ها را بر اساس ارزش فعلی به جای ارزش تاریخی ثبت کنید.

سوری در خاتمه گفت: از مطالب گفته شده به نظر می رسد که دستیابی به دستاوردهای مطلوب وزیر محترم صمت مستلزم تحقق این سه خواسته و تغییرات لازم در قوانین و استانداردهای حسابداری است. اینکه وزیر محترم به این دستاوردها و مزیت ها اشاره کردند به این معناست که ایشان هم با این مطالبات موافق هستند یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا