ترندهای روز

سه معمای حل نشده در پرونده پاول دوروف

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

چرا پاول دوروف، مدیر عامل تلگرام و میلیاردر متولد روسیه، این همه ملیت دارد؟ او واقعاً به چه کسی وفادار است؟

از زمانی که دستگیری غافلگیرانه پاول دوروف در شنبه گذشته، طرفداران آزادی بیان را خشمگین کرد و فرانسه را به تلاش برای سانسور پیام رسان تلگرام متهم کرد، تئوری های توطئه سر و صدای زیادی پیدا کرد.

به گفته تلگرام، از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۳، این پلتفرم به ابزاری برای مخالفان سیاسی، ژنرال های میدان جنگ و جنایتکاران تبدیل شده و نزدیک به یک میلیارد کاربر را به خود جذب کرده است.

چهارشنبه گذشته، دوروف پس از تحقیقات رسمی در مورد شش اتهام، از جمله امتناع از همکاری با مجریان قانون و همدستی در مدیریت یک پلتفرم آنلاین برای تسهیل معاملات غیرقانونی در یک گروه سازمان یافته، به قید وثیقه پنج میلیون یورویی در فرانسه آزاد شد. تبدیل شد.

به گفته پولیتیکو، این تحقیقات به دلیل عدم تمایل تلگرام به همکاری در پرونده کودک آزاری انجام شد که منجر به صدور حکم دادگاه علیه دوروف و برادرش نیکولای دوروف، بنیانگذاران این پلتفرم شد.

در حالی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد که “این پرونده به هیچ وجه سیاسی نیست”، این دستگیری بی سابقه سوالاتی را در مورد این سرمایه دار فناوری و روابط او با پاریس و مسکو ایجاد کرد.

دوروف چقدر مکرون را می شناسد؟

اگرچه یک شهروند متوسط ​​فرانسوی ممکن است با تلگرام آشنایی نداشته باشد، این اپلیکیشن حداقل یک کاربر مشتاق در فرانسه دارد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه.

ماکرون از اولین روزهای اولین مبارزات افق میهناتی ریاست جمهوری خود، نزدیک به یک دهه پیش، از این اپلیکیشن استفاده کرده است و این کار را ادامه می دهد، حتی اگر سال گذشته از اعضای کابینه وی به طور رسمی خواسته شد استفاده از این پلتفرم را متوقف کنند. می دهد یکی از نزدیکان مکرون به پولیتیکو گفت: دوروف حداقل یک بار در سال ۲۰۱۸ با رئیس جمهور فرانسه ملاقات کرد. این دیدار غیرعلنی در آن زمان گزارش نشده بود. به گزارش روزنامه لوموند، این دو از زمانی که مکرون برای اولین بار رئیس جمهور شد، در «مقامات متعدد» با یکدیگر ملاقات کرده اند.

مکرون مدت هاست که به دنبال تبدیل فرانسه به خانه شرکت های بزرگ فناوری است. رئیس جمهور فرانسه یک ماه پس از پیروزی در سال ۲۰۱۷ گفت: “فرانسه کشوری پیشرو برای نوآوری های فوق العاده، تغییر و تحول عمیق خواهد بود.”

به گزارش وال استریت ژورنال، رئیس جمهور فرانسه تلاش کرد دوروف را متقاعد کند که تلگرام را به پاریس منتقل کند و به او پیشنهاد شهروندی فرانسه را داد. در حالی که دوروف اکنون تابعیت فرانسه را دارد، دفتر مرکزی تلگرام در حال حاضر در دبی است.

بر اساس گزارش هفته نامه طنز فرانسوی لو کنری، زمانی که دوروف شامگاه شنبه در فرودگاه لوبورژ پاریس دستگیر شد، ظاهرا به افسران پلیس گفت که برای صرف شام با ماکرون در پاریس بوده است. مکرون پنجشنبه گذشته دعوت پاول دوروف را به طور کامل رد کرد. وی در سفر به صربستان گفت: من مطلقا اطلاعی از سفر آقای دوروف به فرانسه نداشتم.

یک منبع نزدیک به مکرون تاکید کرد که رئیس جمهور فرانسه در آن روز در خانه تعطیلات خصوصی خود در لو توک در شمال فرانسه بود.

این اولین شوخی عملی دوروف به هزینه مقامات فرانسوی نخواهد بود. در آوریل ۲۰۲۳، این میلیاردر روسی نام قانونی خود را در پاسپورت فرانسوی خود به Paul de Roux تغییر داد که اقتباس فرانسوی از نام Pavel Durov است که در مجله رسمی کشور ثبت شده است.

دوروف چگونه فرانسوی شد؟ واقعا چند پاسپورت دارد؟

سه معمای حل نشده در مورد پاول دوروف

موسس تلگرام که در روسیه متولد شده است، در سال ۲۰۲۱ تابعیت فرانسه را با روشی که معمولاً مختص یک خارجی فرانسوی زبان است که با کار برجسته خود به نفوذ فرانسه و رونق اقتصاد بین المللی این کشور کمک کرده است، به دست آورد. روابط.” دارد

او تنها سرمایه دار فناوری نیست که این مسیر را دنبال می کند. ایوان اشپیگل، مدیر عامل آمریکایی اسنپ چت که تا حدودی فرانسوی صحبت می کند نیز در سال ۲۰۱۸ تابعیت فرانسه را دریافت کرد.

مکرون پنجشنبه گذشته گفت: این تصمیمی است که ما در سال ۲۰۱۸ گرفتیم و من کاملا بر آن ایستاده ام. وی افزود: این بخشی از راهبردی است که به زنان و مردان اجازه می‌دهد زمانی که هنرمند، ورزشکار، کارآفرین هستند، زمانی که سعی می‌کنند زبانی بیاموزند، زمانی که ثروت ایجاد می‌کنند، زمانی که درخواست شهروندی می‌کنند، تابعیت فرانسه را دریافت کنند. من این کار را برای آقای دوروف انجام دادم که سعی کرد زبان فرانسه را یاد بگیرد. درست مثل کاری که برای اشپیگل کردم.

با این حال، چگونگی کمک دوروف به نفوذ فرانسه نامشخص است.

ریاست جمهوری فرانسه در ابتدا تمایلی به اعطای شهروندی دوروف نداشت و به پولیتیکو گفت که این تصمیم توسط وزارت خارجه فرانسه گرفته شده است. دوروف همچنین شهروند امارات متحده عربی است و در آنجا اقامت دارد و تلگرام را اداره می کند. پس از دستگیری مدیر عامل تلگرام، ابوظبی درخواست دسترسی کنسولی به دوروف را داشت، اما به گفته یکی از نزدیکان مدیر عامل تلگرام، این سرمایه گذار فناوری پیشنهاد کمک را رد کرد. یکی از نمایندگان دستگاه دیپلماسی امارات متحده عربی به پولیتیکو گفت: ما با مقامات فرانسوی درباره این پرونده و نمایندگان پاول دوروف در تماس هستیم.

رسانه های دولتی روسیه گزارش دادند که مسکو درخواست دسترسی کنسولی کرده است. یک مقام دولت فرانسه به پولیتیکو گفت که این فرد از حمایت کنسولی روسیه و بازدید کنسولی امارات امتناع کرد، اما موافقت کرد که سفارت امارات را در جریان وضعیت خود قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین تابعیت روس دوروف را تایید کرد و افزود: نمی دانم او چند تابعیت دیگر دارد.

دوروف همچنین از طریق یک برنامه سرمایه گذاری که در آن پاسپورت ها از طریق کمک های مالی کلان اعطا می شود، تابعیت کشور جزیره ای کارائیب سنت کیتس و نویس را به دست آورد. سفیر این کشور در پاریس در تماسی با پولیتیکو تابعیت دوروف را تایید کرد اما تاکید کرد که روابط او با سنت کیتس و نویس محدود است. دوروف با خدمات کنسولی این کشور تماسی نداشته است.

آیا دوروف همچنان به روسیه وفادار است؟

دوروف در سال ۲۰۱۴ پس از درگیری با کرملین روسیه را ترک کرد. او قبل از راه اندازی تلگرام، یک پلتفرم شبکه اجتماعی به نام «وی کنتاکت» ایجاد کرده بود و مدعی شده بود که از دادن اطلاعات تماس فعالان دموکراسی خواه اوکراینی که در این پلتفرم فعال بودند خودداری کرده است.

با این حال، از زمان دستگیری دوروف، مسکو وارد عمل شد و اعلام کرد که تمام کمک ها و حمایت های لازم را به دوروف ارائه کرده است و فرانسه را به ارعاب و تلاش مستقیم برای محدود کردن آزادی ارتباطات متهم کرد.

اگرچه دوروف خود را به عنوان مخالف کرملین نشان می دهد، اما واقعیت پیچیده تر به نظر می رسد. حتی پس از ترک روسیه و فروش سهام خود در VKontakte، دوروف شایعه شد که روابط خود را با این کشور حفظ کرده است.

علیشیر عثمانوف، الیگارشی نزدیک به پوتین، ظاهراً در مراحل اولیه تلگرام به تامین مالی کمک کرد. تلگرام نیز مانند VKontakte در ابتدا فعالیت خود را در همان دفتر «خان خانه» در سن پترزبورگ آغاز کرد.

بر اساس گزارش یک رسانه طرفدار کرملین، برادر دوروف، نیکولای، که تحت تعقیب قضایی فرانسه است، در سن پترزبورگ زندگی می کند و در موسسه ریاضی استیلوف آکادمی معتبر علوم روسیه کار می کند. سایت این موسسه نیکولای دوروف را کارمند خود اعلام کرده است.

علیرغم مشارکت گسترده نیکلای در موفقیت تلگرام، او همیشه از کانون توجهات دور بوده و این نقش را به برادر کوچکترش واگذار کرده است. به گفته تلگرام، پاول از این اپلیکیشن از نظر مالی و ایدئولوژیک پشتیبانی می کند، در حالی که حمایت نیکلای فنی بوده است.

بر اساس اطلاعات فاش شده از منابع اطلاعاتی روسیه، دوروف بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ بار به روسیه سفر کرده است. ارتش روسیه از تلگرام برای ارتباطات میدان جنگ استفاده می کند، وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران نظامی طرفدار جنگ و همچنین میلیون ها شهروند عادی روسیه از تلگرام برای ارتباطات میدان جنگ استفاده می کنند. و مقامات سیاسی

در محافل مخالف دولت روسیه، تلگرام شهرت متفاوتی دارد. از یک طرف، یک اتصال امن به دور از چشمان کنجکاو FSB فراهم می کند و یک پلت فرم جایگزین برای رسانه های آنلاین مستقل که توسط مقامات روسی مسدود شده اند، فراهم می کند. از سوی دیگر، مواردی وجود داشته است که کانال‌ها یا ابتکاراتی که می‌توانست برای کرملین مشکل ایجاد کند مسدود شده و یا از عملکرد آنها جلوگیری شده است.

به گزارش پولیتیکو، ارتش اوکراین برای ارتباطات خود از «سیگنال» استفاده می کند، اما اکثر سازمان های دولتی کانال تلگرامی دارند و این اپلیکیشن برای پیام های شخصی و وبلاگ سربازان و شهروندان اوکراینی استفاده می شود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا