ترندهای روز

سه نوع «آبله» که انسان در معرض ابتلا به آن است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه آبله سه نوع است ویژگی های این بیماری ویروسی را تشریح کرد.

دکتر سیمین خیاط زاده با اشاره به اینکه یکی از این موارد آبله در سال ۱۳۴۰ رخ داد و ضایعات پوستی پس از بهبودی در بدن باقی ماند، گفت: واکسن آبله یکی از اولین واکسن هایی بود که بشر توانست آن را ایجاد و تولید کند. ریشه کنی این بیماری منجر شد.

وی با بیان اینکه در نوع دوم که آبله مرغان است ضایعات پوستی باقی نمی ماند مگر اینکه بزرگ باشد، افزود: کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند این نوع آبله مضر خواهد بود.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز تصریح کرد: ابتلا به آبله مرغان در سنین بالا سخت تر است زیرا تب و مدت درمان طولانی تر و آزاردهنده است.

وی ادامه داد: اگر مادر باردار به آبله مرغان مبتلا شود، این ویروس باعث ایجاد تغییراتی در جنین داخل رحم می شود و کودک سالم به دنیا نمی آید، بنابراین توصیه می کنیم مادرانی که در کودکی به این بیماری مبتلا نشده اند، با کسانی که به این بیماری مبتلا شده اند، بمانند. آبله مرغان. جوجه ها در تماس نیستند.

وی بیان کرد: آبله میمون یک عامل ویروسی است که از طریق حیوانات به ویژه میمون ها منتقل می شود اما از طریق سایر حیوانات نیز به انسان منتقل می شود.

خیاط زاده با بیان اینکه این بیماری از انسان به انسان منتقل می شود، گفت: انتقال این بیماری برخلاف سایر آبله ها از طریق تماس جنسی نیز صورت می گیرد.

وی افزود: این بیماری برای اولین بار در کشورهای آفریقایی و مکان هایی که میمون وجود دارد دیده شد اما اکنون با توجه به رفت و آمد و ارتباط ایران با همه کشورها دور از انتظار نیست که در کشور ما نیز دیده شود.

وی با اشاره به اینکه این سه نوع آبله در علائم با هم تفاوت دارند، گفت: در آبله میمون غدد لنفاوی بزرگ شده و تمام ضایعات پوستی به یک شکل است.

خیاط زاده خاطرنشان کرد: در برخی موارد اگر فردی سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد نیاز به بستری شدن دارد.

وی افزود: آبله میمون دارای دو مرحله اولیه و ثانویه است. زمانی که این ویروس وارد بدن می شود ممکن است یک تا دو هفته هیچ علامتی نداشته باشد، اما زمانی که دوره نهفته و نهفته به پایان می رسد با علائم عمومی مانند تب، سردرد شدید، درد عضلانی، کاهش انرژی بدن، کمردرد، تورم همراه است. غدد لنفاوی و با حالت سرد شروع می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس برخی مطالب، افرادی که مبتلا به آبله قدیمی بوده و یا در برابر آن واکسینه شده اند، درجاتی از مصونیت در برابر آبله میمون دارند، گفت: شستن دست ها و رعایت بهداشت فردی در بیماری های عفونی اصل اساسی پیشگیری است.

وی ادامه داد: در بیماری هایی که از طریق تنفس منتقل می شود استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی اصل دوم پیشگیری است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه خوشبختانه هیچ موردی از ابتلا به آبله میمونی در کشور ما تایید نشده است، گفت: تمامی بیماری های عفونی به ویژه در افراد مسن، کودکان و افراد امکان مرگ و میر را دارند. با بیماری های زمینه ای دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا