سه پاپ آفریقایی در تاریخ؛ چرا به مدت ۱۵۰۰ سال هیچ پاپی از آفریقا افق میهن نشد؟
مرگ پاپ فرانسیس باعث گمانه زنی ها شده است که رهبر بعدی کلیسای کاتولیک ممکن است از آفریقا باشد.
اما این کلیسا قبلاً رهبران آفریقایی داشته است.
مورخان بر این باورند که سه جمعیت با پیوند با قاره وجود داشته است که آخرین آن بیش از هزار و پانصد سال پیش بود.
تصور می شود که همه آنها آفریقای شمالی دارند. در آن زمان ، امپراتوری روم تونس مدرن ، شمال شرقی الجزایر و سواحل غربی لیبی را پوشش داد.
قبل از شکل گیری اسلام در قرن هفتم ، مسیحیت حضور پررنگی در منطقه داشت.
پروفسور کریستوفر بولیتو از دانشگاه کین در ایالات متحده گفت: “آفریقای شمالی یک کمربند مسیحی باستانی بود.”
اگرچه اطلاعات کمی در مورد زندگی شخصی و پیشینه سه پاپ آفریقایی وجود دارد ، اما مورخان موافق هستند که همه آنها در تاریخ اولیه کلیسای کاتولیک نقش مهمی ایفا کردند.
هر سه پاپ در کلیسا به عنوان مقدس شناخته می شوند.
ویکتور اول (۱-۵ میلادی)
تصور می شود که پاپ ویکتور اول تبار وحشیانه بوده است و در دوران مسئولیت کلیسای کاتولیک را بر عهده داشته است که گاهی اوقات مسیحیان مورد آزار و اذیت و پرستش قرار می گرفتند.
او احتمالاً به خاطر این تضمین شناخته شده است که مسیحیان عید پاک یکشنبه جشن می گیرند.
در قرن دوم ، برخی از گروه های مسیحی در استان روم آسیا (Türkiye مدرن) همزمان با عید یهودی ، عید پاک را جشن گرفتند ، که می تواند هر روز هفته باشد.
با این حال ، مسیحیان در قسمت غربی امپراتوری معتقد بودند که عیسی در روز یکشنبه زنده می شود ، بنابراین عید پاک همیشه باید روز یکشنبه جشن گرفته شود.
بحث در مورد زمان رستاخیز به یک مسئله بسیار بحث برانگیز تبدیل شده است.
“درگیری عید پاک” نمادی از تفاوت های بیشتر بین شرق و غرب بود که منعکس کننده این بود که آیا مسیحیان باید آیین های یهودی را دنبال کنند.
ویکتور من اولین گردهمایی رهبران کلیسا را برای حل این بن بست برگزار کردم.
او این کار را با تهدید توکفیری اسقفها که از پیروی از خواسته های وی امتناع ورزیدند ، انجام داد.
کریستوفر بلک از دانشگاه کین در ایالات متحده می گوید: “او صدای بسیار قاطع برای هماهنگی همه با یک رویکرد روشن بود.” “این یک موفقیت چشمگیر بود ، زیرا او اسقف روم در زمان مسیحیت در امپراتوری روم بود.”
بخش مهم دیگر ویکتور اول معرفی لاتین به عنوان زبان مشترک کلیسای کاتولیک بود. پیش از آن ، زبان یونان باستان زبان اصلی آیین های مذهبی و ارتباطات رسمی کلیسا بود.
ویکتور ابتدا به زبان لاتین نوشت و صحبت کرد ، زبانی که در شمال آفریقا رایج بود.
Militades (1-5 میلادی)
تصور می شود پاپ شبه نظامیان در آفریقا متولد شده اند.
در زمانی که او پاپ بود ، مسیحیت به طور فزاینده ای توسط امپراطوران روم پذیرفته شد و سرانجام به دین رسمی امپراتوری تبدیل شد.
پیش از این ، آزار و اذیت مسیحیان در دوره های مختلف تاریخ امپراتوری گسترده بود.
اما پروفسور بولیتو اصرار دارد كه شبه نظامیان مسئول این تغییر نبوده و می گوید پاپ بیشتر از یك مذاکره کننده بزرگ “در سخاوت رومی” درگیر بود.
امپراتور کنستانتین یک کاخ را به شبه نظامیان هدیه داد و اولین کسی شد که یک اقامتگاه رسمی داشت.
وی همچنین اجازه ساخت کلیسای Lataran را از کنستانتین اجازه داد. این کلیسا اکنون قدیمی ترین کلیسای رم است.
در حالی که پاپ های معاصر در واتیکان زندگی و کار می کنند ، کلیسای Lataran گاهی اوقات به عنوان “مادر همه کلیساها” در کاتولیک یاد می شود.
Jalazius I (1-5 میلادی)
Jlazius I تنها یکی از سه پاپ آفریقایی است که مورخان معتقدند که در آفریقا به دنیا نیامده است.
پروفسور بلیتو توضیح می دهد: “این نکته وجود دارد که وی در امپراتوری روم به دنیا آمده است. بنابراین ما نمی دانیم که آیا او هرگز در شمال آفریقا زندگی نکرده است ، اما به نظر می رسد که او آفریقای شمالی داشته است.”
به گفته پروفسور بلایتو ، جیلازیوس در بین سه رهبر کلیسای آفریقا اولین نفر بود.
Jlazius I به طور گسترده ای به عنوان اولین Papusr شناخته می شود که به طور رسمی عنوان “جانشین مسیح” را به عهده می گیرد ، اصطلاحی که نقش پاپ را به عنوان نماینده مسیح بر روی زمین مشخص می کند.
او همچنین آموزه “دو شمشیر” را توسعه داد ، که بر قدرت های جداگانه اما علیه کلیسا و دولت تأکید می کرد.
Jlazius I این تمایز اساسی را ایجاد کرد که هر دو قدرت توسط خدا به کلیسا داده می شود و سپس قدرت های دنیوی به دولت واگذار می شوند و سرانجام کلیسا در موقعیت برتری قرار دارد.
پروفسور بلکو گفت: “در قرون وسطی ، پاپ ها گاهی سعی می کردند امپراتور یا پادشاه را وتو کنند زیرا گفتند خدا این قدرت را به آنها داده است.”
Jlazius I همچنین به خاطر واکنش وی به “تقسیمات آکسیوس” – جدایی بین کلیساهای مسیحی شرقی و غربی از ۱ تا ۵ میلادی به یاد می آورد.
در این دوره ، Jlazius من بر برتری روم و نقش پاپ بر کل کلیسا ، هم در شرق و هم غرب تأکید کردم. حرکتی که کارشناسان معتقدند فراتر از پیشینیان خود بوده است.
Jalazius همچنین مسئول تأسیس یکی از محبوب ترین جشن های هر سال است: وی روز ولنتاین را در ۷ فوریه برای بزرگداشت شهید مسیحی سان ولنتاین تأسیس کرد.
برخی از روایات می گویند که ولنتاین کشیش بود که وقتی ازدواج توسط امپراتور کلودیوس دوم ممنوع شد ، مخفیانه ازدواج کرد.
مورخان بر این باورند که روز ولنتاین ریشه در لوپرکالیا ، جشنواره عشق و باروری رومی باستان دارد و اولین عمل جلازیوس تلاشی برای مسیحیت بود.
چهره پاپ های آفریقایی چه بود؟
پروفسور بولیتو می گوید که نمی توان گفت این سه پاپ چگونه به نظر می رسد.
وی به بی بی سی گفت: “ما باید به یاد داشته باشیم که امپراتوری روم ، و البته ، مسابقه را مانند امروز درک نکرد.” “این مربوط به رنگ پوست نبود.”
وی گفت: “مردم در امپراتوری روم با نژاد برخورد نکردند ، اما آنها با قومیت سر و کار داشتند.”
پروفسور Philomna Mawra ، دانشیار مطالعات دینی در دانشگاه Koniabi در نایروبی ، تأکید می کند که استان روم آفریقا بسیار چند فرهنگی بود و گروه های محلی آرایشگر و ققنوس ، برده های آزاد شده و مهاجران در آنجا زندگی می کردند.
وی به بی بی سی توضیح داد: “آفریقای شمالی بسیار مخلوط بود و این منطقه برای بسیاری از کسانی که در دوران باستان کار می کردند ، یک مسیر تجاری بود.”
او می گوید به جای شناسایی با گروه های قومی خاص ، “بیشتر کسانی که در مناطق تحت کنترل امپراتوری روم زندگی می کردند ، خود را رومی می دانستند.”
چرا از آن زمان تاکنون نیستیم؟
بعد از Jlazius I ، هیچ پاپ دیگری از استان روم آفریقا وجود نداشت.
پروفسور ماوارا گفت: “كلیسای شمال آفریقا توسط بسیاری از نیروها از جمله فروپاشی امپراتوری روم و همچنین حمله مسلمانان به آفریقای شمالی در قرن هفتم تضعیف شد.”
با این حال ، برخی از کارشناسان می گویند شیوع اسلام در منطقه توضیحی کامل در مورد عدم وجود پاپ آفریقایی برای دو هزار سال گذشته نیست.
پروفسور بولیتو می گوید روند افق میهن پاپ جدید به مرور زمان به “انحصار ایتالیایی” تبدیل شده است.
با این حال ، او می گوید احتمال پاپ آسیا یا آفریقا در دهه های آینده بسیار زیاد است ، زیرا تعداد کاتولیک ها در نیمکره جنوبی نسبت به نیمکره شمالی افزایش یافته است.
در حقیقت ، کاتولیک- یکی از مهمترین شاخه های مسیحیت- امروز در آفریقای جنوبی سریعتر از هر جای دیگر گسترش می یابد.
آمار تاتزی ترین نشان می دهد که در سال ۲ ۵ میلیون کاتولیک در آفریقا وجود داشته است که ۵ ٪ از جمعیت جهانی کاتولیک را تشکیل می دهد.
اما پروفسور مورا معتقد است: “گرچه مسیحیت در آفریقا بسیار قوی است ، اما قدرت كلیسا هنوز در شمال است ، جایی كه منابع در آن قرار دارند.”
وی گفت: “شاید وقتی این قدرت در قاره آفریقا ادغام شود و کلیسا بتواند خود را تأمین کند ، وقتی ما یک پاپ آفریقایی داریم.”
منبع: بی بی سی