سه چهارم مطالب خبری پیش از آن که خوانده شوند در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند
یورونیوز: طبق یک تحقیق جدید، از هر چهار پست خبری که توسط کاربران شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، سه پست بدون خوانده شدن توسط ناشر بازنشر می شود.
محققان دانشگاه های ایالات متحده بیش از ۳۵ میلیون پست عمومی فیس بوک را به همراه پیوندهای به اشتراک گذاشته شده از وب سایت های مختلف در لحظات کلیدی چرخه سیاسی آمریکا بین سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ تجزیه و تحلیل کردند.
آنها دریافتند که ۷۵ درصد از این پیوندهای ارسال شده توسط ناشر بدون کلیک به اشتراک گذاشته شده است. به عنوان مثال، یک کاربر ممکن است یک قطعه از محتوا را تنها با دیدن عنوان، خلاصه یا تعداد لایک های آن، بدون مطالعه یا بررسی واقعیت، مجدداً ارسال کند.
نویسندگان این مطالعه نتایج این مطالعه را «کاملاً گویا و همچنین هشداردهنده» نامیدند و آن را توضیحی برای «شیوع انتشار سریع اطلاعات نادرست از طریق رسانههای اجتماعی» نامیدند.
چرا مردم مطالب را بدون خواندن مجدد ارسال می کنند؟
محققان دلیل اشتراکگذاری محتوا بدون کلیک روی لینکها را به ماهیت «عجولانه» تعاملات آنلاین نسبت دادند، به این معنی که کاربران عجله دارند و بیدقت به دنبال اشتراکگذاری محتوا هستند.
در این تحقیق آمده است: «یکی از دلایل این رفتار میتواند حجم زیاد اطلاعات در فیدهای شخصی و شبکههای اجتماعی باشد که فشار زیادی به کاربران آنلاین وارد میکند و همین امر باعث میشود تا کاربران آنلاین به سرعت عمل کنند. و اغلب نشانه های سطحی.”
این رفتار باعث می شود کاربر شبکه های اجتماعی این احساس را داشته باشد که اطلاعات علمی و مسائل سیاسی را بیشتر از آنچه که واقعا می داند، می داند.
این مطالعه نشان داد که افرادی که آشکارا از یک حزب سیاسی خاص حمایت میکنند، نسبت به افرادی که خود را از نظر سیاسی بیطرف میدانند، احتمال بیشتری دارد که محتوا را بدون کلیک کردن و خواندن آن به اشتراک بگذارند.
با این حال، نویسندگان این مطالعه اذعان کردند که این روند ممکن است توسط برخی حسابهای فعال فیسبوک هدایت شود که به نفع یک حزب خاص هستند و تمایل دارند محتوا را به طور مکرر بازنشر کنند تا دسترسی آن را افزایش دهند.
نتایج این مطالعه در مجله “Nature Human Behavior” منتشر شده است.