ارزهای دیجیتال

سوخت هوایی ایران در عرصه جهانی/ تحقق ۹۳ میلیون دلار ارزش صادراتی

از سال ۹۵ ، ۶۰۰۰ تن هواپیما از شرکت ملی چاپ مجدد و توزیع نفت در مدار حلقه بین المللی مبادله انرژی ، که ۴۰۰۰ تن فروخته و منجر به ایجاد ۵ میلیون دلار شده است ، ارائه شده است. میزان موفقیت این محصول نشان می دهد که خریداران خارجی از این محصول استقبال کرده اند.

به گفته تجارت اخبار ، سوخت هواپیما یکی از سوخت های استراتژیک در منطقه ترافیک هوایی است. با توجه به رشد صنعت حمل و نقل هوایی و افزایش پرواز در آلمان و خارج از کشور ، نیاز به این محصول به طور مداوم افزایش می یابد. سوخت هوا یکی از اصلی ترین محصولات پالایشگاه های نفتی است.

در ایران ، تولید و توزیع این سوخت تحت نظارت و کنترل شرکت ملی تصفیه و فروش نفت ایران است. با هدف شفافیت بیشتر در معاملات ، این محصول از سال ششم در مبادله بین المللی انرژی ایران ارائه شده است و اکنون که این محصول توسط خریداران خارجی مورد استقبال قرار گرفته است.

خارجی ها از سوخت ایران استقبال می کنند

براساس آمار ، ۶۰۰۰ تن هواپیما از سال دوم تا به امروز ارائه شده است که شرکت های پالایش و فروش نفت ملی ایران ، که از این تعداد ۶۰۰۰ تن معامله شده است ، معامله می شدند. این معاملات ارزش دلار بیش از ۵ میلیون دلار آمریکا و مازاد ۵۰۰۰ دلار آمریکا ایجاد کرده است.

سال گذشته ، ۶۰۰۰ تن سوخت هواپیما در مبادله بین المللی انرژی در ایران ارائه شد که ۶۰۰۰ تن از آن معامله شد و منجر به ایجاد ارزش دلار بیش از ۵ میلیون دلار شد. این ارقام نشان می دهد که میزان موفقیت این محصول بیش از ۵ ٪ بوده و نشان می دهد که خریداران خارجی از این محصول استقبال می کنند.

مهمترین خریداران سوخت های هواپیما در حال حاضر از آسیای میانه هستند که عمدتاً این محصول را از طریق ترافیک کشور وارد می کنند.

امکان صادرات سوخت بیشتر هواپیما

کارشناسان بر این باورند که در صورت سرمایه گذاری در فن آوری های جدید پالایشگاه و توسعه زیرساخت های ترافیک سوخت ، می توان بهره وری و صادرات سوخت هواپیما را افزایش داد. با تقویت برند ملی و ادامه پیشنهاد منظم ، ایران می تواند بخش بیشتری از بازار منطقه ای و حتی بین المللی باشد.

در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه در معرض محدودیت سوخت قرار دارند ، ایران می تواند با پشتیبانی از تولید پایدار و کیفیت بالای محصولات پالایشگاه به یک مرکز سوخت منطقه ای تبدیل شود.

با این حال ، از آنجا که سوخت هواپیما یکی از مهمترین محصولات شرکت های پالایش نفت است ، تولید باید توسط پالایشگاه ملی و شرکت فروش ایران مجوز داشته باشد و تولید آن به شرایط مختلف از جمله نیاز به سایر محصولات مهم مانند بنزین و گاز بستگی دارد و اگر کشور بیش از حد باشد. از طرف دیگر ، در صورت موجود بودن ، به دلیل محصول فوق الذکر مورد استقبال خوبی قرار می گیرد.

بازیگران اصلی و ظرفیت تولید سوخت هواپیما در ایران

شرکت ملی تصفیه شده و فروش نفت ایران در حال حاضر تنها تأمین کننده سوخت هواپیما در بورس اوراق بهادار ایران است. تا کنون ، آبادان ، بندر عباس ، تهران ، تبریز ، کرمانشاه و اراک به عنوان تحویل این محصول پذیرفته شده اند. با صدور مجوز شرکت ملی پالایش و فروش نفت ایران ، سایر پالایشگاه های کشور از جمله پالایشگاه نفت Tabriz نیز می توانند محصولات فوق را مدیریت کنند.

عرضه سوخت های هواپیما از طریق تبادل انرژی ایران می تواند دسترسی به خریداران بین المللی را آسانتر کند و از طرف دیگر منجر به شفافیت قیمت گذاری ، توزیع منصفانه ، حذف واسطه ها و تهیه سیستم عامل های صادراتی شود.
با توجه به تحریم ها و محدودیت های بین المللی ، تولید داخلی سوخت هواپیما نه تنها یک مزیت اقتصادی بلکه یک ضرورت استراتژیک است. خودآگاهی در این زمینه کشور را قادر می سازد بدون اینکه به واردات وابسته باشد و در عین حال یکی از صادرکنندگان منطقه باشد ، نیازهای صنعت هواپیمایی داخلی را برآورده کند.

منبع: همشهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا