بانک و بیمه

سود جویی در اوج بازار ارز با اهرم قیمت های مجازی| قیمت بازی در تعطیلات عید فطر امارات!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: امروزه سودجویان به صورت غیرواقعی و بی اساس با اخاذی قیمت و تمرکز بر افزایش نرخ درهم به عنوان ارز موثر تعیین کننده قیمت دلار در صدد افزایش قیمت این ارز هستند که می تواند باعث اختلال در محاسبه شود. نرخ ارز معمولا بر اساس تغییر قیمت درهم است و آنها به خوبی می دانند که چه نوع ارزی در شرایط بحرانی بازار آن را غیرمنطقی و غیر واقعی جلوه می دهد. به عنوان مثال امروز درهم امارات (حواله) مانند روز گذشته افزایش قیمت را به ثبت رساند، در حالی که قیمت درهم امارات (حواله) روز گذشته به ۱۷۷۰۰ تومان رسیده بود، اما دیروز در برخی نقاط به ۱۹۵۰۰ رسید که در سایت های تلگرامی مشاهده شد. و کانال ها، که در روزهای اخیر که قیمت ها به صورت خیالی بالا رفت، بازارهای امارات در تعطیلات عید فطر بودند!

البته در بحبوحه حملات پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی، قیمت ها به جای افزایش کاهش یافت و دلار که دیشب و اواخر شب روی ۶۸ هزار تومان ایستاده بود، همزمان با حمله گسترده ایران به رژیم صهیونیستی کاهش یافت. رژیم صهیونیستی نیز از ۷۰ هزار تومان بالا رفت، صبح امروز سقوط کرد و به ۶۷ هزار تومان رسید. بازار درهم که قیمت آن به موازات دلار افزایش یافته بود و بازار آفلاین آن تعطیل شده بود، همچنان ارزش بالایی را ثبت کرد، اما قیمت این نوع ارز نیز اندکی کاهش یافت.

قیمت درهم که به طرز عجیبی در کانال های تلگرامی به ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان رسیده بود، کاهش جزئی را به ثبت رساند، اما مشخص نیست چرا با وجود کاهش چشمگیر ارزهای مختلف در بازار، معامله گران سود محور در کانال های تلگرامی همچنان اصرار دارند. این، نه برای کاهش قیمت. این نوع ارز در بازار و حتی در کانال های تلگرامی وجود دارد

درهم حدود ۲۰۰۰۰ تومان معنی ندارد

افزایش قیمت ارز که دلالان دلار و انواع ارزها را نگران کرده بود و سایت های غیررسمی نیز در این شرایط لحظه به لحظه به افزایش قیمت جهش کردند، صبح امروز و پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه ایران خواهد شد. واکنش رژیم صهیونیستی را دنبال کنید: اگر حمله موشکی کشورمان به رژیم جعلی، عملیات موشکی و پهپادی این رژیم را متوقف کند، قیمت ها در بازار سقوط می کند. مشاهدات از بازار آزاد ارز حکایت از آن داشت که قیمت انواع ارز در بازار روند نزولی به خود گرفت، اما قیمت درهم نسبت به سایر ارزها کاهش محسوسی نداشت. مشاهدات عینی بازار ارز نیز نشان داد که در بازار آزاد ارز مشتری وجود ندارد و دلالان خیابان فردوسی و منوچهری و همچنین صرافی ها روز خسته کننده ای را سپری کردند.

با توجه به اینکه قیمت کانال های تلگرامی دلاری صبح امروز پس از حمله تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی به ۷۰ هزار تومان رسید، قیمت آن تا ۶۷ هزار تومان کاهش یافت و قیمت کانال های تلگرامی نیز کاهش یافت. درهم که نرخ آن در کانال های تلگرامی به طرز عجیبی به ۱۹ هزار تومان رسیده بود، افت جزئی را ثبت کرد، اما مشخص نیست چرا با وجود کاهش چشمگیر انواع ارز در بازار، معامله گران سود محور در کانال های تلگرامی همچنان بر قیمت اصرار دارند. از این نوع کاهش نمی یابد. ارزهای موجود در بازار و حتی کانال های تلگرامی وجود دارد.

سودجویان در کانال های تلگرامی و فضای مجازی با افزایش نرخ غیرواقعی ارز به ویژه درهم که قرار است سود قابل توجهی را به همراه داشته باشد در حالی که این کانال ها جعلی و غیررسمی هستند و مردم از چنین قیمت های غیرمنطقی اطلاعی ندارند، در صدد رسیدن به اهداف خود هستند. فریبنده در بازارهای غیررسمی و کانال ها غذا بخورید

از آب گل آلود ماهی بگیرید

در همین رابطه میشم رادپور، اقتصاددان و فعال بازار ارز در گفتگو با خبرگزاری “بازار” معتقد است سودجویان در کانال های تلگرامی و فضای مجازی برای رسیدن به اهداف خود با افزایش نرخ غیرواقعی ارز به ویژه درهم تلاش می کنند تا سود قابل توجهی کسب کنند در حالی که این کانال ها جعلی و غیررسمی هستند و مردم فریب نمی خورند. آنها در بازارها و کانال های غیر رسمی.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی در تغییر قیمت ارز به ویژه در بازارهای غیررسمی تاثیرگذار است، افزود: یکی از این عوامل، شکنندگی اقتصاد کشور و عدم مدیریت صحیح بازار است، به طوری که گاهاً بسیاری از نرخ های ارز جاری در بازار ارز رخ می دهد. به عنوان مثال بازار آزاد ارز در حال حاضر به دلیل تنش های بین المللی در شرایط بحرانی قرار دارد و به دست افرادی افتاده است که قیمت آن را غیرواقعی از طریق شبکه های اجتماعی مدیریت می کنند، رویکردی که به نفع خود و جامعه و اقتصاد کشور است. کشور آسیب می رساند
رادپور اضافه کرد: متأسفانه زمانی که اقتصاد کشور ناپایدار است، کنترل بازار به دست افرادی می افتد که به نفع خود برای برهم زدن بازار تلاش می کنند. با این حال، با کوچکترین شوکی، بازار ارز فرو می ریزد و قیمت ها به صورت غیر واقعی افزایش می یابد. مقدار قابل توجهی مصرف می کنند.

عدم توجه به ساماندهی بازار ارز به حدی است که در حال حاضر کانال ها و شبکه های اجتماعی به اندازه ای نرخ ارز را تعیین می کنند که بازار دچار سردرگمی شده است، زیرا نرخ ارز در بازار آزاد توسط افراد سودجو یا سودجو تعیین می شود. در وب سایت ها و پست هایی که به صورت الکترونیکی بارگذاری می شوند، در چنین شرایطی بازار باید به شدت مدیریت و کنترل شود

قیمت ارز را نباید بازار غیررسمی تعیین کرد

وی با بیان اینکه متأسفانه علاوه بر بی ثباتی اقتصاد کشور و عدم مدیریت بازار، تورم بالا نیز معیشت مردم و اقتصاد کشور را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه نرخ تورم پایین است. حدود ۵۰ درصد، نباید انتظار افزایش قیمت را داشته باشیم. ارز نباید متناسب با رشد نرخ تورم افزایش یابد. در چنین شرایطی بدیهی است که ریشه همه مشکلات در نبود سیاست اصولی و بی کفایتی مدیریت نهفته است. این کارشناس بازار خاطرنشان کرد: عدم توجه به ساماندهی بازار ارز به حدی است که اکنون کانال ها و شبکه های اجتماعی آنقدر نرخ ارز را تعیین می کنند که بازار به هم ریخته است.

این کارشناس اقتصادی افزود: اینکه آیا قیمت ها در بازار ارز با کوچکترین شوکی دچار مشکل جدی و تغییر نرخ می شود جای سوال است زیرا مردم آشفته بازار و افزایش قیمت را نمی پسندند. اما از آنجایی که نرخ ارزهای مختلف در بازار آزاد توسط برخی افراد سودجو تعیین و یا در سایت ها و ایمیل ها منتشر می شود، بازار در چنین شرایطی نیازمند مدیریت و کنترل دقیق است.

بازار ارز در حال حاضر ناپایدار و شکننده است زیرا قیمت ها در بازار واقعی با هیجان و جو روانی تعیین می شود، تغییرات قیمتی ناشی از تحولات منطقه است، از سوی دیگر این شرایط نامطلوب برای برخی نیز غیرواقعی است. قیمت ها در کانال های تلگرامی سعی می کنند به نفع آنها عمل کنند

ضرورت ساماندهی بازار ارز

رادپور افزود: معلوم نیست مدیران کانال های تلگرامی، شبکه های اجتماعی و… چه کسانی هستند که نرخ ارز را دستکاری و در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند و چه نفوذی دارند. وی توضیح داد: دولتمردان می گویند نرخ ارز نرخ غیررسمی ارز در بازارها دست افرادی است که بعضاً در ایران نیستند، در حالی که خود دولت می تواند کانال های زیادی از این قبیل راه اندازی کند و نرخ های پایین ارز را منتشر کند. با این حال به نظر می رسد سیاست نرخ ارز قابل تغییر است.

بر اساس این گزارش، بازار ارز در حال حاضر ناپایدار و شکننده است، زیرا قیمت‌ها در بازار واقعی نیز با هیجان و جو روانی از یک سو و تغییرات قیمتی ناشی از تحولات منطقه از سوی دیگر در این بازار نامطلوب تعیین می‌شود. برخی با تعیین قیمت‌های غیرواقعی در کانال‌های تلگرامی تلاش می‌کنند تا در چنین شرایطی مردم فریب چنین قیمت‌هایی را نخورند، زیرا اگر رژیم صهیونیستی به حمله ایران پاسخ ندهد، قیمت‌ها در خارج از کشور افزایش می‌یابد بازار ارز بدون شک افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا