بانک و بیمه

سود خالص بیمه نوین طی ۳ سال، با کله سقوط کرد| بیمه نوین در مدار زیان قرار گرفت

هادی بهرامی; بازار: با تلاش شرکت های بیمه، اقتصاد فرد و به طور کلی اقتصاد کشور آسیبی نخواهد دید و مانند سایر صنایع، عرضه اولیه سهام شرکت های بیمه به افزایش چرخه نقدینگی و افزایش تقاضا در بازار کمک می کند. بنابراین توجه به تحرکات این صنعت و بررسی سهام شرکت های آن حائز اهمیت است. در زیر به تحلیل جامع شرکت بیمه نوین می پردازیم تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتر نسبت به خرید سهام نوین اقدام کنند.

ارائه یک شرکت
شرکت بیمه نو هجدهمین شرکت بیمه کشور ثبت شده در اداره ثبت شرکت های تهران در سال ۱۳۸۳ شد. مؤسسان بانک اختاز نوین، شرکت توسعه صنایع بهشهر و شرکت سرمایه گذاری ساختمانی ایران هستند. بیمه نوین در زمینه امور بیمه ای در تمامی زمینه های بیمه ای اعم از بیمه اشخاص، اموال و مسئولیت، سرمایه گذاری سرمایه، پس انداز و اندوخته و در صورت لزوم اجرای بیمه اتکایی قراردادی (حفاظت اتکایی) فعال است. ارزش بازار بیمه نوین در بورس ۸۲۹ میلیارد تومان است که در حال حاضر ارزش معاملاتی ۴۳۰ میلیون تومانی را نشان می دهد.

ترکیب سهامداران
بانک اقتصاد نوین با مالکیت ۹۹۵ میلیون سهم و با ۱۹.۹ درصد از کل ۵ میلیارد سهام، بزرگترین سهامدار شرکت بیمه نوین است. پس از آن شرکت آتیه درخشان نوین تامین با مالکیت ۴۳۳ میلیون سهم و سهم ۸.۷ درصد در رتبه دوم، صندوق سرمایه گذاری نوین فورور با مالکیت ۳۱۹ میلیون سهم و سهم ۶.۴ درصد در رتبه سوم و نوین در رتبه سوم قرار دارند. شرکت سرمایه تمیم با مالکیت ۲۸۶ میلیون سهم و با ۵.۷ درصد در رتبه چهارم سهامداران عمده شرکت بیمه نوین قرار دارد. به گفته این ۴ سهامدار اصلی شرکت بیمه ایران با ۳.۵ درصد سهام، گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند ۳.۴ درصد، صندوق سرمایه گذاری سابانیک ۳ درصد، شرکت سرمایه گذاری مدیریت سرمایه ۲.۹۵ درصد، اشخاص حقیقی ۲ درصد، شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ۱.۹ سهام دارند. درصد و بیمه سامان ۱.۳ درصد از کل سهام شرکت بیمه جدید را در اختیار دارد.

تجزیه و تحلیل سود و زیان
مجموع درآمد عملیاتی شرکت (حق بیمه صادر شده) برای دوره یکساله ۱۴۰۱ ۲۱۹۷ میلیارد تومان، خسارت پرداختی ۱۶۸۴ میلیارد تومان و هزینه های اداری ۲۷۱ میلیارد تومان است. در مقایسه با سال ۱۴۰۰، کل درآمد شرکت ۵۳ درصد، غرامت پرداختی ۷۷ درصد و هزینه های اداری ۵۴ درصد افزایش یافته است. در نهایت سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۳۷ درصدی و نسبت به سال ۱۳۹۸ معادل ۹۱ درصد کاهش داشته است که بهتر می توان آن را کاهش نامید!

بر اساس حساب سود و زیان ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، کل درآمد شرکت ۲۵۰۳ میلیارد تومان، هزینه های مستقیم (زیان) ۱۹۲۶ میلیارد تومان، هزینه های اداری ۲۶۹ میلیارد تومان و سود خالص ۹۰۰ میلیون تومان حدود ۵۵ است. درصد، ۵۹ درصد، ۳۹ درصد افزایش و سود خالص ۴۵ درصد کاهش یافته است. این نشان می دهد که نرخ رشد کل هزینه ها بیشتر از درآمد و سود خالص است که در صورت عدم کنترل به موقع، شرکت بیمه جدید به دنبال زیان و حتی انباشت آن خواهد بود.

سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ ۳۷ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ ۹۱ درصد کاهش داشته است که بهتر می توان آن را کاهش نامید! اقلام صورت سود و زیان نشان می دهد که نرخ رشد مجموع هزینه ها از درآمد و سود خالص بیشتر است که در صورت عدم کنترل به موقع منجر به زیان و حتی انباشت آن در شرکت بیمه جدید می شود.

نسبت قیمت به درآمد
نوین در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۸ تومان سود خالص به سهامداران داد و نتیجه سالانه در این سال ۱/۲۲ تومان است. درآمد خالص هر سهم شرکت در سال ۱۴۰۰ ۱۲ تومان، در سال ۱۴۰۱ ۸ تومان و در ۹ ماهه ۱۴۰۲ صفر تومان بوده است که نشان می دهد در نه ماهه ۱۴۰۲ هیچ و احتمالا در کل سال ۱۴۰۲ سود بوده است. سودآورتر از سال ۱۴۰۰ با نرخ تورم بالای ۸۰ درصد نمی توانست باشد!

در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، شرکت بیمه جدید تقریباً ۰ تومان سود هر سهم (EPS) داشته است که ظاهراً نمی تواند از سود ۸ تومانی سال ۱۴۰۱ برای سال ۱۴۰۲ فراتر رود، یعنی شرکت بازدهی منفی واقعی دارد. نرخ تورم! مطمئن ترین و اثبات شده ترین حمایت قیمت در محدوده ۱۲۰ تومان و سقف مهم آن در محدوده ۳۳۰ تومان است که در صورت عبور از هر یک از این محدوده ها به این سمت حرکت می کند.

تجزیه و تحلیل فنی سهام
قیمت در آبان در ماه ۱۴۰۱ پس از رشد بازار از ۱۲۰ تومان با ۱۷۰ درصد افزایش، بازار به سقف ۳۳۰ تومان رسید، سپس ۵۰ درصد افت کرد و هم اکنون در محدوده ۱۶۶ تومان قرار دارد. بهترین پشتیبانی قیمت مطمئن و ثابت شده همین سری ۱۲۰ تومانی است که ظاهرا برای افزایش تقاضا و افزایش قیمت استفاده می شود. اگر قیمت بتواند از مقاومت کوتاه مدت ۲۰۰ تومان عبور کند و در آنجا تثبیت شود، رشد بیشتری در پیش است که در این صورت اهداف ۳۳۰ و ۴۹۰ تومان در دسترس است. از طرفی اگر حمایت کوتاه مدت ۱۵۰ تومانی از بین برود، کف قوی ۱۲۰ تومانی را در بلندمدت در نظر خواهیم گرفت.

اخرین حرف
در تحلیل تکنیکال و بنیادی انجام شده در این مقاله، معیارهای عملی زیادی برای بررسی دقیق و کامل تر وجود دارد. اما نوشتن همه آنها به نفع کاربران است. از این رو سعی کردیم برخی از آنها را بررسی کنیم و نتایج مفیدی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم تا بتوانند با آگاهی بیشتر در این بازار آشفته خرید و فروش کنند. افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی ممکن است علیرغم افزایش نرخ فروش، هزینه مطالبات را افزایش دهد و برخی از شرکت های بیمه را به سمت ورشکستگی سوق دهد. بنابراین باید نظارت ها تقویت شود و نقدینگی مؤسسات بیمه ای به خوبی مدیریت شود. در حال حاضر روند سود بیمه مدرن بسیار ضعیف و با سرعت بالا رو به کاهش است و اگر به همین منوال پیش برود شرکت نیز زیان ده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا