بانک و بیمه

سود سازی حیرت انگیز بیمه پارسیان

هادی بهرامی; بازار: با افزایش نرخ تورم و آسیب های ناشی از حوادث مختلف، روز به روز بر اهمیت صنعت بیمه افزوده شده و نقدینگی زیادی را به سمت خود جذب می کند. ماهیت توزیع ریسک و تامین منابع مالی بلندمدت در اقتصاد یکی از دلایل محبوبیت این صنعت است. در زیر به تحلیل جامع شرکت بیمه پارسیان می پردازیم.

ارائه و موقعیت شرکت
شرکت بیمه پارسیان یکی از معروف ترین و معتبرترین شرکت های بیمه در کشور برای خرید بیمه عمر می باشد. این شرکت بیش از ۲۲۲۰ نماینده فعال در سراسر کشور دارد و یکی از شرکت های بیمه با توان مالی سطح یک می باشد. ارزش بازار بیمه پارسیان در بورس ۴۰۰۰ ۹۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر ارزش معاملاتی ۸۰۰ میلیون تومانی دارد.

ترکیب سهامداران اصلی
طبق جدول زیر؛ در بین چهار سهامدار عمده، شرکت سرمایه گذاری تدبیر بزرگترین مالک بیمه پارسیان است.
شرکت گروه سرمایه گذاری تدبیر این شرکت در سال ۱۳۷۷ به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری با هدف مدیریت پرتفوی متنوع سهام در شرکت های بورسی تاسیس شد و در سال ۱۳۹۱ در سازمان بورس به ثبت رسید. در حال حاضر عمده سبد سرمایه گذاری شرکت در موسسات مالی از جمله خدمات مالی، بانکی، بیمه، لیزینگ، کارگزاری سهام، سبدگردانی و تامین سرمایه سرمایه گذاری می شود.

درصد مالکیت

تعداد سهام بر اساس میلیارد

نام سهامدار

۱۷%

۲.۲

سرمایه گذاری تدبیر

۱۲.۵ درصد

۱.۶

صبا تامین پارسی

۱۰.۹%

۱.۴

سرمایه گذاری کوثر بهمن

۹.۹%

۱.۲۹

سرمایه گذاری فارسی

سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۸۵ میلیارد تومان با افزایش ۳۸۵ درصدی بوده و بر اساس تحلیل های صورت گرفته سود خالص شرکت تا پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است. پیش بینی می شود این شرکت دارای نسبت قیمت به سود سالانه ۱۰ و سود خالص ۲۹ تومان به ازای هر سهم باشد. در حال حاضر قیمت در محدوده مناسبی معامله می شود و می تواند به اهداف ۳۷۰، ۵۴۰ و ۶۸۰ تومان برسد.

تجزیه و تحلیل صورت سود و زیان
درآمد حق بیمه پارسیان در پایان سال ۱۴۰۱ با ۴۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۵۷۷۴ میلیارد تومان رسید که از این میزان ۴۴۵۲ میلیارد تومان خسارت، ۵۷۰ میلیارد تومان هزینه اداری و ۲۰ میلیارد تومان مالیات است. سود خالص شرکت با افزایش ۳۸۵ درصدی به ۴۸۵ میلیارد تومان رسید.

بر اساس صورت های مالی ۶ ماهه جدید، درآمد حق بیمه شرکت ۴ میلیون و ۶۶۲ هزار، هزینه خسارت پرداختی ۳ میلیون و ۵۶۱ هزار، هزینه اداری ۳۷۴ و سود خالص ۱۹۰ میلیارد تومان است. بر اساس تحلیل ها، سود خالص شرکت تا پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است. پیش بینی می شود این شرکت دارای نسبت قیمت به سود سالانه ۱۰ و سود خالص ۲۹ تومان به ازای هر سهم باشد.

تحلیل تکنیکال

قیمت سهم پارسیان در آبان در ماه ۱۴۰۱ با پیروی از شاخص کل بورس شروع به رشد کرد و در عرض ۶ ماه توانست بازدهی ۱۰۰ درصدی را به دست آورد و پس از مواجهه با مقاومت مجدداً شروع به اصلاح کرد و تا آن زمان. آبان در ماه ۱۴۰۲ ۵۲ درصد کاهش داشته است. در حال حاضر قیمت در محدوده مناسبی معامله می شود و می تواند به اهداف ۳۷۰، ۵۴۰ و ۶۸۰ تومان برسد.
نگه داشتن عبور از مقاومت قوی در ۳۷۰ تومان حاکی از یک روند صعودی قوی است و حمایت مطمئن سهم از انباشت سرمایه گذار روی ۲۶۰ تومان است.

آخرین کلمه

صنعت بیمه نه تنها به اقتصاد کشور بلکه به امنیت مالی و جانی مردم کمک می کند. بنابراین برای سرمایه گذاری باید گزارش های مالی شرکت ها و نمودار قیمت آنها را بررسی کرد و سپس اقدام به سرمایه گذاری کرد. برای اینکه شاخص و قیمت سهام بیمه افزایش یابد، باید تقاضا، ارزش معاملات خرید، حمایت دولت و جذابیت شرکت ها برای مردم افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا