اخبار بورس

سود ۲۹۲ تومانی در دست سهامداران “وصندوق”/ بازگشت ۸۷۲ میلیون دلار توسط “وصندوق” به نفع سهامداران

چیزی را گزارش کنید افق میهنعلیرضا زمانپور مدیرعامل هلدینگ انرژی صبا در این مجمع اظهار داشت: این شرکت در سال ۶۷ با سرمایه ۲۰ میلیارد ریال تاسیس شد. سرمایه شرکت پس از ۹ مرحله افزایش بالغ بر ۴۰۷۷۰ میلیارد ریال می باشد.

وضعیت شرکت در بازار سرمایه

EPS این شرکت در وضعیت خوبی قرار دارد و نسبت به سایر شرکت ها با رقم ۳۰۷۷ ریال بهتر است. نسبت P/E این شرکت ۵.۷ است. نسبت P/E نیز حدود ۴۸ درصد است که نشان دهنده ارزش سهام است.

روند تغییرات سهام و شاخص کل

سهم با توجه به روند تغییرات شاخص کل تغییرات خود را نشان داده است. ممکن است در برخی موارد عملکرد قیمت سهم بهتر از شاخص کل بوده باشد.
سهامداران این شرکت شامل ۷۸ درصد صندوق های بازنشستگی، ۳ درصد آتیه صبا، ۲ درصد بیمه مرکزی، ۲ درصد بیمه عشایر و ۱۵ درصد سایر سهامداران هستند.

تورم نقطه به نقطه افزایش یافته است. این فرآیند از شهریور ۱۴۰۱ شروع شده و در هزینه های شرکت های تابعه تاثیر دارد. افزایش شاخص دلار نیز باعث شده است که وضعیت ارز بهتر شود، اما قیمت کالاها در وضعیت خوبی قرار ندارد. نرخ فروش اوره، محصولات الفین، متانول، پلی پروپیلن و سنگ آهن کاهش یافته است. از سوی دیگر کاهش قیمت جهانی این محصولات، قوانین و مقررات حاکم بر کشور و صدور بخشنامه هایی منجر به افزایش بهای تمام شده کالای فروش شده ما شد که همه این موارد بر سودآوری شرکت ها تأثیر گذاشت. با وجود شرایط فعلی بازار سرمایه، رشد سودآوری هلدینگ انرژی صبا نسبت به گذشته خوب است.

عملکرد شرکت

روند سودآوری صعودی است و از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۷ سود هر سهم شرکت افزایش یافت تا این که در سال جاری به ۳۰۷۷ ریال رسید. اما در سال ۱۴۰۲ سود سهام شرکت های سرمایه دار از ۱۰.۵ به ۱۳.۵ همات، سود و زیان فعالیت از ۷۰ به ۱۷ میلیارد، کل درآمد از ۱۰.۸ به ۱۳.۵ افزایش ۲۵ درصد، هزینه های عمومی از ۵۹ به ۱۲۹ افزایش سود عملیاتی از ۱۰۷. به ۱۳.۴ میلیارد، رشد ۲۴ درصدی. هزینه های مالی از ۸۳۷ میلیارد به ۸۸۰ میلیارد، سود و زیان قبل از کسر مالیات از ۹.۹ به ۱.۵ همات افزایش یافت. روند افزایشی سود و زیان خالص حدود ۲۶ درصد بود. سود سهام از ۲۴۴ تومان به ۳۰۷ تومان افزایش یافت.

وضعیت سرمایه گذاری های شرکت

سرمایه گذاری های کوتاه مدت هلدینگ ۱۳ درصد، سرمایه گذاری های بلندمدت ۳ درصد افزایش یافته است. کل دارایی ها ۱۴ درصد افزایش یافته است. از نظر درآمد سود حاصل از سرمایه گذاری ها، بیشترین سود را با حدود ۲ درصد از شرکت صبا خلیج فارس و پتروشیمی جم به دست آوردیم. خدمات فولاد اکسین خوزستان، نفت پاسارگاد، ایرانول، گستر ۱۳.۱ همت می باشد. همچنین ترکیب فروش هلیدانگ مربوط به صبافولاد خلیج فارس و پتروشیمی جم با ۱۵ درصد است.

وضعیت پرتفوی بازار سهام شرکت

ارزش مازاد پرتفوی تقریباً ۷۹ همات است. با توجه به اینکه ارزش پرتفوی بورس به ۸۹ همت رسید، نسبت به قیمت تمام شده ۷۹ همت، ارزش پرتفوی بورس متورم شد. ۴۶ درصد فرآورده های شیمیایی، ۲۱ درصد فرآورده های نفتی، کک و سوخت های هسته ای، ۱۷ درصد فلزات اساسی و ۱۶ درصد سایر فرآورده ها محور فعالیت های این شرکت است.

از سال ۱۴۰۱ تمرکز بر قیمت سهام از ۷۷ درصد برای شرکت های بورسی به ۷۹ درصد و برای شرکت های غیر بورسی از ۲۳ به ۲۱ درصد افزایش یافته است که نشان دهنده تمرکز هلدینگ بر شفافیت و شرکت های بورسی است.

ترکیب سبد سهام شرکت بر اساس ارزش روز

پتروشیمی جم ۲۴ درصد، نوری ۹ درصد، صبا فولاد خلیج فارس ۱۵ درصد، پالایش نفت اصفهان ۱۱ درصد.

اقدامات قانونی انجام شده در سال ۱۴۰۲

اقدامات ارزنده ای برای سهامداران انجام شد و مبلغ قابل توجهی به دارایی سهامداران برگشت داده شد.

۵.۲۷ درصد سهام به ما تعلق می گیرد که معادل ارزش یک و نیم همات این ادعا بود. همچنین پرونده ۳۰۰ میلیون یوانی را پیگیری کردیم و به نفع سهامداران قضاوت نهایی کردیم و ۲.۵ درصد از دارایی ها به نفع سهامداران بود. در مورد ادعای پتروشیمی از شرکت سرمایه گذاری که به نفع سهامداران به مبلغ ۸ میلیون دلار برنده شد، رأی دیگری نیز گرفته شد. بزرگترین پرونده حقوقی مربوط به پتروشیمی و پتروشیمی جم بود مهر این پرونده برای بیش از ۱۰ سال بی نتیجه ماند. این پیگیری منجر به رای نهایی ۸۷۲ میلیون دلاری به نفع سهامداران شد.

یکی از مشکلاتی که در پتروشیمی مسجد سلیمان داریم، حد نصاب تشکیل جلسه است. در حال حاضر سهام هلدینگ انرژی صبا را به مبلغ ۶۶۵ هزار و ۵۳۶ سهم تایید کرده ایم و کلیه صورتجلسه های مربوط به این رای به ثبت رسیده است.

به شرکت لوله اهواز شکایت داشتیم که بانک پاسارگاد یک میلیارد تومان مطالبه کرده است. طبق اسنادی که در اختیار ما بود ۱۷۹ میلیارد تومان بدهی وجود داشت و تصمیم گیری شد و ۱۰۰۰ میلیارد تومان طلب را رد کردیم.

ادعای ما در خط لوله اهواز از شرکت توسعه صنایع پتروشیمی ۲۷ میلیون دلار بود و حکم قطعی نیز صادر شد و توانستیم در حوزه حقوقی بیش از یک میلیارد دلار به نفع سهامداران حکم بگیریم.

اقدامات بیشتر برای کارایی بیشتر

پروژه PDH PP است که تامین مالی آن مشکل بسیار جدی است. روند تامین مالی به خوبی پیش می رود و قرار است قرارداد تامین مالی خارجی به زودی تکمیل شود. با توجه به اجرای فرآیند مناقصه، موضوع تامین مالی شرکت فولاد اکسین در پروژه آهن اسفنجی و اسلب آن تصمیم گیری می شود و تا یک تا دو ماه آینده کار آغاز می شود.

اقدام بزرگ دیگر در سال ۱۴۰۲ برای سهامداران این بود که سودآوری شرکت فولاد صبا در سال ۱۴۰۱ ۲ همات بود اما در سال ۱۴۰۲ سود این شرکت به ۴ همات رسید. سال گذشته طرح احیای صبافولاد را با جدیت تمام دنبال کردیم. این پروژه از طریق بورس ۴.۵ همت که بزرگترین تامین مالی تاریخ بورس ایران لقب گرفت، آغاز و تامین مالی شد. قرارداد این پروژه سال گذشته منعقد شده و هم اکنون در حال اجراست. این پروژه طی یک تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد. این پروژه قطعاً سودآور خواهد بود.

تفاهم نامه ای با شرکت بیمه البرز منعقد و مقرر شد بیمه البرز ۴ درصد از منابع خود را برای پروژه های زودبازده در اختیار هلدینگ انرژی صبا قرار دهد. اساس هلدینگ استفاده از درگیری های مردم در پروژه های سودآور است. پروژه های متعددی در نظر داریم و قرار شد منابع آنها را از طریق بانک ها یا مشارکت مردم تامین کنیم.

این اقدامات شامل استقرار کامل نظام حاکمیت شرکتی، استفاده از ابزارهای تامین مالی مختلف خارجی و داخلی، خروج از بنگاه‌های کم‌سود و کوچک، ارتقای فعالیت شرکت‌های غیرقانونی و پیگیری پرونده‌های حقوقی است. در سال ۱۴۰۳ انجام شد.

پرونده ناظف نیز سالهاست که مورد بحث قرار گرفته است. حدود ۱۲۳ میلیون دلار پرونده ای است که شرایط خاص خود را دارد. در این مورد توانستیم حکم را به نفع هلدینگ اجرا کنیم. سخت ترین پرونده ها در عملیات بود و در همه این موارد تصمیم نهایی گرفته شد و بقیه پرونده ها به همین ترتیب در حال پیگیری است. ما قصد داریم سیستم های اطلاعاتی را بهبود بخشیم، سیستم های تجاری هوشمند طراحی و پیاده سازی کنیم.

هیئت مدیره اهمیت زیادی برای استفاده از قدرت اعتباری هلدینگ برای فرصت های سرمایه گذاری با بازده بالا قائل است. زیرا اگر سرمایه گذاری صورت نگیرد در چند سال آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا