ترندهای روز

سومین طوفان شدید اقیانوس اطلس؛ چه عاملی میلتون را قدرتمند ساخت؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

آب های گرم خلیج مکزیک امسال در تبدیل سریع طوفان میلتون به یک طوفان قدرتمند موثر بود. مرکز ملی طوفان ایالات متحده، میلتون را به عنوان سومین طوفان با سرعت بالا در اقیانوس اطلس ثبت کرده است.

به گفته دانشمندان، افزایش سریع قدرت میلتون نمونه جدیدی از یک روند نگران کننده است که در آن تغییرات آب و هوایی نه تنها باعث ایجاد طوفان های قوی تر، بلکه با سرعت بیشتری نیز می شود.

چه عاملی باعث شدت طوفان می شود؟

هنگامی که بادها به طوفان تبدیل می شوند، انرژی خود را از گرمای آب های سطحی دریافت می کنند. هرچه آب گرمتر باشد، انرژی بیشتری در دسترس طوفان قرار می گیرد.

دمای آب به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال افزایش است. در طول چهار دهه گذشته، اقیانوس ها حدود ۹۰ درصد گرمای ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای را جذب کرده اند.

امسال به دلیل تغییرات اقلیمی شاهد آب های گرم هستیم و پیش بینی می شود که گرم ترین رکورد میانگین دمای جهان در سال ۲۰۲۴ ثبت شود.

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا روز سه شنبه اعلام کرد که گرمایش زمین در ۱۲ ماه گذشته ۱.۶۲ درجه بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن بوده است.

قدرت یک طوفان با سرعت پایدار بادهای آن مشخص می شود. سرعت باد طوفان دسته ۱ بین ۱۱۹ تا ۱۵۳ کیلومتر بر ساعت است و طوفان خطرناک دسته ۵ دارای سرعت باد حداقل ۲۵۲ کیلومتر در ساعت است.

تفاوت بین قدرت و شدت طوفان چیست؟

هنگامی که یک طوفان به سرعت قدرت می گیرد، دانشمندان از اصطلاح “شدت سریع” استفاده می کنند. هنگامی که سرعت باد پایدار طوفان در عرض ۲۴ ساعت به حداقل ۵۶ کیلومتر در ساعت افزایش می یابد، گفته می شود که طوفان به سرعت تشدید شده است. این حالت می تواند درجه طوفان را دو واحد افزایش دهد.

در روز دوشنبه، طوفان میلتون به سومین طوفان با شدت سریع در اقیانوس اطلس تبدیل شد، زیرا بادهای آن به بیش از دو برابر افزایش سرعت استاندارد افزایش یافتند و در کمتر از یک روز از یک طوفان گرمسیری به طوفان رده ۵ تبدیل شدند.

به گفته گریگوری فولتز، اقیانوس شناس فیزیکی با اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، تشدید سریع میلتون به دلیل وجود آب های گرم خلیج مکزیک همراه با شرایط جوی «تقریباً قطعی» بود.

بر اساس مطالعه ای که در سال گذشته بر اساس مقایسه داده های سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ با سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۰ انجام شد، احتمال تبدیل شدن از طوفان دسته ۱ به طوفان دسته ۳ تنها در ۳۶ ساعت در طوفان هایی که شکل می گیرند بیش از دو برابر شده است. در اقیانوس اطلس

بر اساس این مطالعه، به طور کلی، احتمال تشدید سریع طوفان های اقیانوس اطلس ۲۹ درصد بیشتر است. در همین حال، طوفان در خلیج مکزیک کندتر است. در واقع هر زمان که شرایط مساعد باشد، آب های گرم منجر به تشدید طوفان می شود.

بر اساس داده های اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، آب های سطحی خلیج مکزیک در دو تابستان گذشته رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده اند و به رکورد دمای ۳۲ درجه سانتیگراد رسیده اند.

خلیج مکزیک در اواسط سپتامبر، تنها چند هفته قبل از شکل گیری میلتون، گرم ترین زمان فصل خود را ثبت کرد.

آندریا گارنر، محقق دانشگاه روآن در نیوجرسی، گفت: تماشای شدت گرفتن میلتون در روز گذشته خیره کننده بود. بر اساس محاسبات وی، میزان تشدید میلتون در ۱۲ ساعت و ۲۴ ساعت بالاتر از ۹۹ درصد نرخ طوفان های اقیانوس اطلس بوده است.

چرا تشدید سریع یک نگرانی است؟

طوفان های دریایی می تواند تلفات و هزینه های زیادی را به همراه داشته باشد. از سال ۱۹۸۹، تمام ۱۰ فاجعه پرهزینه در ایالات متحده، طوفان بوده اند.

اگرچه افزایش سریع قدرت میلتون خیره کننده بود، اما زمانی رخ داد که طوفان هنوز از ساحل دور بود و ساکنان فلوریدا چند روز فرصت داشتند تا از آن خارج شوند.

اما زمانی که طوفانی در نزدیکی ساحل بیداد می کند، ممکن است به ساکنان زمان کافی ندهد.

طوفان اوتیس سال گذشته مکزیک را شوکه کرد. تنها چند ساعت قبل از برخورد به ساحل، این طوفان از یک طوفان گرمسیری به دسته ۵ تبدیل شد و ده ها نفر را کشت.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا