فناوری

سوپرکار بنز رکورد خود را بهتر کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

این هفته در دنیای خودرو: رکوردی جدید برای ابرخودروی مرسدس بنز، مدل جدید هیدروژنی رنو، جشن ۱۰۰ میلیون خودروی هیوندای و سرمایه گذاری خودروسازان چینی در ترکیه.

رکورد در “جهنم سبز”

AMG، زیرمجموعه خودروهای اسپرت مرسدس بنز، با ابرخودروی خود به نام “One” رکورد جدیدی را در پیست نوربرگ رینگ به ثبت رساند.

نوربرگ رینگ در آلمان یکی از قدیمی ترین پیست های مسابقه در جهان است. رانندگی در این پیست دشوار است و به آن لقب “جهنم سبز” داده اند. خودروسازان از این پیست برای آزمایش خودروهای خود استفاده می کنند و سابقه خوب در آن اعتبار زیادی دارد.

ابرخودروی AMG مسیر ۲۱ کیلومتری نوربرگ رینگ را در ۶ دقیقه و ۲۹ ثانیه و ۹ صدم ثانیه طی کرد. با این رکورد، AMG سریع ترین خودروی تولید انبوه در پیست نوربرگ رینگ است. رکورد قبلی در این پیست متعلق به همین خودرو بود که دو سال پیش به ثبت رسید و حدود شش ثانیه طول کشید.

ابرخودروی بنز رکورد خود را بهبود بخشیدمهندسان بنز می گویند شرایط پیست به رکورد بهتر وان کمک کرده است

مهندسان AMG می گویند که خودرو را تغییر نداده اند و فقط شرایط پیست برای ثبت رکورد مناسب تر است. در رکورد قبلی، قسمت هایی از پیست به دلیل بارش باران خیس بود.

AMG مدل “One” را در سال ۲۰۲۲ روانه بازار کرد. این خودرو از موتور شش سیلندر بهره می برد که تیم فرمول یک مرسدس بنز با آن هشت بار قهرمان جهان شد. ون چهار موتور الکتریکی نیز دارد و قدرت آن ۱۰۶۳ اسب بخار است.

حداکثر سرعت AMG One 325 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۹ ثانیه است. سرعت وان از صفر به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در هفت ثانیه می رسد.

ابر خودروی بنز رکورد خود را بهبود بخشیدAMG One

تنها ۲۷۵ دستگاه از این ابرخودروی بنز ساخته خواهد شد و تمامی آنها فروخته شده است. قیمت این خودرو در زمان عرضه به بازار دو میلیون و ۷۵۰ هزار دلار بود اما زمستان سال گذشته یک مدل دست دوم آن با قیمت پنج میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تبلیغ شد.

علاوه بر خودروهای تولید انبوه، خودروهای مسابقه ای نیز در پیست نوربرگ رینگ رکوردها را به نام خود ثبت کردند. پورشه ۹۱۹ هیبریدی که برای مسابقات ۲۴ ساعته لمانز ساخته شده است، با پنج دقیقه و ۱۹ ثانیه و ۵۴۶ صدم ثانیه رکورددار این بخش است.

ابرخودروی بنز رکورد خود را بهبود بخشیدرنو در نمایشگاه خودروی پاریس از این نماد رونمایی خواهد کرد

هیدروژن رنو

رنو تصاویری از مدل هیدروژنی به نام «امبلم» منتشر کرده که قرار است هفته آینده در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شود. به گفته این خودروساز فرانسوی، این خودرو در طول عمر خود تا ۹۰ درصد کمتر صرفه جویی می کند دی اکسید کربن تولید می کند.

نشان ایستگاهی است که ظاهر آن با مدل های فعلی رنو متفاوت است. رنو می‌گوید این یک خودروی نمایشی است، اما این کارخانه در طول سال‌ها بیشتر خودروهای نمایشی خود را ساخته است. این باعث شده تا حدس و گمان هایی مبنی بر تولید این نشان توسط رنو ایجاد شود.

نشان بر روی یک پلت فرم کاملا جدید ساخته شده است. این خودرو دارای موتور الکتریکی ۱۶۰ کیلووات (حدود ۲۱۵ اسب بخار) است. مخزن خودرو قابلیت ذخیره دو کیلو و ۸۰۰ گرم هیدروژن را دارد و دارای باتری کوچکی است.

ابر خودروی بنز رکورد خود را بهبود بخشیدRenault Emblem با هر مخزن هیدروژن می تواند تا ۳۵۰ کیلومتر را طی کند

رنو می گوید پنج دقیقه طول می کشد تا یک مخزن هیدروژن پر شود و Emblem می تواند تا ۳۵۰ کیلومتر را با یک مخزن پر طی کند.

رنو می خواهد دی تولید کند تا دی اکسید کربن این کارخانه را تا سال ۲۰۴۰ در اروپا و تا سال ۲۰۵۰ در سراسر جهان به صفر برساند. خودروهای هیدروژنی نقش مهمی برای رسیدن به این هدف دارند.

به گفته کارخانه نشان، پنج تن در طول عمر خود دی اکسید کربن تولید می کند. برای مقایسه، میزان تولید دی اکسید کربن مدل برقی رنو مگان ۲۴ تن و مدل بنزینی رنو کپچر ۴۹ تن است.

رنو همچنین می خواهد سهم مواد بازیافتی در قطعات خودرو را افزایش دهد و در ساخت این نشان نیز از این مواد استفاده کرده است.

این نشان توسط یکی از شرکت های تابعه رنو به نام آمپر ساخته شده است. خودروهای برقی رنو قرار است در این زیر مجموعه تولید شوند. آمپر در طراحی این نشان از تیم فرمول یک رنو کمک گرفته تا خودرو مقاومت کمتری در برابر هوا داشته باشد و در نتیجه مصرف سوخت آن کاهش یابد.

رنو علاوه بر این نشان، از یک SUV کوچک الکتریکی به نام «رنو ۴» در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی خواهد کرد. رنو همچنین مدل ۱۷ را که بازسازی یکی از مدل های معروف کارخانه در دهه هفتاد است و یک خودروی باری الکتریکی در پاریس به نمایش می گذارد.

ابرخودروی بنز رکورد خود را بهبود بخشید۱۰۰ میلیونمین خودروی هیوندای طی مراسمی تحویل مشتری شد

صد میلیون هیوندای

مجموع تولید محصولات هیوندای در هفته گذشته از یکصد میلیون دستگاه گذشت. به همین مناسبت این خودروساز کره ای در کارخانه خود در اولسان مراسمی برگزار کرد و صد میلیونمین خودروی خود را به مشتری تحویل داد.

هیوندای ۵۷ سال پیش تاسیس شد و زودتر از اکثر خودروسازان به تعداد ۱۰۰ میلیون دستگاه رسیده است. تولید فولکس واگن در ۶۸ سال از ۱۰۰ میلیون دستگاه، فورد در ۷۴ سال و تویوتا در ۶۴ سال فراتر رفت.

تولید هیوندای در اواخر دهه نود با حضور این کارخانه در بازارهای جهانی شتاب گرفت. این شرکت در سال ۱۹۹۶ ده میلیون دستگاه تولید کرد و در سال ۲۰۱۳ از مرز پنجاه میلیون دستگاه گذشت.

ابر خودروی بنز رکورد خود را بهبود بخشیدکورتینا اولین مدل هیوندای در سال ۱۹۶۷ با همکاری فورد ساخته شد

ابرخودروی بنز رکورد خود را بهبود بخشیدمدل النترا پرفروش ترین مدل هیوندای است

مدل النترا پرفروش ترین مدل هیوندای است. این شرکت تا تابستان امسال ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه از این خودرو را تولید کرده است. مدل اکسنت با ده میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه دومین مدل پرفروش کارخانه بوده است. مدل های سوناتا و SUV های توسان و سانتافه پرفروش ترین مدل های بعدی هیوندای هستند.

هیوندای اولین کارخانه خود را در خارج از کره جنوبی در ترکیه در سال ۱۹۹۷ تأسیس کرد. این شرکت اکنون یازده کارخانه در هشت کشور دارد.

ابرخودروی بنز رکورد خود را بهبود بخشیدیکی از مدل های SUV Jaeco از زیر مجموعه های چری در نمایشگاه محصولات این کارخانه در ایتالیا.

سرمایه گذاری چینی در ترکیه

رویترز گزارش داد که چری، خودروساز چینی، در مراحل پایانی مذاکرات با دولت ترکیه برای سرمایه گذاری در این کشور است. این مذاکرات پس از توافق مشابه با BYD چین انجام می شود که در آن بی وای دی یک کارخانه ۱ میلیارد دلاری در ترکیه راه اندازی خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیرا در کنفرانسی در استانبول با گیبینگ ژانگ مدیر عامل چری دیدار کرد و گفته می شود وزیر صنعت و فناوری ترکیه نیز در این مذاکرات حضور دارد.

در صورت نهایی شدن توافق با چری، جایگاه ترکیه به عنوان مرکز مهم تولید خودروهای برقی تقویت خواهد شد. این امر به ویژه برای شرکت‌های چینی که می‌خواهند از تعرفه‌های سنگین اتحادیه اروپا بر واردات خودروهای الکتریکی چین اجتناب کنند، بسیار مهم است.

ترکیه یکی از اعضای اتحادیه گمرک اتحادیه اروپا است که می تواند بدون تعرفه خودرو به اروپا صادر کند. علاوه بر این، هزینه های تولید در ترکیه کمتر از اروپا است.

مذاکرات با شرکت های چینی بخشی از استراتژی ترکیه برای توسعه صنعت خودرو و افزایش تولید خودروهای برقی است. دولت ترکیه مشوق های زیادی از جمله معافیت زمین و مالیات برای جذب سرمایه گذاران خارجی ارائه کرده است.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا