اقتصاد جهان

سپرده های ایران نزد بانک های خارجی 5.3 میلیارد دلار کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، بانک تسویه بین المللی در تازه ترین گزارش خود میزان سپرده های ایران در بانک ها و موسسات مالی خارجی در پایان سه ماهه سوم را اعلام کرد. ۲۰۲۳ یکسان ۱۲ میلیاردها و ۷۶۳ میلیون ها دلار بود. سپرده های ایران در این بانک ها و موسسات نسبت به سه ماهه قبل ۵.۳ میلیارد دلار کاهش یافت.

مجموع سپرده های ایران در بانک ها و موسسات خارجی در پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۸ میلیاردها و ۶۳ میلیون دلار اعلام شد.

کاهش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری سپرده‌های ایرانیان در بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در مدت سه ماه، در مبادلات مالی ایران با این بانک‌ها کمتر دیده می‌شود.

از مجموع سپرده های ایران در بانک ها و موسسات مالی خارجی در پایان سه ماهه سوم ۲۰۲۳ بر فراز ۱۰ میلیاردها و ۶۲۴ میلیون دلار از بانک های خارجی و ۴۵۰ میلیون دلار از موسسات مالی غیربانکی و مابقی از بخش های غیر مالی..

کاهش ۵.۳ میلیارد دلاری سپرده‌های ایران عمدتاً ناشی از سپرده‌گذاری در مؤسسات مالی غیربانکی بوده است. در پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ میزان سپرده های ایران در موسسات مالی غیربانکی ۷ میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار گزارش شده است.

به گفته کارشناسان، این رقم احتمالا مربوط به انتقال دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی است که از این کشور به حساب های بانکی ایران در قطر منتقل شده است.

بانک تسویه حساب های بین المللی از توقیف خارج شد ۶۹ درصد سپرده های خارجی ایران است ۸ میلیاردها و ۸۰۳ میلیون ها دلار به صورت یورو. سهم دلار ۴۳۳ میلیون ها دلار بود.

بر اساس این گزارش، تعهدات ایران در قبال بانک ها و موسسات مالی خارجی در پایان سه ماهه سوم سال جاری انجام شده است. ۲۰۲۳ همچنین با نصف شدن نسبت به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ ۹۲۴ یک میلیون دلار رسیده است. تعهدات ایران به این بانک ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ بالغ بر یک میلیارد است ۸۹۹ میلیون ها دلار بود.

از مجموع بدهی های ایران به بانک ها و موسسات خارجی در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ بر فراز ۴۸۴ میلیون ها دلار مربوط به تعهدات ایران به بانک ها بود. همچنین ۸۶۳ میلیون ها دلار از تعهدات ایران به صورت یورو و ۸ میلیون ها دلار به صورت دلار بود.

دفتر مرکزی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در بازل، سوئیس است و گزارش‌های آن با عنوان «تحولات بانکداری بین‌المللی و بازار مالی» چهار بار در سال منتشر می‌شود.. بانک های مرکزی ۶۳ کشور جهان از جمله بانک مرکزی کره جنوبی در این نهاد عضویت دارند، اما بانک مرکزی قطر در این نهاد بین المللی عضویت ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا