ترندهای روز

سیاره‌ای که در آن «بادهای آهنی» می‌وزند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

سیاره فراخورشیدی WASP-76b جهنم مطلق است. کشف بادهای آهنی در این سیاره ثابت می کند که برخی از سیارات فراتر از منظومه شمسی واقعا چقدر “بیگانه” هستند.

این سیاره فراخورشیدی عجیب که در فاصله ۶۳۴ سال نوری از زمین در صورت فلکی حوت قرار دارد، دمایی در حدود ۲۴۰۰ درجه سانتیگراد دارد و آنقدر داغ است که آهن را تبخیر می کند و باعث ریزش باران فلزی در سطح سیاره می شود.

این دماهای ترسناک از نزدیکی خارق العاده WASP-76b به ستاره خود می آید. این نزدیکی همچنین باعث می شود که سیاره به طور جزر و مدی به ستاره خود قفل شود، یعنی یک طرف سیاره همیشه رو به خورشید است و طرف دیگر همیشه شب است.

اخیراً، تیمی از دانشمندان دانشگاه ژنو (UNIGE) و مرکز ملی صلاحیت در تحقیقات سیاره‌ای (NCCR PlanetS) وجود بادهای پرسرعتی را کشف کرده‌اند که «آهن تبخیر شده» را از سمت روز دائمی سیاره به سمت شب دائمی نسبتا خنک‌تر که همیشه رو به فضا است. ، می گیرند

همانطور که آهن به سمت شب WASP-76b می رسد، متراکم می شود و به دلیل دمای پایین تر سمت تاریک دائمی سیاره، به قطرات فلز مذاب می افتد.

آنا ریتا کوستا سیلوا، نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: «این اولین بار است که چنین مشاهدات نوری دقیقی در سمت روز این سیاره فراخورشیدی انجام می شود و اطلاعات مهمی در مورد ساختار جوی آن به دست آمده است. مشاهدات ما حاکی از وجود بادهای آهنی قوی است که احتمالاً توسط یک نقطه داغ در جو هدایت می شود.

سیلوا و همکارانش با مشاهده نور از سمت روز سیاره با استفاده از طیف‌نگار اشل برای سیارات فراخورشیدی راکی ​​و ابزار اسپرسو در تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) به این نتیجه رسیدند.

ESPRESSO به دلیل دقت و پایداری خود شناخته شده است و به تیم اجازه می دهد تا طیف های با وضوح بالا WASP-76b را جمع آوری کند. این طیف ها نشانه هایی از اتم های آهن در حال حرکت در جو داغ مشتری را نشان دادند. این تکنیک که طیف‌سنجی انتشار با وضوح بالا نامیده می‌شود، قبلاً ثابت شده است که ابزار قدرتمندی برای مطالعه جو سیارات فراخورشیدی است.

کریستف لوئیس، ستاره شناس UNIGE، توضیح می دهد: «توانایی ESPRESSO برای انجام چنین اندازه گیری های دقیقی بسیار مهم است. این سطح از دقت به ما این فرصت را می دهد تا فرآیندهای دینامیکی در جو سیارات فراخورشیدی مانند WASP-76 b را با سطح بی سابقه ای از جزئیات کشف کنیم.

تصویری خیالی از آهن مذاب قرمز در حال باریدن بر روی WASP-76b

WASP-76b از زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ کشف شد، در خط مقدم تحقیقات سیارات فراخورشیدی قرار داشت و هرگز از سرفصل ها خارج نشد و همچنان با شرایط سخت خود ذهن ها را متحیر کرد.

به عنوان مثال، در آوریل امسال، محققان یک اثر رنگین کمان مانند به نام “Splendor” را در جو این سیاره خشن مشاهده کردند. این اولین باری بود که آرایش رنگین کمان حلقه‌های نورانی متحدالمرکز که فقط در شرایط خاص رخ می‌دهند در خارج از منظومه شمسی دیده می‌شود.

این کشف جدید بادهای آهنی ثابت می کند که اتمسفر سیارات فراخورشیدی چقدر می تواند پیچیده باشد. کشف جدید بادهای آهنی، به ویژه، می تواند به دانشمندان کمک کند تا مدل های سه بعدی از آب و هوای سیاره فراخورشیدی بسازند، که می تواند روزی به آنها کمک کند تا پدیده های مشابهی را که در دیگر سیارات داغ مشتری و انواع دیگر سیارات فراخورشیدی رخ می دهد، پیش بینی کنند. انجام دهید

دیوید ارنریچ، یکی از اعضای تیم اکتشاف و محقق، نتیجه گیری کرد: «کار بر روی WASP-76 b به ما نشان می دهد که شرایط جوی در سیارات فوق داغ چقدر می تواند شدید باشد. به طور کلی، تجزیه و تحلیل عمیق این نوع سیارات اطلاعات ارزشمندی را برای درک بهتر آب و هوای سیاره ای در اختیار ما قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا