ترندهای روز

سیاره‌های یتیم؛ تلسکوپ اروپا هفت سیاره بی‌ستاره جدید کشف کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

تلسکوپ فضایی اقلیدس اروپا هفت سیاره سرگردان جدید را کشف کرده است که به هیچ ستاره ای در جهان های منفرد در فضای بین ستاره ای متصل نیستند. با این حال، دانشمندان بر این باورند که برخی از آنها می توانند نوعی زندگی را در خود جای دهند و میلیاردها از آنها در هر کهکشانی وجود دارد.

این سیارات بدون ستاره که به آنها سیارات یتیم، بین ستاره ای یا سرگردان نیز می گویند، برخلاف سیاره زمین، نه روز و شب را می شناسند و نه چرخه ماه ها و سال ها را.

کشف این سیارات سرگردان جدید به دنبال یک مطالعه علمی و یک روز پس از انتشار تصاویر و داده های اقلیدس در وب سایت تحقیقاتی دانشگاه کورنل آمریکا صورت گرفت.

این سیارات سرگردان غول‌های گازی هستند که جرم هر کدام حداقل چهار برابر مشتری است و در سحابی شکارچی، درخشان‌ترین سحابی آسمان، که در فاصله ۱۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، کشف شدند.

ادواردو مارتین، ستاره شناس اسپانیایی و نویسنده اصلی این مطالعه، به خبرگزاری فرانسه گفت که این سیارات بدون ستاره تنها “نوک کوه یخ” هستند. در همان زمان، او یافتن آنها را با یافتن “سوزن در انبار کاه” مقایسه کرد زیرا آنها نور ستاره ها را منعکس نمی کنند.

هفت سیاره مشاهده شده توسط اقلیدس این مزیت را داشتند که نسبتاً داغ هستند و بنابراین تشعشعی تولید می کردند که کشف آنها را تسهیل می کرد.

اقلیدس که سال گذشته به فضا پرتاب شد، وجود ده‌ها سیاره به اصطلاح یتیم دیگر را تأیید کرد که قبلاً شناسایی شده بودند.

میلیاردها میلیارد سیاره یتیم

تحقیقات نشان داده است که برای هر ستاره حدود ۲۰ سیاره سرگردان وجود دارد که به هیچ منظومه ستاره ای تعلق ندارند. بنابراین، تعداد این سیارات برابر با میلیاردها میلیارد در کهکشان راه شیری و عددی غیرقابل محاسبه در مقیاس کیهان است.

پرتاب رومن، تلسکوپ فضایی ناسا در سال ۲۰۲۷ می تواند به روشن شدن این عدد کمک کند.

گاوین کلمن، ستاره شناس دانشگاه کوئین مری لندن، این دنیاهای عجیب را به عنوان برانگیخته کننده “حس شگفتی و رمز و راز” توصیف می کند. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه ما در حال دیدن خورشید هستیم [بزرگترین ستاره‌ منظومه شمسی] ما در آسمان بزرگ شدیم، بنابراین فکر کردن به سیاره‌ای که در فضا بدون ستاره در افق حرکت می‌کند، می‌تواند جذاب باشد.

با این حال، برخی از این سیارات چندان تنها نیستند. از بیش از ۲۰ سیاره یتیم تایید شده توسط اقلیدس، حداقل چهار سیاره جفت هستند و به دور یکدیگر می چرخند.

به گفته ادواردو مارتین، “بعضی از نزدیکترین همسایگان ما بدون شک سیارات یتیم هستند.”

بدون بهره مندی از پرتوهای خورشید مجاور، این ستارگان به شدت سرد هستند و بدون شک سطحی یخی دارند.

زندگی در سیارات یتیم

گرمای لازم برای تشکیل حیات در این سیارات باید از درون آنها نشات بگیرد. یک مثال خوب در این مورد سیاره نپتون به عنوان یک غول یخی است که دمای سطح آن عمدتاً از انرژی هسته آن ناشی می شود.

به گفته گاوین کلمن، با این حال، انزوای شدید این سیارات تنها به شکل گیری حیات باکتریایی یا میکروبی، حتی در بهترین شرایط، اجازه می دهد.

البته گاهی اوقات تنها بودن آنقدرها هم مضر نیست. کریستوفر کنسلیس، استاد نجوم برون کهکشانی در دانشگاه منچستر بریتانیا، می گوید: نزدیک بودن به یک ستاره معایب خود را دارد.

مانند آنچه در انتظار زمین است، زمانی که سوخت هسته ای خورشید در ۷.۶ میلیارد سال تمام می شود و با انبساط زیاد خود، سیارات نزدیک به خود از جمله زمین را از بین می برد یا جذب می کند.

بنابراین، سیارات بدون ستاره این مشکل را ندارند و به گفته کنسلیس، «برای همیشه زنده خواهند ماند».

این مطالعه با استفاده از داده های اقلیدس، روش تشکیل این سیارات را نیز پیشنهاد کرد. برخی از آنها می توانند قبل از جدا شدن و شناور شدن خود در مرزهای یک منظومه ستاره ای شکل بگیرند. Cancellis گفت: “اما این مطالعه پیش بینی می کند که بسیاری از آنها به عنوان محصولات جانبی طبیعی تشکیل ستاره ظاهر می شوند.”

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا