ترندهای روز

سیاره «مردمک» بهترین شانس ما برای یافتن آب مایع ورای منظومه شمسی

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بی بی سی: بر اساس داده های تلسکوپ فضایی جیمز وب، سیاره فراخورشیدی نسبتا نزدیک به منظومه شمسی ممکن است آب مایع و جوی نیتروژن مانند زمین داشته باشد.

سیاره LHS 1140 b به دور یک ستاره کوتوله قرمز در فاصله ۴۸ سال نوری از ما می چرخد.

این سیاره در منطقه قابل سکونت اطراف ستاره قرار دارد، بنابراین آب و هوای آن ممکن است برای آب مایع به اندازه کافی ملایم باشد.

مشاهدات دقیق نشان می دهد که چگالی این سیاره با یک کره سنگی متشکل از ۱۰-۲۰٪ آب مطابقت دارد. این مقدار آب برای پوشاندن تمام سطح سیاره کافی است.

اندازه گیری های اخیر توسط تلسکوپ جیمز وب نیز وجود جوی غنی از نیتروژن را نشان می دهد. ۷۸ درصد جو زمین از نیتروژن تشکیل شده است.

حتی ممکن است قسمت زیادی از سطح آن پوشیده از یخ باشد و تنها قسمت کوچکی از آن اقیانوس مایع باشد که در این صورت سیاره از بیرون شبیه کره چشم خواهد شد.

رایان مک‌دونالد از دانشگاه میشیگان که در این تحلیل شرکت داشت، گفت: «این اولین بار است که اشاره‌ای به این موضوع می‌بینیم که سیاره‌ای سنگی یا یخی ممکن است جوی در منطقه قابل سکونت اطراف یک ستاره داشته باشد.

ردیابی اتمسفر در گلبول های سنگی کوچک یکی از اهداف تلسکوپ جیمز وب است، اما دیدن آنها بسیار سخت تر از جو سیارات غول پیکر است.

تایید قطعی رد نیتروژن مستلزم مشاهدات بیشتری است، اما تیم تلاش کرد به این سوال پاسخ دهد که سیاره با چنین جوی چگونه خواهد بود.

این سیاره احتمالاً درگیر یک قفل به اصطلاح “کشنده” است، به این معنی که یک طرف همیشه رو به ستاره مرکزی است و طرف دیگر تاریک است.

اگر اینطور باشد و این سیاره جوی مشابه زمین داشته باشد، این سیاره می تواند دارای اقیانوسی به طول ۴۰۰۰ کیلومتر با دمای حدود ۲۰ درجه سانتیگراد باشد.

چارلز کودی، نویسنده ارشد این مقاله از دانشگاه مونترال گفت: در میان تمام سیارات فراخورشیدی شناخته شده که نه گرم هستند و نه سرد، LHS 1140b ممکن است بهترین شانس ما فراتر از منظومه شمسی برای تایید وجود آب مایع باشد.

این یک پیشرفت بزرگ در جستجوی سیارات فراخورشیدی بالقوه قابل سکونت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا