ترندهای روز

سیارکی که دایناسورها را منقرض کرد، تنها نبود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دانشمندان می گویند که سیارک عظیمی که ۶۶ میلیون سال پیش به زمین برخورد کرد و منجر به انقراض دایناسورها شد، تنها سیارک نبود و یک سیارک کوچکتر نیز در همان دوره به سیاره ما برخورد کرد.

اسکن های دقیق از یک دهانه زیر آب در سواحل گینه در غرب آفریقا نشان می دهد که در اثر برخورد سیارکی بزرگ در پایان دوره کرتاسه ایجاد شده است.

این دهانه که به نام نادیر شناخته می شود، اولین بار در سال ۲۰۲۲ توسط دکتر Oisdin Nicholson، زمین شناس دریایی از دانشگاه هریوت وات در ادینبورگ کشف شد. اما در آن زمان منشأ دقیق آن نامشخص بود.

اکنون با استفاده از تصویربرداری لرزه ای سه بعدی با وضوح بالا، دکتر نیکلسون و همکارانش تایید کرده اند که فرورفتگی ۹ کیلومتری نتیجه برخورد یک سیارک به کف دریا بوده است.

برخورد این سیارک که قطری در حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ متر دارد و با سرعتی در حدود ۷۲ هزار کیلومتر در ساعت به زمین رسیده، روزنه ای به قطر حدود ۹ کیلومتر ایجاد کرده است.

اگرچه این سیارک کوچکتر از سیارکی بود که دهانه ۱۸۰ کیلومتری Chicxolo در مکزیک را ایجاد کرد، اما هنوز آنقدر بزرگ بود که اثرات قابل توجهی بر روی سیاره داشته باشد.

برخورد این سیارک با زمین یک اتفاق فاجعه بار بود و باعث زمین لرزه های شدیدی شد که رسوبات زیر کف اقیانوس را مایع و گسل هایی را در زیر بستر دریا ایجاد کرد.

همچنین سونامی عظیمی با ارتفاع حداقل ۸۰۰ متر ایجاد شد که احتمالاً از اقیانوس اطلس عبور کرده است.

دانشمندان می گویند که مقادیر زیادی آب از بستر آزاد شده و سپس به پایین سرازیر شده و اثرات منحصر به فردی بر بستر دریا ایجاد کرده است.

بسیار نادر است که دو سیارک بزرگ در مدت زمان کوتاهی به زمین برخورد کنند.

دانشمندان نمی دانند چرا این دو سیارک تا این حد نزدیک به زمین برخورد کردند، اما آنها حدس می زنند که این برخورد ممکن است بخشی از یک سری برخورد شهاب سنگ ها و سیارک ها با زمین در پایان دوره کرتاسه باشد که به ۱۶۵ میلیون سال دایناسور پایان داد. حکومت کند.

این سیارک کمیاب تقریباً به اندازه Bennu بود که در حال حاضر خطرناک ترین جرم نزدیک به زمین محسوب می شود.

به گفته ناسا، احتمال برخورد سیارک بننو به زمین در ۲۴ سپتامبر ۲۱۸۲ وجود دارد، اما این احتمال تنها ۱ در ۲۷۰۰ است.

روش تصویربرداری لرزه‌ای سه‌بعدی مورد استفاده برای این مطالعه، فرصتی بی‌سابقه برای دانشمندان فراهم کرده است تا فرضیه‌های مربوط به دهانه‌های برخوردی را آزمایش کنند و مدل‌های جدیدی برای تشکیل دهانه در محیط‌های دریایی توسعه دهند.

دکتر نیکلسون می‌گوید: «این اولین باری است که می‌توانیم داخل دهانه‌ای مانند این را ببینیم – واقعاً هیجان‌انگیز است. تنها حدود ۲۰ دهانه در جهان وجود دارد و هیچ یک از آنها به این دقت مورد مطالعه قرار نگرفته است.

دانشمندان امیدوارند که درک بهتری از تاریخچه برخورد سیارک ها به زمین و تأثیرات آن بر زندگی روی این سیاره به دست آورند. این تحقیق می تواند به ما کمک کند تا برای رویدادهای مشابه در آینده بهتر آماده شویم و به سؤالات بیشتری در مورد چگونگی انقراض دایناسورها پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا