بانک و بیمه

سیاست‌های ارزی بانک مرکزی توانسته تورم تولید کننده را کاهش دهد

به گزارش افق میهن، محمدرضا فرزین در نشست علنی امروز سه شنبه ۱۹ گفت مهر ماه- وی ضمن بررسی گزارش کمیسیون صنعت و معدن مبنی بر بررسی عملکرد دستگاه های ذیربط در تامین و تخصیص ارز مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی کشور (مواد اولیه و تجهیزات لازم) گفت: سیاست ارزی. باید به طور کلی شاخص های کلان اقتصادی در خدمت باشد. به این معنی که هنگام تنظیم مقررات پولی بدانیم که ارز متغیر بسیار مهمی در تورم کالاها و خدمات است و نقش مهمی در حفظ ارزش پول ملی دارد.

فرزین درباره سیاست ارزی بانک مرکزی گفت: سیاست ارزی مبتنی بر متغیرهای کلان است و از سال گذشته کمیته ای با عنوان عرضه و تخصیص ارز تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه سه وزارتخانه صلح، جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت نقش اساسی در تخصیص ارز دارند، تصریح کرد: بر اساس میزان ارزی که جمع آوری می کنیم، به هر نهادی یک سهمیه می دهیم، امسال ۳۶ میلیارد و ۱۵ دلار به آنها داده ایم. وزارت صلح، ۱۵ میلیارد دلار به وزارت جهاد کشاورزی و ۴ میلیارد دلار به وزارت بهداشت و درمان که مجموعاً ۵۵ میلیارد دلار در کمیته اختصاص داده است و ما ماهانه ثبت سفارشات تخصیص و تحویل را کنترل می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه بر اساس آخرین آماری که داریم تا ۱۷ مهرماه امسال ۲۲.۲ میلیارد دلار از سهمیه وزارت حراست اختصاص یافته است. همچنین تاکنون ۸ میلیارد دلار از سهمیه وزارت جهاد کشاورزی و ۲.۲ میلیارد دلار از سهمیه وزارت بهداشت تخصیص یافته است. خوشبختانه از ۵۵ میلیارد دلاری که شناسایی کرده ایم، ۳۲.۴ میلیارد دلار را در ابتدای سال اختصاص داده ایم و امیدواریم این رقم به بالای ۸۰ درصد برسد.

فرزین تصریح کرد: قوانین متعددی در زمینه مدیریت ارز داریم که یکی از آنها قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. در این قانون آمده است که صادرکنندگان باید ارز خود را به کشور برگردانند و انتخاب روش با آنهاست. در همین راستا آیین نامه ای نیز از سوی دولت تصویب شد که ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها و مواد معدنی به استثنای مصارف خود، باید از طریق سامانه نیما تامین شود. سامانه ای که در بانک مرکزی طراحی کرده ایم دقیقا در همین چارچوب است و به صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها و معدنی ها دستور داده ایم ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند.

وی با بیان اینکه تامین ارز نیما تا حد زیادی توسط بانک مرکزی تامین می شود، گفت: حدود ۵۲ درصد ارز نیما توسط بانک مرکزی، ۳۴ درصد از این ارز توسط پتروشیمی ها و ۶ درصد توسط پالایشگاه ها و فولادسازی ها تامین می شود. به مشکلاتی که در سیستم افراد داشتیم. ارز مخصوص به خود را ارائه می دهد. بنابراین بانک مرکزی بزرگترین تامین کننده در سامانه نیما است.

رئیس کل بانک مرکزی سپس به ارائه آماری از اثربخشی سیاست ارزی بانک مرکزی پرداخت و اظهار داشت: آخرین نرخ تورم نقطه به نقطه برای تولیدکننده. شهریور برای ماه ۲۵ درصد و برای ۱۲ ماه ۲۷.۴ درصد است، یعنی نرخ تورم تولیدکننده که تا ۲-۳ سال پیش تقریبا بالای ۱۰۰ بود، الان در شاخص نقطه به نقطه ۲۵ درصد است که یک است. از مقادیر پایین چند سال گذشته تورم نقطه‌ای تولیدکننده به شدت متاثر از نرخ ارز و ارز تعیین‌شده است و آمارهای موجود نشان می‌دهد که سیاست ارزی توانسته تورم تولیدکننده را کنترل و کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا