اخبار بورس

سیاست‌های غلط و مسکن سازی دولتی، تکه‌های پازل معضلات مسکن

مرکز پژوهش های مجلس در آستانه تشکیل دولت چهاردهم نسبت به تاثیر معکوس مسکن دولتی بر روند مالکیت مسکن و افزایش قیمت مسکن هشدار داد. فرشید پورحاجت، کارشناس بازار مسکن درباره این تحقیق صحبت کرد اخبار بورس وی تصریح کرد: پژوهشگاه یک نهاد علمی و راهبردی است و تمامی مطالعات این مرکز دارای پیوست های مشخص در حوزه مسکن است. آمار منتشر شده توسط مرکز پژوهش های مجلس، منبع موثقی است. مداخلات دولت در ساخت و ساز مسکن نتوانسته است شرایط مساعدی را ایجاد کند و دسترسی مردم به مسکن را آسان کند.

دبیر کانون انبوه سازان گفت: بهترین راه برای ایجاد مسکن در کشور تقویت جایگاه بخش خصوصی در این زمینه است. در حال حاضر این شرایط برای بخش خصوصی کشور وجود ندارد و برای تایید این ادعا می توان به کاهش محسوس شرایط بازار املاک از سال ۲۰۱۰ اشاره کرد.

کاهش ۵۰ درصدی تولید مسکن در کشور / مشکل دومینویی دولت ها به دلیل مداخلات گسترده در حوزه مسکن

او اضافه کرد: بررسی آمار قبل از سال ۱۳۸۹ و قبل از مداخلات عمده در ساخت و ساز مسکن – که امروزه هم برای دولت های مختلف دردسر ایجاد می کند – کاهش ۵۰ درصدی تولید مسکن در کشور را نشان می دهد. نوع ساخت و ساز مسکن نیز متناسب با شرایط نوع ساخت و ساز مورد نظر مردم نیست.

پورحاجت تصریح کرد: بهترین راه برای تولید مسکن کشور، تسهیل در حضور بخش خصوصی فعال است و این افراد در تعداد تولید مسکن در کشور فعال هستنددولت و مجلس باید سیاست های غلط دو دهه اخیر مسکن را تغییر دهند تا بتوانیم این مسیر غلط را برای آینده اصلاح کنیم.

دبیر انجمن انبوه سازان گفت: قوانین مصوب در حوزه مسکن و ساختمان به صورت غیرعلمی و بی اساس شرایط را برای تولید مسکن سخت کرده است. مشکل اساسی کشور ما عدم تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن است و این مشکل ریشه در سیاست های کلی زمان دارد.

این کارشناس بازار مسکن به دولت و مجلس توصیه کرد که برای بخش خصوصی تدابیر تشویقی در نظر بگیرند و افزود: اقدامات تشویقی در برنامه سوم توسعه کشور منجر به افزایش تولید مسکن در کشور شده و سطح دسترسی مردم به مسکن افزایش یافته است. با توجه به نیازها و نیازهای آنها، اعطا می شود. بنابراین، تجدید روش ممکن است موثر باشد.

ارائه پیشنهادات برای تسهیل شرایط در بخش خصوصی کشور

وی با اشاره به مشکلات اخذ پروانه و پروسه شش ماهه اخذ پروانه ساختمانی، گفت: سازه ای که منجر به پروسه شش ماهه اخذ پروانه ساختمانی چهار طبقه در اکثر نقاط کشور شد. کشور نتیجه سیاست های غلط است. ظرف شش ماه، سرمایه‌های بخش خصوصی کشور در دام بوروکراسی سازمان‌های منحرف، رانت‌خوار و ضد توسعه گرفتار می‌شوند. این دوره تاثیرات قابل توجهی بر نقش رشد سرمایه گذاری در تولید مسکن کشور دارد معمای گرانی املاک در کشور در حال حاضر نبود تولیدی است که مطابق با سلیقه و خواسته مردم باشد..

آیا سازمان هایی که برای توسعه صنعت ساختمان در حدود سه دهه راه اندازی شده اند، وظایف خود را انجام می دهند؟ و آیا این سازمان ها کمکی به طولانی شدن پروسه صدور مجوز نکرده اند؟

پورحاجت ادامه داد: شأن سازمان هایی مانند شرکت های توزیع برق، آب و فاضلاب ارائه خدمات بهینه به حوزه تولیدی کشور است. متاسفانه نگاه تجاری و غیرحرفه ای این سازمان ها روند تولید را در کشور با مشکل مواجه کرده است. بحرانی که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنیم نتیجه همین سیاست غلط است.

دبیر انجمن انبوه کشاورزان یادآور شد: رئیس جمهور در مناظره ها به صراحت این موارد را مطرح کرده و گفته است که دولت مسبب چنین شرایطی است و مشکل اصلی کشور ارائه وضعیت مشکل است تا یک مشکل برنامه ای برای ارائه

وی تصریح کرد: ما با دو مشکل مهم روبرو هستیم. ارائه دهندگان خدمات عموماً خدمات حقوقی ارائه نمی دهند و هزینه های زیادی نیز دریافت می کنند.; بنابراین دولت باید ساختار خود را اصلاح کند، سازمان‌هایی را که از مسیر قانونی خود منحرف شده‌اند اصلاح کند، روش‌های نوینی را در ساخت و ساز برای بخش خصوصی برنامه‌ریزی کند و نقش واسطه را جایگزین نقش مداخله‌ای برای بهبود وضعیت کند. در غیر این صورت این مسیر اصلاح نمی شود، مشکلات مردم باقی می ماند و سختی های بخش خصوصی دو چندان می شود.

نقش موثر زمین در قیمت ملک

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: با توجه به اینکه زمین تاثیر زیادی بر قیمت ملک دارد، دولت باید نظر خود را در این زمینه تغییر دهد به گونه ای که بخش خصوصی در زمینه املاک سرمایه گذاری می کند و نتیجه افزایش تولید در کشور باعث ایجاد تعادل در این حوزه مسکن می شود.

دخالت دولت در ساخت و ساز مسکن پایان خوبی نداشته است

پورحاجت افزود: عملکرد بخش خصوصی در ساخت مسکن و حل مشکلات این حوزه می تواند بهتر از دولت باشد. مداخلات دولت عاقبت خوبی نداشت و حتی پس از آن نیز این دخالت ها اوضاع را آرام نمی کند.
وی در خصوص چشم انداز بازار مسکن با توجه به دولت چهاردهم گفت: اصلاح سیاست ها – که قطعا زمان بر است – و کنترل تورم باید توسط دولت انجام شود. خوش بینانه ترین وضعیت ایجاد ثبات در بازار مسکن است و ثبات ایجاد شده تا زمانی که منجر به افزایش تولید مسکن در کشور نشود به موفقیت در بخش مسکن منجر نمی شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا