اخبار اقتصاد ایران

سیاست ارزی غلط بزرگ‌ترین مشکل صادرکنندگان است | لزوم زمینه‌سازی برای گسترش سطح تعامل با جهان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان، سیاست غلط ارزی را بزرگترین مشکل صادرکنندگان کشور عنوان کرد و افزود: ضعف در ارتباطات بین المللی و تجارت خارجی و نبود طرح های اقتصادی خوب، کشور را با مشکلات اقتصادی مواجه کرد. و مردم

به گزارش دیارمیرزا قاسم رضائیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان امروز سه شنبه ۲ مردادماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فعالان بخش خصوصی در نظام اقتصادی حاکم با چالش های فراوانی مواجه هستند، افزود: : اتاق ایران که در واقع یک مرکز است و کانون تفکر فعالان اقتصادی با رویکرد توسعه بخش خصوصی است، در این فضای اقتصادی به دنبال راه حل و ارائه پیشنهادات کاربردی و کارشناسی به دولت است.

وی با تاکید بر لزوم تقویت جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد، خواستار توقف قیمت گذاری دستوری شد و گفت: این موضوع به عنوان مهمترین موضوع در سال های گذشته آسیب زا بوده است. دولت باید اقتصاد را به دست بخش خصوصی واقعی و مردم بسپارد و بر نظارت متمرکز شود. قیمت گذاری اجباری، ایجاد فضای رانتی و تخصیص ارز ترجیحی به گروهی خاص، فضای کسب و کار را کدر و مخدوش می کند.

رضائیان تاکید کرد: تا زمانی که شاهد ثبات در فضای کسب و کار نباشیم، شرایط برای جذب سرمایه های خارجی و داخلی فراهم نمی شود و شاهد خروج سرمایه های بیشتری از کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه سیاست غلط ارزی بزرگترین مشکل صادرکنندگان کشور است، افزود: متاسفانه هر کالایی که با ارز اسمی وارد کشور می شود با نرخ آزاد به فروش می رسد که ضربه بزرگی به صادرکنندگان کشور و مردم وارد می کند. و ما خواهان تک نرخی شدن ارز هستیم.»

رئیس اتاق بازرگانی گیلان یکی دیگر از مطالبات بخش خصوصی را بسترسازی برای گسترش سطح تعامل با دنیا عنوان کرد و افزود: زمانی که دولت سیزدهم مذاکرات مفیدی با کشورهای منطقه به ویژه عربستان داشت. ، توانستیم صحت این ادعا را تایید کنیم. اگر چنین شرایطی فراهم شود، مطمئناً اتاق هوای تازه می تواند کمک بزرگی برای تنش زدایی و تقویت روابط اقتصادی با کشورهای مختلف باشد.

رضاییان انبوه قوانین و سرعت بالای تولید مقررات را چالشی جدی در اقتصاد ایران دانست و افزود: در حال حاضر با انبوه سازمان برنامه ریزی و ۱۱ هزار عنوان قانون مواجه هستیم در حالی که فرانسه با ۲۰۰ سال قانونگذاری ۲۸۰۰ قانون دارد. تاریخچه همه ما در شوراها، کارگروه ها و مجامع در صدد رفع چالش های ناشی از این مقررات هستیم. اما باز هم سرعت ما به سرعت تولید مقررات نمی رسد. حل این مشکل مستلزم بازنگری در قوانین و مقررات است.

وی با تاکید بر اینکه تعدد سیستم های دولتی که هر روز کسب و کارها برای انجام امور جاری با آن مواجه هستند، به یکی از چالش ها و دغدغه های اصلی فعالان اقتصادی تبدیل شده است، افزود: سامانه ها برای تسهیل ایجاد شده اند؛ اما به سدی تبدیل شده اند و در این راستا یکپارچگی سیستم ها خواسته فعالان بخش خصوصی است.

رضائیان با اشاره به ریشه مشکلات اقتصادی در کشور تصریح کرد: ضعف در ارتباطات بین المللی و تجارت خارجی و نبود طرح های خوب اقتصادی باعث ایجاد مشکلات اقتصادی برای کشور و مردم شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه ایران کشوری با ۴ فصل و دارای موقعیت جغرافیایی ممتازی است که باید از این موقعیت در جهت رشد اقتصادی استفاده کرد، تصریح کرد: باید اقدام کنیم. با اقتدار در مسائل اقتصادی .

رضاییان با بیان اینکه استان گیلان دارای بزرگترین انجمن در کشور در زمینه زیتون است افزود: انجمن صنفی تولیدکنندگان صادرات و زنبورعسل، صنعت و … نیز در این استان فعال هستند که باید از این ظرفیت ها برای بهبود وضعیت اقتصادی به نحو شایسته استفاده شود. وضعیت استان و من معتقدم وضعیت فعلی حق این استان نیست.

وی احداث پایانه صادرات محصولات کشاورزی را نیاز ضروری استان برای رفع مشکلات بخش صادرات عنوان کرد و افزود: ۵۶ هکتار زمین برای این منظور آماده شده است که با مساعدت استاندار انجام شد. مورد تایید وزرا است و اکنون برای تکمیل بقیه کارها نیازمند تایید هیات دولت هستیم. مربوط به این ترمینال

رضاییان همچنین در خصوص برخی شایعات مبنی بر مالکیت ۲۰ درصد سهام اتاق بازرگانی ایران در روسیه اظهار داشت: اتاق بازرگانی در اختیار اتاق ایران است همچنان که ساختمان اتاق بازرگانی گیلان و تمامی تجهیزات آن نیز در اختیار اتاق ایران است. متعلق به اتاق ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا