اخبار بورس

سیاست انقباضی بانک مرکزی، آتشی زیر خاکستر جنگ

توانایی بازار سرمایه برای افزایش پس از حذف ریسک سیستماتیک؟

در حال حاضر بحث ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه و سایر بازارها بحث جداگانه ای است. طبیعی است که در این شرایط بازار سرمایه در حال فروش و عرضه رو به افزایش است، اما اگر در حال حاضر در معرض ریسک سیستماتیک نبودیم، تفاوت چندانی در وضعیت بازار وجود نداشت. از آنجایی که روز گذشته اعلام شد نرخ نیما بیش از ۴۷ هزار تومان افزایش نمی یابد، بازار سرمایه به طور موقت وعده های تعیین نرخ سود و دلار نیمایی را ارتقا می دهد. امروزه افزایش صف فروش به دلیل ریسک سیستماتیک طبیعی است. اما در صورت عدم رفع مشکلات فوق، بازار سرمایه حتی پس از رفع ریسک سیستماتیک نیز نمی تواند رشد کند.

برزو عادلکارشناس بازار مالی در گفتگو با اخبار بورس وی در خصوص سیاست انقباضی بانک مرکزی گفت: سیاست آقای فرزین به عنوان رئیس بانک مرکزی مشخص است; آنها به سیاست های انقباضی و نرخ سود بالا اعتقاد دارند و این سیاست ها را اجرا می کنند. روی کاغذ، نرخ رشد نقدینگی و رشد تورم کاهش یافت، اما سایر داده‌ها این مشکل را تایید نمی‌کنند. آقای فرزین نمونه ای از جراحان چشم است که بیماری آب مروارید را با برداشتن چشم از حدقه درمان می کند و این عمل را موفقیت آمیز می داند.

وی بر ادامه سیاست های انقباضی بیش از سه فصل تاکید کرد و افزود: بانک مرکزی نه تنها از سیاست های انقباضی که نتیجه معکوس را در پی دارد کوتاهی نمی کند، بلکه با جدیت بیشتری اعمال می کند. به عنوان مثال حدود یک ماه پیش اعلام شد که ۵۰ درصد از ذخایر قانونی بانک ها برای تسویه وام ازدواج و وام های مشابه آزاد شده است، اما از سوی دیگر بانک مرکزی به سرعت از تزریق وجوه در بازار بین بانکی کاسته است؛ در حالی که بانک مرکزی به سرعت در حال کاهش است. بنابراین هرگاه سیگنالی مبنی بر خروج بانک مرکزی از سیاست انقباضی دریافت کنیم، از سوی دیگر شاهد خروج نقدینگی از اقتصاد خواهیم بود.

حق شناس گفت: نسبت بدهی دولت و بنگاه های دولتی به بانک ها رو به افزایش است و با وجود اظهارات آقای فرزین مبنی بر کاهش نرخ رشد نقدینگی، نقدینگی همچنان رو به افزایش است. دارایی های خارجی بانک مرکزی نیز رو به کاهش است که معنایی جز دستکاری ارزی ندارد.

سیاست انقباضی یک شمشیر دولبه است

حق شناس تصریح کرد: سیاست های غلط روسای سابق بانک مرکزی مانند حراج ذخایر طلای بانک مرکزی تکرار خواهد شد که تبعات فوق العاده منفی خواهد داشت. سیاست انقباضی را می توان به چاقوی دولبه تشبیه کرد: در صورت زیاده روی، لبه دیگر، یعنی تورم، اثر می گذارد.

مشکل تامین پول برای تولیدکنندگان

وی یادآور شد: ارزی که سهم بنگاه های تولیدی است برای پخش ارز و کنترل نرخ دلار استفاده می شود و از سوی دیگر تخصیص ارز با تاخیر انجام می شود. بنابراین مشکلاتی مانند مشکل در تامین ارز در بخش تولید در نهایت آسیب شدیدی به بخش تولیدی وارد خواهد کرد.

این کارشناس بازار مالی ادامه داد: تورم تعریفی دارد; عدم تعادل بین عرضه و تقاضا. مهار تورم تنها با محدود کردن سمت تقاضا امکان پذیر نخواهد بود و آسیب به سمت عرضه و تولید منجر به تورم می شود.

وی گفت: با وجود اینکه این موضوعات مطرح می شود اما پاسخی برای آن وجود ندارد. در دولت قبل سه سال فریاد می زدیم که اقدامات شما باعث بی تعادلی صندوق های بازنشستگی می شود، اما نتیجه با کاهش ۲۶ درصدی سود «شستا» در حال حاضر ختم شد و در پایان سال دولت مجبور به چاپ او خواهد شد. پول برای حقوق بازنشستگان

حق شناس خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه و سایر بازارها بحث جداگانه ای است. طبیعی است که در این شرایط بازار سرمایه فروخته می شود و عرضه افزایش می یابد و از طرفی بازار دلار و سکه ترجیح داده می شود، اما اگر در حال حاضر در معرض ریسک سیستماتیک نبودیم، این تفاوت فاحش وجود نداشت. وضعیت بازار بازار سرمایه به طور موقت از وعده های آقای همتی در خصوص تثبیت نرخ سود و دلار نیمایی استقبال می کند، زیرا از سوی دیگر شاهد بودیم که آقای فرزین روز گذشته در صحن علنی مجلس اعلام کرد که نرخ نیما افزایش بیشتری نخواهد داشت. از ۴۷۰۰۰ تومان. بنابراین بازار سرمایه نیازمند اقدامات عملیاتی است.

کارشناس بازار مالی گفت: امروزه به دلیل وجود ریسک سیستماتیک افزایش صف فروش امری طبیعی است و با اقدامات سازمان بورس، دامنه نوسان و ضریب ریسک سیستماتیک کاهش یافته است، البته در صورت بروز مشکلات ذکر شده. به این ریسک‌ها رسیدگی نمی‌شود، بازار سرمایه در معرض خطر حذف ریسک سیستماتیک قرار نمی‌گیرد.

وی یادآور شد: در مراسم معارفه آقای سعیدی توسط وزیر امور اقتصادی وعده هایی مبنی بر کاهش نرخ سود و تک نرخی شدن دلار نیما وجود داشت، اما در عمل بانک مرکزی سیاست هایی را در پیش گرفته که با این وعده ها مغایرت دارد.; از همان روز، نرخ سود بین بانکی هر هفته از سقف بالایی عبور کرده و نرخ سود مجدداً تا ۲۸ درصد افزایش می یابد که سیگنال های منفی برای بازار سرمایه است. سیاست ریاضتی که آقای فرزین در قبال سایر بازارها دنبال می کند نیز فراتر از حد پیش بینی شده در توصیه ها است. ادامه سیاست انقباضی بیش از سه فصل توصیه نمی شود، اما آقای فرزین آن را ادامه می دهد که باعث تورم و اختلال در بسیاری از اقتصاد می شود.

بی انضباطی مالی در دولت

حق شناس خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مشخص شد با سیاست کنترلی تزار از عدم تعادل بانک ها کاسته شد، اما از سوی دیگر، دارایی ها و منابع بانک ها به نام امداد به جیب دولت رفت و مشخص نیست چگونه سود بازپرداخت می شود و عدم بازپرداخت صحیح آن منجر به عدم تعادل بانک ها شده است. و پول در حال چاپ است.

وی درباره کسری بودجه دولت گفت: دولت فروش اوراق قرضه را از سه ماهه دوم سال آغاز کرده است. این اقدامی بی سابقه است که نشان می دهد مشکلات اساسی و ناتوانی دولت در حفظ انضباط مالی وجود دارد..

حق شناس افزود: از سوی دیگر در نیمه نخست سال ۳۵۰ حمت از صندوق توسعه برداشت شد که توسعه کسری بودجه در پایان سال را زیر سوال می برد. این مشکلات ریشه تورم در کشور است، اما از سوی دیگر شاهد هستیم که عرضه و تقاضا تحت تاثیر قرار گرفته، رکود در حال رخ دادن است و تولیدکنندگان و تجار تحت فشار هستند، گویی درمان سرطان از طریق اسکان موقت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا