بانک و بیمه

سیاست تثبیت با هدف ایجاد ثبات اقتصادی ایجاد شد| نقدینگی در فروردین ماه به ۲۴.۱ درصد کاهش یافت

به گزارش ایران تحلیل، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در سی و یکمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با موضوع «تجدید ساماندهی سیاست های پولی و نظارتی» حضور یافت. وی با اشاره به قانون جدید بانک مرکزی گفت: من نیز وظیفه خود می دانم که با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید، عرایض خود را آغاز کنم.

وی افزود: در قانون جدید بانک مرکزی به جای شورای پول و اعتبار، هیئت عالی ای داریم که به پیشنهاد رئیس جمهور و با حکم رئیس جمهور انتخاب می شوند. بالاخره چهار نفر در ذهنم خلاصه شدند. بعد از جلسه به رئیس جمهور گفتم افرادی را انتخاب کرده ام و می خواهم قبل از رسمی شدن نظر آنها را بدانم. گفتند باید دو شرط را داشته باشند: یکی از امور بانکی دانا بودن و دیگری سازگاری با شما. گفتند هرکس این شرایط را داشته باشد حتما قبول می کنم.

فرزین گفت: در تمامی موارد حرفه ای همواره در کنار قانون و مقررات ایستاده و کمتر مطالبی غیرتخصصی داشته است.

وی ادامه داد: آقای رئیسی علاوه بر ابعاد شخصیتی که به عنوان یک سیاستمدار شریف عمل می کرد، دست مردم را برای تصمیم گیری حرفه ای نیز باز گذاشت؛ در حالی که در این راستا، آقای رئیسی به عنوان یک سیاستمدار شریف عمل کرد. ما تردید داشتیم که آیا کنفرانس را برگزار کنیم یا آن را به تعویق بیندازیم. در نهایت تصمیم گرفتیم طبق دستورات مقام معظم رهبری همایش را در تاریخ مشخصی برگزار کنیم.

فرزین با بیان اینکه تلاش می کنیم با اصلاح ساختار بانک مرکزی، قدرت بانک را در سیاست اعمال کنیم، گفت: سال گذشته سیاست تثبیت را اعلام و اجرا کردیم که تورم ما ۲۰ درصد بیشتر از آمار بلندمدت بود نقدینگی ما بود و فعالان اقتصادی نتوانستند اقتصاد را پیش بینی کنند. ما این سیاست را اجرا کرده ایم.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نظام بانکی همچنان نیازمند اصلاحات اساسی است، گفت: بسیاری از ناهماهنگی هایی که در نظام بانکی می بینیم ناشی از سیاست هایی است که دولت بر بانک ها اعمال می کند.

وی ادامه داد: سال گذشته مدت ها فکر می کردیم که هدف خود را اعلام کنیم یا نه، در نهایت هدف رشد نقدینگی را اعلام کردیم. برای دولت خوب بود و با هدف گذاری ۲۵ درصد موافقت شد، اما در نهایت ۲۴.۳ درصد کمتر از هدف بود. رشد پایه پولی نیز به شدت کاهش یافت و به ۲۸ درصد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا