سیاست خارجی و داخلی کشور نیازمند یک چرخش اساسی است / سطح روابط تجاری ایران و آلمان از سال 1397 تا امروز حدود 700 تا 800 میلیون یورو کاهش داشته است
ما به یک نمای اجاره ای از همه کشورهای جهان و البته در مناطق مختلف سیاست دیپلماتیک کشور نیاز داریم. این بدان معناست که نه به دنبال غربی شدن و نه برای شرق شناسی نیست. ایران آمریكا فرصتی برای همکاری با متحدین ما و همکاری با ما از دست داده است.
علی ماجدی فارغ التحصیل اقتصاد است ، اما بیشتر تجربه حرفه ای وی در دستگاه سیاست خارجی این کشور شده است. “برای جذب سرمایه گذاری های خارجی ، ما باید تغییرات اساسی در سیاست خارجی کشور و سیاست در نظر گرفتن غرب و شرق ایجاد کنیم و سپس سیاست داخلی ایران را به دلیل آینده تنظیم کنیم و منافع کشور را در نظر بگیریم ؛ در غیر این صورت نمی توانیم به هیچ وجه انجام دهیم.”
علی ماجدی ، که سالها سفیر در برزیل ، ژاپن و آلمان بوده است ، تجربه ارزشمندی در معاون وزیر امور خارجه ، معاون وزیر نفت ، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و در مقطعی از مشاور تجاری نخست وزیر دارد. وی عضو نیروهای غیر محاکمه هسته ای ایران برای اقتصاد توسط اسحاق جهانگیری ، وزیر صنعت و مین های دولت اصلاحات بود و سالها بعد او سعی کرد از تجربه ارزشمند خود برای تشویق افراد تجاری و افراد بازرگان در ایران استفاده کند. این روغن ایرانی بود.
مصاحبه اخبار تجاری با سفیر سابق ایران در آلمان ، ژاپن و برزیل ، مشکلات بسیار مهمی در زمینه “نیاز به تغییر در سیاست خارجی و داخلی داخلی ایران” دارد. این متن این مصاحبه است.
***
روابط تجاری امروز ایران -آلمانی حدود ۱.۷ میلیارد یورو است
*تجارت تهران و برلین اخیراً که در آن شرکت کرده اید چقدر بالا بود و این آمار در حال حاضر چیست؟ دلایل کاهش چیست؟
قبل از بازگشت به ایران [آذرماه ۱۳۹۷] واردات و صادرات ایران حدود ۲.۵ میلیارد یورو بود. هم اکنون حدود ۱.۷ یا ۱.۶ میلیارد یورو وجود دارد. این بدان معنی است که سطح روابط تجاری بین ایران و آلمان حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون یورو کاهش یافته است و مطمئناً تحریم ها در این روند تأثیرگذار بوده است.
اسرائیل همیشه تأثیر زیادی در نفوذ آلمان داشت / اسرائیل برخی از شخصیت های سیاسی آلمان را که به تعادل سیاست خاورمیانه برلین اعتقاد داشتند ، حذف کرده است.
*در گذشته ، روابط سیاسی ایران تحت تأثیر روابط اقتصادی بین دو کشور قرار گرفته بود و در استفاده از روابط سیاسی بین ایران اروپای زیادی گرفتار نشده بود ، اما در طول جنگ ۱۲ روزه در تهران و تل آویو ، برلین قبل از سایر کشورهای اروپایی ، در موقعیت موقعیت مردم ایران برای نادیده گرفتن وضعیت ایرانیان پس از حمله ایرانیان از عوامل تلفن. این یک مشکل بسیار دردناک برای مردم ایران بود.
بدهی ها و بدهکاران آلمان اسرائیل همیشه به دلیل وقایع هولوکاست و عملکرد آنها در زمان هیتلر و نازی ها ، و من نمی دانم چه زمانی می خواهند آن را پایان دهند. باید بدانید که اسرائیل همیشه تأثیر عمده ای بر کشور داشته است و این تأثیر برخی از شخصیت های سیاسی آلمان را که به توازن خاورمیانه برلین اعتقاد داشتند ، برداشته است. در واقع ، این وضعیتی است که آلمان در آن متحمل شده است ، و جالب است بدانید که پس از ایالات متحده ، اسرائیلی ها بیشترین تأثیر را در فرانسه و انگلیس دارند ، اما در آلمان به دلیل آنچه من ذکر کردم ، هولوکاست.
مباحث مختلفی در کاهش روابط ایرانی نقش داشت
*آیا کاهش روابط اقتصادی ایران تحت تأثیر اسرائیل است؟
مباحث مختلفی در این فرآیند وجود داشت. مسئله تحریم ها درگیر شد. وقایع بعد از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ و شعار “زن ، زندگی ، آزادی” نیز بر آن تأثیر گذاشت. در زمان وزارت امور خارجه AN ، آنا بوربوک ، عضو حزب سبز آلمان ، تا حد زیادی به تنش های دو کشور افزایش یافت. این وضعیت ناخوشایند همچنین نیروی شباهت ترامپ را محکم کرد و تهران و برلین را در مسیر بی ادب قرار داد.
اگر ما در شرق هستیم ، کافی نیست که کشور ما از کشور ما از کشور ما فرصت همکاری با ما متحدین را از دست داده و با ما همکاری کند
*روابط بین ایران -اروپا در دوره های مختلف با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود. یکی از مهمترین آنها ، عقب نشینی همه سفیران اروپایی از ایران طبق وقایع دادگاه میکونوس بود که منجر به آقای خاتامی در دولت اصلاح طلب و شعار “گفتگوی تمدن ها” به بازگشت سفیران به ایران شد. اکنون روابط بین ایران و اروپا تحت تأثیر حمایت اسرائیل نیست ، ادعای تهران در مورد حمایت از گروه های مقاومت و البته در رابطه با هسته ای ایران و اکنون اسنپبک. از نظر شما ، آیا این روابط به عنوان یکی از سفیران باتجربه سفیر ایران در کشورهای مختلف جهان می تواند بهبود یابد؟
من اغلب می گفتم که نگاه کردن در شرق برای کشور ما کافی نیست. ما به یک نمای اجاره ای از همه کشورهای جهان و البته در مناطق مختلف سیاست دیپلماتیک کشور نیاز داریم. این بدان معناست که نه به دنبال غربی شدن و نه برای شرق شناسی نیست. ایران آمریكا فرصتی برای همکاری با متحدین ما و همکاری با ما از دست داده است. با سیاست های فعلی ایران ، ما از پتانسیل ایجاد یا بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با اکثر کشورهای جهان سرقت می کنیم.
مشکلات ما با ایالات متحده باید برای افزایش همکاری های اقتصادی با تهران ، برلین -eqbali داشته باشد
بگذارید به روش دیگری به من بگویم. همه کشورهای جهان با ارائه برنامه های رقابتی و رقابت خود در کشورهای مختلف ، سعی در سرمایه گذاری در سرمایه گذاری یا اجرای پروژه های اقتصادی و تجاری با کمک و سرمایه گذاری این کشورها دارند. در حالی که ما در ایران هستیم ، نه تنها این دستورالعمل و استراتژی را نمی دانیم ، بلکه امکانات بالقوه ای را که از موقعیت استراتژیک کشور خود گرفته است ، حذف می کنیم. به عنوان مثال ، در مورد این کشور ، بیشتر صنعت ایران توسط این کشور تأمین می شد و همیشه دیدگاه اقتصادی مثبتی از کشور ما داشت. شک نکنید با این حال ، شرایط بین المللی و مشکلات ما در ایالات متحده باید برای افزایش همکاری های اقتصادی با تهران ، برلین داشته باشد.
اگر ما با جهان ، شرق و غرب رابطه عادی داشته باشیم ، توسعه اقتصادی کشور برنامه ریزی شده است
اگر ما با جهان ، شرق و غرب رابطه عادی داشته باشیم ، شرایطی برای توسعه اقتصادی کشور وجود خواهد داشت و می توانیم امیدوار باشیم که کشور خود را بهبود ببخشیم. فراموش نکنید که ساختار اقتصادی داخلی ایران نیز نیاز به تجدید نظر اساسی دارد و ما باید آن را در نظر بگیریم. ما در بخش خصوصی نیروهای بسیار ویژه ای داریم ، اما متأسفانه این در دولت بسیار کم است. این بدان معناست که هم در خارج از مرزهای کشور باید تغییرات اساسی ایجاد کنیم و در داخل کشور باید برای دستیابی به آنچه در افق ۱۴۰۴ برنامه ریزی کرده ایم ، یک بررسی کلی از دستورالعمل های خود انجام دهیم. در این برنامه ریزی ، جزئیات سیاست داخلی و خارجی و الگوی مورد نظر باید ذکر شود. با توجه به اجماع و حکمت جمعی برای آینده ایران و موانعی که باعث شده است کشور ما به وضعیت فعلی برسد.
ایران ممکن است یک کشور بسیار قوی و در واقع کشور ضعیف باشد
ایران ممکن است کشوری بسیار قوی و در واقع در کشور ضعیف باشد. ما سعی کردیم یک سرمایه گذاری بسیار منسجم را برای پویایی و توانایی نیروهای مسلح کشور انجام دهیم که بسیار ارزشمند و افتخارآمیز است و دشمنان ایران را از آن باز دارد. این رویکرد باید با قدرت ادامه یابد ، اما این سرمایه گذاری باید در زمینه های دیگر ، به ویژه در تجارت انجام شود.
براجام تغییری بود که منجر به سرمایه گذاری داوطلبانه در بازار ایران شد. مقصر اصلی پروژه های نیمه تنظیم کننده پروژه های ایران است.
*با توجه به همه موضوعات ، وضعیت فعلی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا می توانیم در روابط گذشته ایران به آلمان برگردیم؟
ما باید یک راهنمای مناسب را در مورد دستور کار خود قرار دهیم و در دستورالعمل های خود تغییراتی ایجاد کنیم. به عنوان مثال ، یکی از تغییرات این بود که کشورهای مختلف داوطلبانه در سرمایه گذاری در بازار ایران شرکت کردند. در آن زمان ما برای سه پروژه خود ۱۲ میلیارد یورو از آلمان داشتیم. این بدان معناست که بعد از حل و فصل اختلافات هسته ای ایران و قدرتهای بزرگ ، ما توانستیم این مبلغ سرمایه را برای کشور دریافت کنیم ، اگرچه ترامپ آن را اجرا نکرد.
پس از امضای بریگام ، تعداد نیروهای زیمنس در تهران دو برابر شد. یا بوش که هر یک از آنها تنها تولید کننده لوازم خانگی خانگی است ، یکی از مهمترین تولید کنندگان خودرو در جهان است. هیچ ماشین اروپایی قطعات بوته ای ندارد. این شرکت پس از توافق گسترده هسته ای ایران ، دفتر ایران را افتتاح کرد. یا BASF ، بزرگترین تولید کننده شیمیایی جهان ، پروژه ۵ میلیارد دلار آمریکا را با شرکت پتروشیمی خلیج فارس انجام داد.
من در بخش های قبلی ذکر کردم که مقصر اصلی پروژه های نیمه لیچن ایران است ، اما آیا این پروژه ها در حال حاضر می توانند احیا شوند؟ به نظر من ، ما می توانیم این کار را انجام دهیم ، اما همانطور که در سیاست خارجی و داخلی کشور اشاره کردم. البته امید کمی در وضعیت فعلی و با این وضعیت وجود دارد. امروز ما باید از وضعیت فعلی کشور بیاموزیم و سعی کنیم در دستورالعمل ها تغییراتی ایجاد کنیم.