بانک و بیمه

سیاست مهار نقدینگی موفقیت‌آمیز بود

به گزارش ایران تحلیل، محمدرضا فرزین ظهر امروز در نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه یکی از رهنمودهای ما در سال جاری ارتقای اقتصاد مقاومتی است، گفت: رشد نقدینگی و کاهش پایه پولی ناشی از اجرای این سیاست در ۱۲ ماه گذشته دی در این ماه نرخ رشد نقدینگی به ۲۵.۲ و نرخ رشد پایه پولی به ۳۱.۳ رسید.

فرزین ادامه داد: در حوزه سیاست پولی بدیهی بود که اگر بخواهیم نقدینگی را محدود کنیم، در ابتدا ممکن است برخی واحدها در تامین نقدینگی دچار مشکل شوند، چاره ای جز اعمال این محدودیت برای بانک ها نداشتیم تا نقدینگی سطح ثبات ارائه شده. خوشبختانه این سیاست تاکنون موفق بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: البته مشکل ما در کشور این است که بار تامین مالی بر عهده سیستم بانکی است و ۹۰ درصد تامین مالی از طریق سیستم بانکی انجام می شود و البته در آن زمان است که بانک تامین می کند. اگر تامین مالی از طریق ظرفیت آنها باشد، آثار تورمی دارد.

فرزین تساری گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتیم که اجازه صدور گواهی سپرده ویژه را بدهیم و ۲۸۰ همت را به واحدهای مختلف تقسیم کنیم که از روز چهارشنبه آغاز شده و اکنون سومین روز کاری است.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: این سیاستی است که اگرچه نقدینگی را مدیریت می کند، اما منجر به انتقال نقدینگی جدید به واحدهای تولیدی می شود و رشد را کاهش نمی دهد و واحدهای مولد همچنان از طریق سیستم بانکی تامین مالی می شدند، البته من همچنان به این امر اعتقاد دارم. am ما باید پیشنهاد را متنوع کنیم. از نظر مالی وارد کشور شویم.

فرزین با بیان اینکه تمرکز تنها بر نظام بانکی که بسیاری از بانک های ما مشکل کفایت سرمایه دارند، می تواند اثر تورمی داشته باشد، افزود: البته سیاست اساسی ما در سال آینده انجام اصلاحات اساسی در نظام بانکی است و ممکن است. گران است، اما تا زمانی که اصلاحات را انجام ندهیم، نمی‌توانیم در مسیر پایداری باشیم.

وی گفت: امسال دو موسسه منحل شده است و به زودی یکی را منحل می کنیم و برای سال آینده ۸ بانک را در مسیر اصلاحات قرار داده ایم که باید مسیر اصلاحات آنها طی شود. عدم تعادل بانک‌ها را می‌توان کاهش داد، اگرچه برخی از عدم تعادل‌های بانک‌ها به دلیل عدم تعادل اقتصاد و اقتصاد است. دولت ناراضی است اما در سیستم بانکی تلاش می کنیم نارضایتی ها را کاهش دهیم تا روند تورم در کشور متعادل شود.

رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: در مورد بازار ارز همچنان سیاست ما ایجاد قابلیت پیش بینی و استفاده از مرکز نرخ ارز به عنوان سیاست اصلی بانک مرکزی برای تامین نیازهای ارزی کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا