اقتصاد جهان

سیاست های اقتصادی جدید ترکیه جواب داد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از فایننشال تایمز، نرخ تورم ترکیه برای اولین بار در بیش از یک سال گذشته به زیر ۵۰ درصد رسیده است که این امر حاکی از موفقیت برنامه اقتصادی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مهار افزایش سریع قیمت ها است.

بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه، قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۳، ۴۹ درصد افزایش یافته است که کمتر از نرخ ماه قبل یعنی ۵۲ درصد و پایین ترین نرخ از جولای ۲۰۲۳ بوده است.

بر اساس این گزارش، تورم اکنون کمتر از نرخ بهره ۵۰ درصدی بانک مرکزی کشور است، به این معنی که نرخ بهره واقعی برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ مثبت است.

این کاهش تورم و افزایش نرخ های بهره واقعی نشان می دهد که مقامات در بازگرداندن ثبات اقتصادی به اقتصاد یک تریلیون دلاری ترکیه پیشرفت کرده اند.

این تغییرات به دنبال مجموعه ای از بازنگری های عمده در سیاست ها پس از انتخاب مجدد اردوغان در می ۲۰۲۳ صورت گرفت.

در حالی که اردوغان قبلا بر سیاست غیرمعمول پایین نگه داشتن نرخ بهره به هر قیمتی تاکید کرده بود، ترکیه از آن زمان به سمت سیاست های ریاضتی که شامل افزایش نرخ بهره و مالیات برای مهار تورم سرسام آور است، روی آورده است.

مهمت شیمشک، وزیر دارایی ترکیه، که بارها وعده بازگرداندن سیاست‌های اقتصادی «عقلانی» را داده است، روز پنجشنبه گفت که داده‌های جدید نشان می‌دهد که کاهش تورم نه تنها مشکل هزینه‌های زندگی را حل می‌کند، بلکه رفاه شهروندان را برای همیشه بهبود می‌بخشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا