اخبار بورس

سیاست گروه ایران خودرو بر بورسی کردن شرکت‌های زیرمجموعه است/ افزایش سرمایه “سلیم” از سود انباشته/ اهمیت “سلیم” در پورتفوی آن است

در این نشست خبری عنوان شد؛

نماینده ایران خودرو گفت: افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی از محل سود انباشته سرمایه گذاری خوبی است. در نهایت بحث عرضه مطمئن مطرح می شود که پیش بینی می شود امسال به فاز نهایی خود برسد.

چیزی را گزارش کنید افق میهنامیر چیراگالی نماینده ایران خودرو در نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری سلیم گفت: سیاست گروه ایران خودرو این است که شرکت های زیرمجموعه خود را در بورس عرضه کنند که در دستور کار هیئت مدیره قرار دارد.

وی افوزد: هدف از ورود شرکت ها به بورس، استفاده از ظرفیت مالی، تامین مالی، افزایش شفافیت و بهبود کنترل های داخلی است. اما در گروه سلیم جدای از موارد ذکر شده، بحث مشارکت دلیل بسیار جدی بود تا با این هدف سریعتر پیش برویم و متفاوت از سایر شرکت ها آن را دنبال کنیم. مشکل اهمیت سلیم در کارنامه اش است. شرکت هایی که سلیم در کارنامه خود دارد در زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران خودرو بسیار حائز اهمیت هستند که اهمیت این شرکت را دو چندان می کند.

چراغعلی در این خصوص ادامه داد: باید فضای کسب و کار صنعت خودرو را در نظر بگیریم اگر به روند سرمایه گذاری گروه سرمایه گذاری سلیم در صنعت خودرو و قطعه سازی در ۱۰ سال اخیر نگاه کنیم، می بینیم که بیشتر آنها. در این ۱۰ سال یا ضرر می کنند یا در نقطه سربه سر فروخته می شوند.

نماینده ایران خودرو در این جلسه خاطرنشان کرد: با مدیریت حاکم بر گروه سلیم و حمایت گروه صنعتی ایران خودرو، پروژه های خوبی در شرکت های گروه سرمایه گذاری سلیم ضمن کسب سود و رونق روزافزون اجرا شده است. این شرکت ها نتایج به مراتب بهتری نسبت به شرکت های حاضر در این صنعت کسب کرده اند.

وی تصریح کرد: مجموعه سلیم در بازار شناخته شده است و بازیگر خوبی در بازار محسوب می شود. سلیم دارای سه حوزه اصلی فعالیت است. مشارکت و سرمایه گذاری در شرکت های تابعه، سرمایه گذاری در خرید و فروش سهام در بورس و سرمایه گذاری در سایر دارایی های مالی.

وی با اشاره به سهامدار عمده «سلیم» گفت: سهامدار عمده «سلیم» ایران خودرو دیزل است. سهامدار این مجموعه دو سه بار تغییر کرده است. با توجه به محدودیت ها و الزامات بانک مرکزی، ایران خودرو به عنوان سهامدار عمده تعیین شد. ایران خودرو دیزل ۵۲ درصد بازار تجاری کشور را در اختیار دارد. ۵۳ درصد دیگر متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است. یکی از اهداف تأسیس سلیم، اندیشیدن به افزایش ثروت بود. موضوع ریسک در تدوین سبد شرکت جدی گرفته شد.

هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری سلیم متشکل از آقاپور معاون مالی گروه ایران خودرو و رئیس هیئت مدیره، ابراهیمیان نایب رئیس و مدیرعامل «وسپا»، معماریان از فعالان بازار و نظریان است.

وی با اشاره به مقایسه شرکت سرمایه گذاری سلیم با سایر شرکت های این گروه گفت: گروه سلیم بیشترین بازدهی را دارد. در مقایسه با شرکت های سرمایه گذاری، بازده این سهام بازده خوبی است. توزیع سود این مجموعه را در نظر بگیریم. توانایی شرکت در حفظ سود در حین تقسیم سود این بود که این روند ادامه یافت.

چراغ علی خاطرنشان کرد: ما یک استراتژی ۹ دارایی را هدف گذاری کرده ایم که یا در محل سود انباشته یا در محل افزایش سرمایه برای پروژه انجام می شود. موضوع مهم دیگر انتصاب افراد برای حضور در هیئت مدیره شرکت ها است. معیار ما اجرای پروژه ها، سودآوری و ایجاد کنترل های داخلی است که در کمیته انتصابات با جدیت اجرا می شود.

نماینده ایران خودرو تصریح کرد: پیگیر پذیرش شرکت های گروه سرمایه گذاری سلیم مانند ایمن و طعانیان هستیم و اصلاح ساختار سرمایه و ساختار مالی سلیم و ایمن را در دستور کار خود داریم.

وی گفت: نکته دیگر بحث پروژه ها است. ایران خودرو پروژه‌هایی را با سرمایه‌گذاری سالم دنبال می‌کند که حداقل از نظر ریسک بازار مطمئن، مسائل فنی، قوانین و مقررات را نشان می‌دهد تا این شرکت بتواند به سرعت عمل کند و بازدهی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را به دست آورد.

چراغعلی ادامه داد: پیش بینی ها برای حمایت از سهام ضروری است. به عنوان یک عنوان سرمایه گذاری جدی در نظر گرفته شد. منابعی در سایر شرکت های سرمایه گذاری گروه صنعتی ایران خودرو پیش بینی شده است که در صورت وجود فروشنده پیگیری خواهند کرد. ۲۷ درصد سرمایه متعلق به گروه دیزل است و قصد داریم این سهم را به ۳۴ درصد برسانیم.

نماینده ایران خودرو گفت: نکته دیگر افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی از محل سود انباشته برای سرمایه گذاری سالم است. در نهایت بحث تامین مطمئن مطرح می شود که پیش بینی می شود امسال به فاز نهایی خود برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا