اخبار اقتصاد ایران

سیاست یک بام و دو هوای وزارت راه و شهرسازی در ساماندهی قراردادهای ملکی

دولت و سازمان های نظارتی به جای افزایش نظارت بر مشاوران املاک و ساماندهی این صنعت، آمده اند تا برای آنها رقیبی ایجاد کنند.

ایران تحلیل، حسین آببرین در یادداشتی نوشت:

در سال ۱۹۸۷ بود که زمزمه های سیستمی به نام «املاک» شنیده شد. این سامانه که در آن زمان توسط وزارت حریم راه اندازی شد قرار بود برای تمامی قراردادهای ملکی کد رهگیری صادر کند. این قرارداد توسط مشاوران املاک تنظیم و دریافت شد که البته کد رهگیری با استقبال جامعه املاک مواجه نشد و به گفته علی قیدی معاون وقت دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ۶۰ درصد از تراکنش های داخل کشور در سامانه ثبت نمی شود. می توان آن را نگرانی صاحبان املاک از پرداخت مالیات نامید.

در آن زمان درگیری های لفظی شدیدی بر سر این موضوع از یک سو رئیس مرکز دفاتر که مخالف کد رهگیری بود و از سوی دیگر مصطفی قلی خسروی رئیس املاک تهران. انجمنی که به شدت از کد رهگیری دفاع کرد و نام آن را عزت امالکی گذاشت. او می دانست

سرانجام پس از کشمکش های فراوان در روز هفدهم فروردین در ماه ۱۴۰۰ شورای اسلامی مصوبه ای در قالب طرح جهش تولید و عرضه مسکن به تصویب رساند که به کد رهگیری اعتبار بیشتری بخشید. بر اساس ماده ۱۹ طرح جهش تولید مسکن، برای نظارت و نظارت بر بازار مسکن، کلیه معاملات اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره، پیش فروش و مشارکت در ساخت باید در سامانه املاک کشور ثبت شود. و از این تاریخ به بعد کد رهگیری برای تمامی تراکنش ها الزامی بود.

طرح کد رهگیری اجباری در مناطق مختلف کشور ادامه داشت آذر در ماه ۱۴۰۲ بخشنامه ای مبنی بر اجباری بودن آن به کلیه بنگاه های املاک ارسال شد.

بازیگران طرح کد رهگیری اجباری سه جانبه هستند و این طرح برای هر یک از آنها مزایایی دارد: ۱) دولت، ۲) مشتریان، ۳) مشاوران املاک. با توجه به اینکه بررسی مزایای این طرح موضوع این مقاله نیست، از مزایای این طرح برای دولت و ذی نفعان صحبت نمی کنم. اما من نگاهی اجمالی به مزایای این طرح برای مشاوران املاک خواهم داشت.

این طرح قطعا به نفع صنف مشاوران املاک بوده و احتمالا پس از اجرای کامل آن اتفاقات زیر برای این صنف رخ خواهد داد و فعالان این صنف می توانند پس از بازگرداندن اعتبار خود به جامعه مطالبات خود را از مجاری مربوطه پیگیری کنند.

۱) این طرح عرصه املاک بدون پروانه کسب را محدود می کند.

۲) قراردادهای عادی که مشاوران املاک و مستغلات عامل اصلی نگارش آن هستند، اعتبار سنجی خواهند کرد.

۳) بازنشستگان، سالمندان و بی سوادانی که باقیمانده کلاس را از دست داده اند از این کلاس خارج می شوند که این امر موجب شادابی صنف املاک می شود.

۴) با کاهش املاک، درآمد فعالان این صنف افزایش می یابد.

۵) با توجه به محدودیت های ایجاد شده برای مشاوران املاک در تنظیم قرارداد، خسارت وارده به مشاوران کاهش می یابد.

۶) پس از شفافیت مالیاتی صنعت املاک، بالاخره نوبت به فعالیت عمرانی این صنعت برای کاهش نرخ مالیات می رسد.

۷) فعالان این صنف با شفافیت در دخل و خرج مشاوران املاک می توانند مطالباتی چون افزایش درصد پورسانت، رعایت فاصله تجاری و … را از دولت و اتحادیه خود بخواهند.

طعم شیرین اثرات این طرح تا زمانی که وزارت راه و شهرسازی از موازی کاری دست بردارد و مجموعه «طرح کد رهگیری رایگان» را آغاز کند، برای جامعه بزرگ املاک کشور به ثمر خواهد نشست!

طرح «کد رهگیری رایگان» که در اوایل سال ۱۴۰۲ در سامانه ای به نام املاک و مستغلات راه اندازی شد، امکان دریافت کد رهگیری معاملات اجاره را فراهم کرد! این پروژه که از یک سو به منظور کاهش هزینه های مشتریان به ویژه مستاجران و از سوی دیگر ایجاد اختلال در کار برخی مشاوران املاک در ارائه کد رهگیری علاوه بر شفاف بودن راه اندازی شده است. در تعارض با طرح الزام مشاوران املاک به دریافت کد رهگیری، فلسفه ضرورت و وجود مشاوران نیز املاک را زیر سوال می برد.

به عبارت ساده تر، دولت و نهادهای نظارتی به جای افزایش نظارت بر مشاوران املاک و ساماندهی این صنعت، آمده اند تا برای آنها رقیبی ایجاد کنند تا مشکلات مردم غیر از کانال مشاوران املاک حل شود! ساده ترین اتهام به طراحان این طرح، بی توجهی به چرخه ارائه مجوز به مشاوران املاک است.

تصور کنید که یک واحد صنفی مشاور املاک باید قبل از شروع به کار مراحل زیر را طی کند. ابتدا باید دروس تخصصی املاک، ثبت احوال، فقه بازار، نظام صنفی، آشنایی با قوانین مالیاتی، مقررات انتظامی، حقوق کار، حقوق سلامت، حقوق تامین اجتماعی را بگذراند، پس از برگزاری آزمون های این دوره ها می توانید بتوانند گواهینامه تخصصی این دوره ها را دریافت کنند.

سپس به اداره مالیات می رود و پرونده مالیاتی تهیه می کند و پس از شروع به کار شروع به ارائه شفاف قراردادها به اداره مالیات می کند. این مرحله به این معنی است که او شغل سیاهی محسوب نمی شود و به چرخه اقتصادی کشور کمک می کند. انجام خواهد داد.

سپس این فرد برای دریافت تاییدیه فعالیت تجاری خود از نهادهای امنیتی و انتظامی به اداره پلیس محل مراجعه می کند. گذراندن این مرحله به این معنی است که فرد از سلامت اخلاقی، روحی و روانی برخوردار بوده و محل او نیز تایید می شود.

در نهایت پس از گذراندن تمامی مراحل ذکر شده، ملکی با شماره معاملاتی مشخص شروع به فعالیت کرده و شروع به دریافت کد رهگیری می کند. این مراحل که مستلزم صرف هزینه و زمان برای متقاضی و بخش های مذکور است در طرح دریافت کد رهگیری رایگان نادیده گرفته می شود و یا حداقل اهمیت کمتری دارد. به عبارت ساده تر، طرح کد رهگیری رایگان می گوید همه متقاضیان کد رهگیری که خود ذی نفع تراکنش نیز هستند، واجد شرایط دریافت کد رهگیری برای خود هستند!

نتیجه بعدی این طرح این است که نقش مشاوران املاک را در قراردادهای ملکی به عنوان ضربه گیر در نظر نگرفته اند. مشاوران املاک به عنوان اولین داور قرارداد همواره نقش ضربه گیر قراردادها را ایفا می کنند و به کاهش مراجعات به مراجع قضایی کمک می کنند. انجام دادن

در «طرح کد رهگیری رایگان» مشتریان در صورت بروز کوچکترین اختلاف مانند تأخیر در پرداخت و یا تحویل ملک، برای رفع اختلاف خود به مراجع قضایی مراجعه کنند که در صورت استفاده از این نوع رهگیری قطعاً افزایش خواهد یافت. کد فراگیر می شود. .

مشاوران املاک در زندگی روزمره خود به سادگی به حل و فصل اختلافات طرفین قرارداد می پردازند و در اکثر موارد طرفین به داوری املاک راضی بوده و از مراجعه به دادگاه اجتناب می کنند.

آخرین انتقاد که مهمترین انتقاد به این طرح است این است که هدف پنهان این طرح بدنام کردن مشاوران املاک است. این طرح مصداق بارز این است که شما برای افرادی غیر از پزشکان نسخه پزشکی صادر می کنید و یا می خواهید برای افراد غیر صنف فتوا دهید. روحانیون را تعیین کنید یا از غیر حقوقدانان و حقوقدانان بخواهید تا احکام قانونی را شرح و تحلیل کنند! و از این قبیل نمونه ها زیاد است.

حتی اگر این طرح هدف طراحان آن نباشد، اگر در حوزه مبایعه نامه گرفتار شود، منجر به بیکاری نیم میلیون مشاور املاک در کشور و ایجاد سردرگمی در خرید و فروش می شود. بازار املاک و مستغلات با حذف دلالان

البته جامعه مظلوم مشاوران املاک مدت هاست که از هر سو مورد هجمه قرار گرفته و با این موضوع بیگانه نیست. فیلمنامه های تلویزیون ملی که نقش منفی به املاک می دهد! دفتر حسابدارانی که مدام در حال تخریب مشاوران املاک هستند! صاحبان املاک گران قیمتی که طمع خود را به گردن املاک محلی می اندازند و دلیل گرانی ملک خود را کارشناسی املاک می دانند!

خلاصه هر کی میاد یه لگد آبدار بهمون میزنه و شبا بی وجدان میخوابیم! و سران اصناف سراسر کشور و جامعه بزرگ املاک در سایه سکوت هر بلایی که می خواهند برایمان می آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا