ترندهای روز

سیاسی‌ترین محله تهران کجاست؟ | سایت افق میهن

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

منطقه ۱۱ در قلب تهران در قرن اخیر محله ای استراتژیک بوده است. حضور بسیاری از مراکز عالی رتبه سیاسی در کشور از جمله دفتر رهبری، حسینی امام خمینی، نهاد ریاست جمهوری، شورای عالی امنیت ملی و چندین نهاد مهم کشوری و لشکری ​​نشان از اهمیت و حساسیت این محله دارد.

خیابان پاستور در منطقه ۱۱ تهران یکی از مهمترین و سیاسی ترین خیابان های پایتخت است. سال هاست که مهمترین تصمیمات کشور و ارتش در این خیابان گرفته می شود. از زمانی که رضاشاه در سال ۱۳۰۰ دانشکده افسری را در منطقه باغشاه ساخت و کاخ مرمر را برای زندگی و کار خانواده خود ساخت تا پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار کرسی ریاست جمهوری و سپس بیت رهبری اهمیت آن بوده است. در این خیابان نگهداری می شود.

سیاسی ترین محله تهران کجاست؟

نصرالله حدادی تهران پژوه درباره خیابان پاستور می گوید: وجود پردیس دولتی در خیابان پاستور این مکان را به یکی از حساس ترین نقاط تهران و ایران تبدیل کرده است و این نشان دهنده اهمیت منطقه نسبت به سایر مناطق است. در خیابان پاستور و اطراف آن، به غیر از بیت رهبری در خیابان پاستور، ساختمان نهاد ریاست جمهوری، شورای عالی امنیت ملی، دبیر قوه قضائیه، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و مجلس خبرگان رهبری نیز قرار دارد. موسسه پاستور.

اطراف محله پاستور، خیابان فلسطین جنوبی، آذربایجان، خیابان کیشوردوست و خیابان امام خمینی تحت تدابیر شدید امنیتی نیروهای ویژه امنیتی قرار دارد. تردد ساکنان این منطقه با کارت تردد انجام می شود و در داخل پردیس فقط خودروهای پلاک سبز یگان های امنیتی و نیروهای مسلح و یا خودروهای خاص رسمی یا دیپلماتیک با مجوز مجاز هستند. شاید برای مردم عادی محله که با محدودیت مواجه هستند کمی سخت به نظر برسد اما زندگی عادی حول استقرار مقامات عالی رتبه کشور به طور طبیعی جریان دارد.

سیاسی ترین محله تهران کجاست؟

حدادی ادامه می دهد: از نظر تاریخی منطقه ۱۱ بعد از منطقه ۱۲ مهمترین آثار تاریخی شهر را در دل خود جای داده و از این نظر نسبت به سایر مناطق برتری دارد اما اگر مقایسه کنیم. موزه کاخ گلستان در منطقه ۱۲ و کاخ موزه مرمر در منطقه ۱۱، کاخ موزه مرمر یکی از با ارزش ترین بناهای تهران و ایران به شمار می رود.

از نظر معماری برتری قابل توجهی نسبت به کاخ گلستان دارد، زیرا در آن از انواع هنرهای ظریف مانند حجاری، حجاری، کنده کاری، آینه کاری و سنگ کاری استفاده شده است که در مجموعه کاخ گلستان کمتر دیده می شود. از نظر ساخت کمتر از یک قرن قدمت دارد و فقط خاندان پهلوی از آن استفاده کرده اند که برتر از کاخ گلستان است. این کاخ موزه بیش از دویست سال است که ساخته شده است.

سیاسی ترین محله تهران کجاست؟

خیابان پاستور از شمال به خیابان آذربایجان، از غرب به خیابان کارگر جنوبی، از شرق به خیابان ولیعصر و از جنوب به خیابان امام خمینی محدود می شود. این خیابان به افتخار دانشمند فرانسوی «لوئی پاستور» با افتتاح اولین مرکز تحقیقاتی کشور در سال ۱۲۹۹ نامگذاری شد.انستیتو پاستور ایران به عنوان قدیمی ترین و مهم ترین مرکز تحقیقاتی و بهداشتی کشور شناخته می شود که نقش مهمی در شناخت و کنترل بیماری ها و ساخت واکسن ها در ایران از بدو پیدایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا