ترندهای روز

سیب‌ها را پوست بگیرید؛ پژوهش تازه ثابت کرد که با شستن سموم از بین نمی‌روند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یک مطالعه اخیر نشان داد که سطح آفت کش ها در ۲۰ درصد از میوه ها و سبزیجات آزمایش شده “خطرات قابل توجهی” برای سلامت انسان است.

یافته‌های یک مطالعه علمی جدید نگرانی‌های مصرف‌کننده را در مورد اثرات باقی‌مانده آفت‌کش‌ها بر محصولات باغی تقویت می‌کند و شواهد تازه‌ای ارائه می‌کند که شستن میوه‌ها قبل از خوردن آنها نمی‌تواند انواع مواد شیمیایی سمی که معمولاً در کشاورزی استفاده می‌شود را از بین ببرد.

این مقاله در اوج بحث های جاری در مورد میزان آلودگی مواد غذایی با آفت کش ها و خطرات بالقوه آن برای سلامتی در روز چهارشنبه ۷ آگوست (۱۷) است. مرداد ۱۴۰۳) در مجله “Nano Letters” متعلق به انجمن شیمی آمریکا منتشر شد.

سازمان غیرانتفاعی Consumer Reports در ماه مه گفت که تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده نشان داد که ۲۰ درصد از ۵۹ گروه مختلف میوه‌ها و سبزیجات حاوی بقایای آفت‌کش‌هایی در سطوحی هستند که “خطرات قابل توجهی” برای مصرف‌کنندگان دارد.

هدف اصلی این مقاله جدید به اشتراک گذاشتن جزئیات فنی فرآیندی است که نویسندگان برای تشخیص بهتر ردیابی آفت‌کش‌ها در خوراکی‌ها توسعه داده‌اند. با این حال، نویسندگان خاطرنشان کردند که آموزش مصرف کنندگان در مورد بی اثر بودن شستشوی میوه مهم است، زیرا شستشو با روش های رایج ممکن است ایمنی لازم را ایجاد نکند.

در این مقاله آمده است: «پاکسازی سنتی میوه ها نمی تواند آفت کش ها را به طور کامل حذف کند.

به عنوان مثال، پس از شستن یک سیب به روش معمول، محققان دریافتند که “نتایج تصویربرداری ثابت کرد که آفت کش ها از لایه پوست به لایه گوشتی میوه نفوذ می کنند.” با استفاده از فناوری پیشرفته، نویسندگان دریافتند که وقتی پوست سیب به همراه مقداری از لایه پالپ برداشته می‌شود، آلودگی آفت‌کش‌ها کاهش می‌یابد.

Dongdong Ye، استاد دانشکده مواد و شیمی چین در دانشگاه کشاورزی آنهویی و نویسنده اصلی مقاله، گفت: «این تحقیق که در زمینه مطالعات ایمنی مواد غذایی طبقه بندی شده است، با هدف ارائه راهنمایی های بهداشتی به مصرف کنندگان انجام می شود. او در ادامه توضیح می دهد که «این تحقیق به جای ایجاد ترس های بی دلیل و بی دلیل، به سادگی نشان می دهد که پوست کندن میوه، برخلاف روش معمول شستشو، می تواند تقریباً تمام باقی مانده های آفت کش ها را به طور موثری از بین ببرد».

مایکل هانسن، محقق ارشد در Consumer Reports، گفت: این تحقیق جدید می تواند به دانشگاهیان و کارشناسان دولتی کمک کند تا پایداری آفت کش ها در مواد غذایی و نحوه محافظت بهتر از مصرف کنندگان را بهتر درک کنند.

هانسن خاطرنشان کرد: «این تحقیق برای درک چگونگی نفوذ این آفت‌کش‌ها ارزشمند است، زیرا شواهد علمی دیگری است که به شما می‌گوید فکر نکنید که شستشو به تنهایی به شما کمک می‌کند.»

خطرات ناشی از آفت کش ها

درست است که خطرات سلامتی ناشی از آفت کش ها قبلاً در چندین مطالعه علمی بررسی شده است، اما بیشتر آنها به جای پرداختن به رژیم های غذایی مصرف کنندگان، بر استفاده از آن توسط کشاورزان متمرکز شده اند. علاوه بر این، وزارت کشاورزی ایالات متحده و سازمان غذا و داروی ایالات متحده نیز معتقدند که باقی مانده آفت کش ها در مواد غذایی اگر در محدوده قانونی باشد، به طور کلی یک نگرانی بهداشتی نیست.

این دو سازمان ده‌ها سال است که سطوح باقیمانده آفت‌کش‌ها را در غذاها ردیابی می‌کنند و یافته‌های خود را سالانه گزارش می‌دهند.

در آخرین گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده در مورد آفت کش ها، این آژانس خاطرنشان کرد که ۹۹ درصد غذاهای آزمایش شده دارای بقایای آفت کش در محدوده قانونی هستند و بنابراین “ایمن هستند و هیچ خطری برای سلامت مصرف کننده ندارند.”

این نتیجه گیری با یافته های Consumer Reports در تضاد است. Consumer Reports استدلال می کند که محدودیت های قابل قبول دولت بسیار گسترده است.

بر اساس یافته های وزارت کشاورزی ایالات متحده، بیش از ۷۲ درصد از ۱۰۰۰۰ نمونه مواد غذایی دارای باقیمانده آفت کش ها بودند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا