اخبار اقتصاد ایران

سیر تا پیاز ارز اربعین امسال :: افق میهن

همزمان با آغاز عزاداری محرم، بانک مرکزی از فروش ارز به زائران اربعین حسینی خبر داد و قرار است شش مرز زمینی و دو مرز هوایی برای تردد زائران اربعین آماده شود.

به گزارش افق میهن، همه چیز برای اربعین باشکوه دیگری مهیا می شود، مشکی پوشان حسینی (ع) قصد عزیمت دوباره دارند، متولیان نیز در حال آماده سازی هر آنچه لازم است؛ هستند. ارز و امنیت مرزی، اسکان، پذیرایی و ایاب و ذهاب برای مسافران کربلا از روز عاشورا تا چهل روز بعد از روز واقعه فراهم شده است.

اکنون که حدود یک اربعین تا برپایی اربعین حسینی باقی مانده است، دل عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در ایران اسلامی با آغاز ماه محرم و فراگرفتن شهرها و کوچه های روستاها و کوچه ها و خانه ها و خانه های سیاه پوش به یاد شهید غریب کربلا. عزاداری می کنند و آرام آرام خود را برای سفر به عتبات عالیات و حضور در راهپیمایی اربعین آماده می کنند.

همزمان با آغاز عزاداری محرم، بانک مرکزی از فروش ارز به زائران اربعین حسینی خبر داد و قرار است شش مرز زمینی و دو مرز هوایی برای تردد زائران اربعین آماده شود.
۶ مرز زمینی و ۲ مرز هوایی

اربعین یک ماه دیگر با نگاهی به برگزاری این مراسم در سال های گذشته و بررسی و آسیب شناسی سطح و نحوه خدمت رسانی و هماهنگی بین دستگاهی با رفع برخی موارد و مشکلات پیش روی برگزارکنندگان این مراسم است. در ادارات مختلف از هم اکنون برای ثبت نام تا تردد در مرزهای خروجی کشور، از تامین ارز و بیمه تا گرما و شرایط آب و هوایی، می توان رضایت نسبی زائران کربلا را فراهم کرد.

بر اساس آخرین گزارش ها، مرزهای زمینی فرودگاه های «خسروی»، «شلمچه»، «چذابه»، «مهران»، «باشماق»، «تمرچین» و فرودگاه های امام علی (ع) نجف و بغداد در عراق آماده خدمت رسانی است. زائران اربعین.

و همچنین توصیه می شود زائران با برنامه ریزی مشخص و زمان بندی شده با هماهنگی و گروهی از مرزهای نزدیکتر و خلوت تر به سمت عراق حرکت کنند، جمعیت متراکم پشت مرز چه در هنگام خروج و چه در هنگام ورود به کشور جلوی زائران را خواهند گرفت. از ادامه سفرشان ، که با یک برنامه ریزی اصولی و توجه به اطلاعیه های ستاد اربعین بتوانیم از این آیین معنوی بهره بیشتری ببریم.
مرز خروج اتباع

به گفته احمد وحیدی وزیر کشور، زیرساخت ها در مرزها نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در فرصت باقی مانده مشکلات برطرف می شود و موکب داران می توانند تجهیزات خود را از مرز سومار جابجا کنند.

«در ایام اربعین امسال مرز چذابه برای تردد اتباع خارجی در نظر گرفته شده است و این مرز با ایجاد زیرساخت ها امکان تردد آسان را برای آنها فراهم می کند»، امسال برنامه ریزی جامعی برای تردد اتباع انجام شده است. مثلاً از ایران تا اربعین طبق اعلام دولت عراق حداکثر ۵۰ هزار تبعه پاکستانی ۵۰ سال به بالا باید با اتوبوس از کشور خود وارد ایران شده و از مرزهای کشورمان وارد عراق شوند.
ارز اربعین

بر اساس اعلام بانک مرکزی، فروش ارز به زائران بالای پنج سال از هفتم امسال آغاز می شود. مرداد تا پایان روز سوم شهریور ثبت نام در سامانه مانیتورینگ ارز (سنا) در سرفصل «ارز زیارتی اربعین» (سرفصل کد ۵۰) با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا «کارت سفر اربعین» معتبر و با الزام درج امکان پذیر است. کد رهگیری در سامانه مربوطه

در این راستا بانک های ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه از جمله بانک هایی هستند که برای ارائه ارز به زائران اربعین حسینی انتخاب شده اند که به هر زائر ۲۰۰ هزار دینار عراقی ارائه می کنند. در صورت لزوم پرداخت کنید.
سامانه ثبت نام سماح اربعین

برای ارائه خدمات، سفر اربعین نیاز به ثبت نام دارد که برای این منظور سامانه سماح آماده شده است. سازمان حج و زیارت از متقاضیان زیارت اربعین حسینی خواست با مراجعه به سامانه سماح این سازمان نسبت به ثبت نام و انتخاب بسته بیمه ای خود از خدمات در نظر گرفته شده بهره مند شوند.

پیش بینی های آماری به این صورت بیان می شود که در ایام اربعین امسال حدود ۵ میلیون نفر از هموطنانمان با جمعیت زیاد و تقاضای روزافزون راهی عراق خواهند شد، حال اگر عرضه خدمات به ویژه بلیت کم باشد، در این بازار خرید و فروش می شود. فروش به‌ویژه بلیت‌های مسافرتی هوایی به مقصد نجف و بغداد و همچنین زمین‌های مقصد مرزهای خروجی با مشکلاتی از جمله ایجاد بازار سیاه مواجه خواهد شد.

مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز تاکید کرده است: سازمان هواپیمایی با هدف جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و مقابله با سودجویی و گرانی‌ها و ارائه خدمات هر چه بیشتر به زائران اربعین اعلام کند. قیمت بلیت هواپیما و تغییری در قیمت ایام اربعین ایجاد نشود.» لذا از زائران اربعین خواهشمند است مراقب باشند که گرفتار این دلالان و سوداگران بازار سیاه نشوند چرا که دست اندرکاران اربعین مصمم هستند اربعین امسال نیز مانند سال گذشته از شرایط خوبی برای این سفر نورانی بهره مند شوند.
۶ ماه اعتبار پاسپورت برای سفر به عراق

اما آنچه لازم است زائران دقت بیشتری داشته باشند بحث گذرنامه است چرا که ارائه گذرنامه با ۶ ماه اعتبار، ثبت نام در سامانه سماح و بیمه یکی از شروط اصلی خروج از کشور و حضور در مراسم اربعین است.

با توجه به اعلام سازمان هواشناسی و پیش بینی های انجام شده مبنی بر افزایش شدت گرمای شدید نسبت به سال گذشته، مسئولان امدادی، خدماتی، درمانی و … تدابیر بیشتری اندیشیده و آماده ارائه خدمات بیشتر از قبل هستند. خدای نکرده شاهد شیوع بیماری باشیم. ، گرمازدگی و غیره
۲۰۵ میلیون بطری آب و بیش از یک میلیون تکه یخ

پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد که تابستان امسال گرمتر از سال گذشته خواهد بود. این موضوع در دستور کار ستاد اربعین قرار گرفته است، احداث بیش از ۱۴۵ هزار متر مکعب سایه بان و نصب مه پاش و تسهیل تحمل گرما برای زائران از مهمترین اقدامات این ستاد است. بیش از ۲۰۵ میلیون بطری آب و بیش از یک میلیون قالب یخ و ده ها کارخانه تولید یخ برای ایام اربعین در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا