ترندهای روز

سیمکارت‌های بدون استفاده دیگر مسدود نمی‌شوند!

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

کمیسیون تنظیم مقررات و مقررات ارتباطات رادیویی پیش از این به اپراتورهای تلفن همراه این امکان را داده بود که پس از ۶ ماه سیم کارت های بلااستفاده را مسدود کنند. دیوان عدالت اداری اما در رای خود پس از بررسی این مصوبه آن را باطل اعلام کرد.

ابطال این مصوبه از سوی دیوان عدالت اداری به دلیل مغایرت آن با اصول ۲۲ و ۴۷ قانون اساسی و مغایرت با مواد ۳۰، ۳۱ و ۴۰ قانون مدنی بوده و از حدود اختیارات آن خارج بوده است. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

رای دیوان عدالت اداری در پی شکایت مطرح شده در خصوص رای ابطال امتیاز و انسداد سیم کارت های دارای بدهی یا بلااستفاده پس از ۶ ماه به امضای «حکمتعلی مظفری» رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری رسید. . این رای در زیر ذکر شده است:

با توجه به اینکه طبق مفاد شکایت اعلام شده است که در صورت عدم پرداخت قبض تلفن همراه برای مدتی و عدم استفاده از آن به هر دلیلی سیم کارت فرد مسدود و امتیاز اخذ خواهد شد. و صدور این حکم از اختیارات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خارج است. بر اساس ماده ۵ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مغایر اصل بیست و دوم و چهل و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصول ۳۰، ۳۱ و ۴۰ قانون مدنی است. کد، بنابراین عبارت «۶ ماه با موضوع تخلیه» خط تلفن از بند ۲ ماده ۳ و بند ۳ ماده ۳ و تبصره های ۱ و ۲ و ۳ ذیل آن و بند ۴ ماده ۳ و بند ۵ ماده ۴. و عبارت “قبل از جمع آوری و تخلیه” از بند ۶ ماده ۴ و بند ۷ ماده ۴ کلیه مصوبه شماره ۱ جلسه ۱۶۶ مورخ ۳۰/۳/۱۳۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به دلیل خروج از مرجع تایید کننده آن از حدود اختیارات و مغایرت مقررات مذکور با قانون مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ از تاریخ ابطال می گردد. تایید این رأی به استناد ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۱۰.۲.۱۴۰۲) در رسیدگی و تصمیمات مراجع قضایی و اداری معتبر و مؤثر است.

شاکی این پرونده با اشاره به وظایف و اختیاراتی که قانون به سازمان تنظیم مقررات داده بود، مدعی شده بود که اختیار تدوین آیین نامه خارج از محدوده آیین نامه ابلاغی به این کمیسیون داده نشده است.

در بخشی از استدلال شاکی توضیح داده می شود که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات طبق قانون وظایف انحصاری از جمله تعیین خط مشی نرخ خدمات در بخش های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصویب جداول تعرفه و نرخ های ارتباطات را بر عهده دارد. خدمات، تهیه پیش نویس مقررات ارتباطات کشور و نظارت بر اجرای اقدامات خوب. سیاست گذاری در خصوص صدور مجوز فرکانس و تعیین و دریافت حق امتیاز مجوز در چارچوب قوانین و مقررات کشور را بر عهده دارند. بنابراین شاکی معتقد بود دستور سلب امتیاز و انسداد سیم کارت از اختیارات این سازمان نیست.

همچنین اعطای اختیار لغو امتیاز سیم کارت و سلب آن از مالکیت مالک قانونی و شرعی آن (که نوعی اموال منقول است و کلیه شرایط و مقررات شرعی راجع به اموال و همچنین کلیه شرایط و مقررات مندرج در قانون مدنی حاکم بر آن است) و اعطای اختیار سلب امتیاز و سلب امتیاز شرکت مخابرات ایران و به طور کلی سلب خط تلفن و سلب آن از مالکیت مالک قانونی و شرعی آن از جمله موضوعات تدوین آیین نامه ارتباطی نیست و این موضوع مورد توجه قرار می گیرد. خارج از محدوده اختیارات نظارتی

این تصمیم دیوان عدالت که تصمیمی به نفع مصرف کنندگان است به این معناست که اپراتورهای تلفن همراه در صورت بدهی بودن یا عدم استفاده از سیم کارت ۶ ماهه مجوز مسدود کردن سیم کارت را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا