محیط زیست

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۲۱ اسفند + آخرین وضعیت

جمشد ملاقات وی در گفت و گو با خبرنگار ایران تحلیل با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۱ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و دو ایستگاه اندازه گیری اداره کل محیط زیست استان، میزان آلودگی هوا در ایستگاه ها بررسی شد. امروز – دوشنبه ۲۱ اسفند – شاخص کیفیت هوا هم اکنون ۹۴ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارد و آلاینده اصلی ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان آلودگی هوای شهر اصفهان در ایستگاه خیابان زینبیه با شاخص ۱۳۲ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) است، افزود: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های ولدان با شاخص ۹۷، پارک زمزم با شاخص ۹۵، کردآباد با شاخص ۹۵ شاخص ۹۴، کاوه با شاخص ۸۷، رهنان با شاخص ۸۵، سپاهان شهر با شاخص ۸۳، فیض با شاخص ۷۵، اینگلب با شاخص ۷۳، میرزاطاهر با شاخص ۶۴ و فرشادی ۵۸ نفر در وضعیت سالم هستند (زرد). ایستگاه های خیابان ۲۵ آبان و دانشگاه صنعتی فعال نیستند.

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه ریزگردهای کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان وجود دارد. یکی از اثرات سلامتی این آلاینده ها است، بنابراین افراد در صورت امکان فعالیت های طولانی یا سنگین در فضای باز را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه خط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان با عدد ۹۴ در وضعیت سالم (زرد) و ایستگاه های خرازی با شاخص ۱۴۹ و احمدآباد با شاخص ۱۴۹ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارد. ۱۲۷ نفر در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارند.

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در زمینه شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان زرین شهر، خمینی شهر، کجاورستانسجزی، مبارکه و شاهین شهر که زرین شهر با شاخص ناسالم ۱۴۵ (نارنجی)، سزی با شاخص ۶۱، کجاورستان با شاخص ۷۲، خمینی شهر با شاخص ۸۲، شاهین شهر با شاخص ۹۰، مبارکه با شاخص ۵۸ ایمن (زرد)، ایستگاه های فرمانداری اصفهان، رودکی، خواجو، باغ غدیر و شهرستان های کاشان، خمینی شهر، نجف آباد و دولت آباد فعال نیستند.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش بینی هواشناسی، بررسی نقشه های هواشناسی نشان دهنده امواج ناپایدار در لایه های میانی جو است، بر این اساس امروز کاهش ابر، وزش باد نسبتا شدید شدید و هوا برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نسبتاً پایدار خواهد بود. آسمان شهر اصفهان نیز امروز نیمه ابری، به تدریج افزایش ابر، وزش باد در بعدازظهر و گاهی بارش باران پیش بینی می شود.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

این شاخص معمولاً برای پنج آلاینده هوا از جمله مونوکسید کربن (CO) است. ازن (O3)، دی نیتروژن اکسید (NO2)، دی اکسید گوگرد (SO2) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM2.5) روزانه در ایستگاه های پایش هوا اندازه گیری و ثبت می شوند. شاخص کیفیت هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا مانند مونوکسید کربن، دی گوگرد، ترکیبات نیتروژن، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) که دارای حد مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را به عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا