محیط زیست

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۳۰ بهمن + آخرین وضعیت

جمشد ملاقات وی در گفت و گو با خبرنگار افق میهن با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه سنجش اداره کل محیط زیست استان، بررسی وضعیت آلودگی هوا در ایستگاه ها انجام شد. امروز – دوشنبه ۳۰ بهمن – شاخص کیفیت هوا هم اکنون ۷۵ در شرایط سالم (زرد) قرار دارد و آلاینده اصلی ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه امروز هیچ یک از ایستگاه های کلانشهر اصفهان در وضعیت ناسالم (قرمز و نارنجی) قرار ندارند، افزود: ایستگاه های خیابان پارک زمزم با شاخص ۹۶. زینبیه با شاخص ۷۸، فیض با شاخص ۶۶، کردآباد با شاخص ۶۲، دانشگاه صنعتی با شاخص ۶۱، رهنان با شاخص ۶۰، انگبال و فرشادی با شاخص ۵۸، ولدان با شاخص ۵۸. سپاهانشهر ۵۷ و خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۵۶ کاوه با شاخص ۵۳ سالم (زرد) ایستگاه میرزا طاهر با شاخص ۴۸ تمیز (سبز) ثبت شده است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه ریزگردهای کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان وجود دارد. یکی از اثرات سلامتی این آلاینده ها است، بنابراین افراد در صورت امکان فعالیت های طولانی یا سنگین در فضای باز را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه خط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان با شماره ۷۵ در وضعیت هوای سالم (زرد)، ایستگاه های احمدآباد با شاخص ۹۷، خرازی با شاخص سالم قرار دارد. از ۸۶ (زرد) و پروین با شاخص تمیز ۴۴. سبز) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در زمینه شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان، خمینی شهر، سجزیمبارکه، کجاورستان و شاهین شهر همین است سجزی و کجاورستان ایستگاه های استان اصفهان، رودکی، خواجو، باغ با شاخص ۱۵۶ ناسالم (قرمز)، مبارکه با شاخص ۶۱، خمینی شهر با شاخص ۵۱ (زرد) و شاهین شهر با شاخص ۴۹ پاک (سبز) هستند. غدیر و شهرهای کاشان، زرین شهر، نجف آباد و دولت آباد. غیر فعال

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی و پیش بینی هواشناسی استان اصفهان، بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی حاکی از عبور متناوب امواج به ویژه از نیمه شمالی استان و ایجاد شرایط همرفتی از بعدازظهر امروز تا پایان وسط هفته بر این اساس از بعدازظهر شرایط جوی ابری و در نیمه شمالی وزش باد نسبتا شدید و بارش پراکنده برف و باران پیش بینی می شود، فردا در مناطق مرکزی نیز بارش های نامنظم پیش بینی می شود، دمای هوا تغییر محسوسی نخواهد داشت. و آسمان اصفهان صاف تا کمی ابری خواهد بود. هوا ابری و گاهی باد خواهد بود.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

این شاخص معمولاً برای پنج آلاینده هوا از جمله مونوکسید کربن (CO) است. ازن (O3)، دی نیتروژن اکسید (NO2)، دی اکسید گوگرد (SO2) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM2.5) روزانه در ایستگاه های پایش هوا اندازه گیری و ثبت می شوند. شاخص کیفیت هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا مانند مونوکسید کربن، دی گوگرد، ترکیبات نیتروژن، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) که دارای حد مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را به عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا