فناوری

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۳ بهمن + آخرین وضعیت

جمشید ملاقات وی در گفت و گو با خبرنگار میهن تجارت به وضعیت سنجش کیفیت هوای امروز سه شنبه سوم اشاره کرد. بهمن ماه – وی در ایستگاه ها اظهار داشت: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا. در ایستگاه های اداره کل محیط زیست استان هم اکنون شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم ۱۴۰ (نارنجی) و آلاینده اصلی ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان آلودگی ایستگاه زینبیه با شاخص ۱۶۱ در وضعیت ناسالم (قرمز) است، افزود: ایستگاه های کردآباد با شاخص ۱۵۹، پارک زمزم با شاخص ۱۵۳، رهنان و ولدان با شاخص. از ۱۵۳. ۱۵۲ دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۵۱ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان بیان کرد: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های فیض با شاخص ۱۴۷، انگبال با شاخص ۱۳۸، سپاهان شهر با شاخص ۱۳۷، کاوه با شاخص ۱۲۷، فرشادی. با شاخص ۱۱۹، میرزاطاهر با شاخص ۱۱۴ و خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۱۱۰ در آب و هوای ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) قرار دارند.

وی با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه آلاینده های ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان یکی از عوارض سلامتی این آلاینده ها است، بنابراین افراد حساس نیز از آن رنج می برند. تحت تاثیر آن قرار گرفته است. در صورت امکان، از فعالیت های طولانی یا سنگین باید اجتناب شود. از خانه کم کنید.

همچنین بر اساس اعلام سامانه کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان، وضعیت هوا ناسالم (نارنجی) با شماره ۱۴۰، ایستگاه های احمدآباد با شاخص ناسالم ۱۵۷ (قرمز) و خراسانی با ناسالم است. شاخص ۱۱۹ (نارنجی).

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در زمینه شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان، خمینی شهر، كجاورستانزرین شهر، مبارکه و سجزی که خمینی شهر با شاخص ۱۵۳ و كجاورستان با شاخص ۱۵۴ ناسالم (قرمز)، زرین شهر با شاخص ۱۳۹ ناسالم (نارنجی)، مبارکه با شاخص ۷۱، سزی با شاخص ۵۴ و شاهین شهر با شاخص ۶۵ سالم (زرد) هستند. ایستگاه های رودکی، پروین، استانداری اصفهان، خواجو، باغ غدیر و شهرهای کاشان، نجف آباد، خمینی شهر و دولت آباد فعال نیستند.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش بینی هواشناسی، بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی حاکی از آن است که امواج ناپایدار تا پایان هفته از استان عبور می کند، بر این اساس در اکثر مناطق وجود خواهد داشت. افزایش ابر، بارش پراکنده به ویژه در نیمه غربی، وزش باد نسبتا شدید و گاهی شدید در جنوب پیش بینی می شود. روز چهارشنبه در بیشتر مناطق وزش باد شدید و در مناطق مستعد احتمال گرد و خاک وجود دارد. روز جمعه هفته جاری با فعالیت سامانه بارشی در استان وزش باد پیش بینی می شود. در بیشتر مناطق افزایش ابر و بارش باران و در مناطق سردسیر و ارتفاعات برف پیش بینی می شود. احتمال افزایش دمای هوا حداقل دو تا سه درجه وجود دارد.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

این شاخص معمولاً برای پنج آلاینده هوا از جمله مونوکسید کربن (CO) است. ازن (O3) دی اکسید نیتروژن (NO2) دی اکسید گوگرد (SO2) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM2.5) روزانه در ایستگاه های نظارت هوا اندازه گیری و ثبت می شوند.

شاخص کیفیت هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده در هوا مانند مونوکسید کربن را اندازه گیری می کند. دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) که دارای حد مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را به عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا