فناوری

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۲۰ دی + آخرین وضعیت

جمشید ملاقات وی در گفت و گو با خبرنگار میهن تجارت، با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای امروز (چهارشنبه ۹ آذرماه) در ایستگاه ها، گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و سه مورد آلودگی هوا. ایستگاه های اندازه گیری هوا اداره کل محیط زیست استان در حال حاضر دارای شاخص کیفیت هوای ۱۶۹ در شرایط ناسالم (قرمز) و آلاینده غالب ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان آلودگی در ایستگاه پارک زمزم با شاخص ناسالم ۱۸۳ (قرمز) به ثبت رسیده است، افزود: امروز ایستگاه های زینبیه با شاخص ۱۷۵، ولدان و رهنان با شاخص ۱۷۴، انگبال و کردآباد. شاخص ناسالم دارند. با شاخص ۱۶۹ و فرشادی با شاخص ۱۶۷ خیابان ۲۵ آبان میرزاطاهر و فیض با شاخص ۱۶۲، سپاهان شهر و کاوه با شاخص ۱۶۰ و دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۵۶ در وضعیت ناسالم برای عموم قرار دارند. قرمز).

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه ریزگردهای کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، به احتمال تشدید بیماری های قلبی و ریوی در سالمندان اشاره کرد. . یکی از اثرات سلامتی این آلاینده ها این است که افراد باید در صورت امکان فعالیت های طولانی مدت یا سنگین در فضای باز را کاهش دهند.

همچنین بر اساس اعلام سامانه کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان، هوای ناسالم (قرمز) با شماره ۱۶۹، ایستگاه های احمدآباد با شاخص ۱۹۲، خرازی با شاخص ۱۸۴ و پروین با شاخص ۱۵۷ ناسالم (قرمز) است. . دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در زمینه شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان، خمینی شهر، شاهین شهر، زرین شهر، كجاورستاناین که خمینی شهر شاخص ۱۶۹ و كجاورستان با شاخص ناسالم ۱۶۲ (قرمز)، زرین شهر با شاخص ۱۴۹ و مبارکه با شاخص ناسالم ۱۲۰ (نارنجی)، شاهین شهر با شاخص سالم ۹۴ (زرد) و سزی با شاخص پاک ۴۶ (سبز) ). ایستگاه های رودکی، استانداری اصفهان، خواجو، باغ غدیر و کاشان، نجف آباد و دولت آباد فعال نیستند.

براساس گزارش گروه عمومی هواشناسی و پیش بینی هواشناسی استان اصفهان ، مطابق با آخرین خروجی مدل های هواشناسی نشان می دهد جو نسبتاً پایداری در استان حاکم است که بر این اساس افزایش ابر، گاهی وزش باد و در شهر اصفهان و نواحی صنعتی شرایط برای افزایش غلظت آلاینده ها فراهم شده است. و کاهش کیفیت هوا از امروز بعد از ظهر تا شنبه با عبور سیستم پیش بینی می شود. در مناطق غربی مستعد ناپایداری بارش باران و برف پراکنده و در غرب، جنوب و شرق در بیشتر مناطق رگبار لحظه ای و وزش باد شدید پیش بینی می شود.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

این شاخص معمولاً برای پنج آلاینده هوا از جمله مونوکسید کربن (CO) است. ازن (O3) دی اکسید نیتروژن (NO2) دی اکسید گوگرد (SO2) و ذرات زیر ۲.۵ میکرون (PM2.5) روزانه در ایستگاه های نظارت بر هوا اندازه گیری و ثبت می شوند.

شاخص کیفیت هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده در هوا مانند مونوکسید کربن را اندازه گیری می کند. دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) که دارای حد مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را به عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا