محیط زیست

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۱۸ بهمن + آخرین وضعیت

جمشد ملاقات وی در گفت و گو با خبرنگار ایران تحلیل با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای امروز – چهارشنبه ۱۸ بهمن – در ایستگاه ها، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا. اداره کل محیط زیست استان هم اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۷۴ در شرایط سالم (زرد) و آلاینده غالب ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بار آلودگی در ایستگاه زینبیه با شاخص ۱۳۸ در وضعیت ناسالم هوای گروه های حساس (نارنجی) به ثبت رسیده است، افزود: ایستگاه های کاوه با شاخص ۱۲۸ و ولدان با شاخص ۱۰۶ در وضعیت ناسالم قرار دارند. (نارنجی).

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان بیان کرد: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های رهنان با شاخص ۹۱ خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۸۷ دانشگاه صنعتی با شاخص ۷۷ و پارک زمزم با شاخص ۶۲ در موقعیت هوای امن (زرد) قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: ایستگاه های اینگلب با شاخص ۴۸، کردآباد با شاخص ۴۴، فیض با شاخص ۳۹، میرزاطاهر با شاخص ۳۳، سپاهان شهر با شاخص ۲۹ و فرشادی با شاخص ۲۸ در وضعیت پاک قرار دارند. وضعیت هوا (سبز).

ملاقات وی با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان یکی از عوارض سلامتی این آلاینده ها است، بنابراین افراد حساس باید از طولانی مدت خودداری کنند. یا فعالیت های سنگین بیرون خانه را کاهش دهید.

همچنین طبق سیستم کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان در شرایط هوای سالم (زرد) با شماره ۷۴ موقعیت سالم (زرد) می باشد.

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در زمینه شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان نجف آباد، خمینی شهر، سجزی، کجاورستان و شاهین شهر همین است کجاورستان با شاخص ۱۸۸ ناسالم (قرمز)، سجزی با شاخص ۱۴۴ ناسالم (نارنجی)، شاهین شهر با شاخص ۸۴ و خمینی شهر با شاخص ۶۰ سالم (زرد)، نجف آباد با شاخص ۴۵ پاک (سبز) هستند. ایستگاه های فرمانداری اصفهان، رودکی، خواجو، باغ غدیر و شهرهای کاشان، مبارکه، زرین شهر و دولت آباد فعال نیستند.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش بینی هواشناسی، بررسی آخرین خروجی مدل های هواشناسی از فردا تا پایان هفته وضعیت جوی استان را پایدار نشان می دهد، بر این اساس وضعیت جوی امروز در اکثر استان ها مناطق نیمه ابری، گاهی با افزایش ابر در غربی ترین مناطق. استان و وزش باد نسبتا شدید در نیمه شمالی و مناطق مستعد گرد و خاک پیش بینی می شود. از فردا تا پایان هفته هوای استان صاف تا کمی ابری گاهی وزش باد پیش بینی می شود. دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده تغییر محسوسی نخواهد داشت.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

این شاخص معمولاً برای پنج آلاینده هوا از جمله مونوکسید کربن (CO) است. ازن (O3)، دی اکسید نیتروژن (NO2) دی اکسید گوگرد (SO2) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM2.5) روزانه در ایستگاه های نظارت هوا اندازه گیری و ثبت می شوند.

شاخص کیفیت هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا مانند مونوکسید کربن، دی گوگرد، ترکیبات نیتروژن، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) که دارای حد مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را به عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا