بانک و بیمه

شاخص های مثبتی که هنوز سر سفره مردم نیامده اند!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: آخرین گزارش های مرکز آمار ایران حکایت از کاهش نرخ تورم دارد. این سازمان رسمی آمار اعلام کرده است که نرخ تورم سالانه در ماه گذشته به ۳۷ درصد کاهش یافته است که کمترین میزان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون است. نرخ تورم سالانه درصد تغییر اعداد متوسط ​​شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل است. این همان چیزی است که بررسی ها و محاسبات انجام شده نشان می دهد اردیبهشت نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور در ماه گذشته به ۳۷ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه در ماه قبل ۱.۸ واحد درصد کاهش داشت. از دیدگاه اقتصاددانان، این شاخص نشانه مثبتی از بهبود شرایط اقتصادی کشور است، اما تا زمانی که جداول جمعیت را تحت تاثیر قرار ندهد، با توجه به میزان تعیین شده، هنوز قابل لمس و محسوس نیست. حداقل دستمزد کارگران و کارمندان را در نظر می گیرد.

اگرچه این کاهش قیمت امیدوارکننده است، اما با توجه به کاهش ارزش پول ملی، بار روزانه مردم به دلیل رشد روزافزون قیمت ها در بازار و همچنین سختی شرایط معیشتی ناشی از افزایش قیمت، انتشار چنین آماری قابل توجیه نیست. در هزینه ها بر اساس نظرات مردم، اعلام کاهش نرخ تورم باید حکایت از بهبود معیشت مردم داشته باشد، قیمت ها بالا نرود و تامین معیشت به گونه ای نباشد که سرپرستان خانواده ها و … تحت فشار شدید قرار گیرند. اما اکنون بسیاری از مردم دیگر توان پرداخت درآمد خود را ندارند یا به سختی قادر به تامین نیازهای اولیه زندگی خود هستند.

برای تعیین نرخ تورم از مجموع کالاها که حدود ۳۰۰ قلم کالا است، میانگین چند کالا در نظر گرفته می شود، زیرا مراجع آماری معمولاً اقلامی را در نظر می گیرند که بعضاً تا یک سال جزو ملزومات زندگی نمی باشند، بنابراین آمار واقعی است از آب بیرون نمی آیند

با پیدا کردن سری اقلامی که کمترین نرخ را دارند، تورم را محاسبه کنید!

البته محاسباتی که ادارات آماری برای تعیین نرخ تورم انجام می‌دهند، همانطور که چندین بار در گزارش‌ها اعلام شده، عینی است، زیرا قرار است کارشناسان آماری نرخ تورم را تعیین و اندازه‌گیری کنند سری محصولات که حدود ۳۰۰ مورد را شامل می شود و میانگین قیمت آنها را با ماه یا سال گذشته محاسبه کنید تا اصلاً نتیجه درست باشد. با این حال مشخص نیست که آیا این محصولات یکی هستند یا خیر؟

به عنوان مثال، اقلامی مانند میوه ها و سبزیجات، گوشت و مرغ، پروتئین ها، لبنیات، نوشیدنی ها و غیره به همراه هزینه خدماتی مانند کرایه حمل و نقل عمومی، اجاره خانه، لوازم خانگی، خرید خودرو و قطعات یدکی، بهداشت و درمان. . آموزش و پرورش و غیره نمونه هایی از مواردی است که مردم در طول ماه با آنها سر و کار دارند و برای تهیه و تامین آن باید هزینه زیادی صرف کنند، زیرا اکثر این کالاها برای زندگی ضروری تلقی می شوند اما از زمان تعیین در محاسبه تعرفه ها لحاظ می شوند. به دلیل تورم، مراجع آماری معمولاً مواردی را مد نظر قرار می دهند که گاهی جزو ملزومات زندگی یک سال نیست. در ضمن آمار خیلی واقعی نیست.

از آنجایی که دولت ها همیشه مشتاق هستند که عملکردشان مثبت دیده شود، سعی می کنند نتایج مثبتی را در گزارش های خود اعلام کنند. شرایط اقتصادی با وجود اینکه خوب نیست خوب است و مردم بر اساس آمار ارائه شده قضاوت خواهند کرد.

دولت ها سعی می کنند عملکرد خود را مثبت ارزیابی کنند

فرش، یخچال، تلویزیون، جاروبرقی، ماشین لباسشویی، لوازم برقی و … نمونه هایی از محصولاتی هستند که هر خانواده ای به آن نیاز دارد و خرید این محصولات می تواند پاسخگوی نیاز یک خانواده برای سالیان متمادی باشد. به آمار نباید به عنوان یک کالا نگاه کرد برای محاسبه شاخص تورم که برای زندگی ضروری است، اما بخش بزرگی از جامعه و شاید اقشار ضعیف و پایین جامعه نیز چنین کالاهایی دارند، در چنین شرایطی لازم است. برای انجام این کار علاوه بر تعیین نرخ تورم واقعی. با در نظر گرفتن شاخص های کلان مانند نقدینگی، کالاهایی که معرف نیاز روزانه مردم در سبد مصرفی خانوار هستند، لحاظ شود.

علی اکبر نیکو اقبال کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری درباره تعیین نرخ واقعی تورم در محاسبات آماری “بازار” وی بیان کرد: ممکن است آمارهای مربوط به نرخ تورم یا سایر شاخص های اقتصادی به درستی سنجیده شود، اما از آنجایی که دولت ها همواره تلاش می کنند عملکرد آنها مثبت دیده شود، سعی می کنند در گزارش های خود نکات مثبتی را اعلام کنند. «شرایط اقتصادی کشور خوب است»، اگرچه اینطور نیست و مردم خودشان آمار ارائه شده را بر اساس هزینه هایی که در طول روز یا ماهانه برای رفع نیازهای خود صرف می کنند، زمانی که هزینه های زندگی آنها افزایش یافته است، قضاوت می کنند. یا اصلا قبولش نکنم

کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت ها در بازار نیست، بلکه کاهش نرخ تورم نشان دهنده توقف یا کاهش نرخ رشد قیمت در بازار است.

انتظار می رود تورم کاهش یابد، اما قیمت ها در حال افزایش است

وی خاطرنشان کرد: البته کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت ها در بازار نیست، بلکه کاهش نرخ تورم به معنای توقف یا کاهش نرخ رشد قیمت در بازار است. همین واقعیت (قیمت کالاها) جای سوال دارد، زیرا به طور متوسط ​​هنگام محاسبه نرخ تورم در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر دولت یا نهادهای عمومی در بخش‌های مختلف با افزایش قیمت مواجه هستند، بنابراین این سوال در ذهن مردم ایجاد می‌شود که چگونه نرخ تورم کاهش یافته است در حالی که قیمت گوشت، حبوبات و گوشت در حال افزایش روزانه است و قیمت اجاره به سرعت در حال افزایش است.

برای تعیین شاخص نرخ تورم، میانگین قیمت خرده فروشی کالاها و خدمات در نظر گرفته می شود، یعنی در بخش کالا و خدمات، میانگین قیمت سیصد کالا تعیین و اندازه گیری می شود تا مشخص شود که این روش خالی از اشکال نیست. . چرا که در بحث تعیین شاخص تورم باید به همه کالاها توجه شود نه چند مورد که بدون شک تعیین واقعی نرخ تورم را زیر سوال می برد. حال اگر دولت از کاهش چشمگیر نقدینگی و نرخ تورم در کشور خبر می دهد پس چرا همچنان فشار اقتصادی بر مردم است و قیمت ها هر روز گران می شود اما از سوی دیگر آمارها حکایت از کاهش نرخ تورم؟

بر اساس این گزارش، نرخ تورم سالانه کشور در آخرین گزارش شاخص های کلان اقتصادی مرکز آمار مشخص شده است. اردیبهشت برای امسال رقم ۳۷ درصد اعلام شد و دامنه تغییرات دهک های مختلف از ۳۲.۷ درصد برای دهک اول تا ۳۸.۳ درصد برای دهک دهم متغیر است. اینکه آمارها کاهش نرخ تورم را نشان می‌دهد نکته قابل توجه و امیدوارکننده‌ای است، اما کارشناسان می‌گویند مردم وقتی شاهد تغییر در زندگی و معیشت خود و کاهش هزینه‌هایشان به جای افزایش هزینه‌ها، واقعی بودن چنین آماری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا