محیط زیست

شاخص کیفیت هوای اصفهان امروز دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت

جمشد ملاقات وی در گفت و گو با خبرنگار ایران تحلیل با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و یک ایستگاه اندازه گیری اداره کل محیط زیست استان امروز – دوشنبه ۳۰ خرداد – شاخص کیفیت هوا ۱۲۱ در شرایط ناسالم (نارنجی) و آلاینده غالب ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است.

وی خاطرنشان کرد: امروز بیشترین میزان آلودگی در ایستگاه خیابان ۲۵ است آبان وی با شاخص ۱۵۷ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، افزود: ایستگاه های کردآباد با شاخص ۱۵۶، کاوه با شاخص ۱۵۴ و فرشادی با شاخص ۱۵۲ در مدار ناسالم (قرمز) قرار دارند.

مسئول کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان ادامه داد: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های ولدان با شاخص ۱۳۹، رهنان با شاخص ۱۳۲، زینبیه با شاخص ۱۲۵، فیض با شاخص ۱۱۳ و دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۰۳ ناسالم (نارنجی) است. الگیناب با شاخص ۹۹، پارک زمزم با شاخص ۶۹، سپاهان شهر با شاخص ۶۷ و میرزاطاهر با شاخص ۵۹ در هوای سالم (زرد) قرار دارند.

وی با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه آلاینده های ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، گفت: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان یکی از عوارض سلامتی این آلاینده ها است، از این رو افراد حساس به آن مبتلا می شوند. باید از فعالیت های طولانی یا سنگین در خارج از خانه خودداری کنید.

بر اساس اعلام سامانه کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان، هوای ناسالم (نارنجی) با شماره ۱۲۱، ایستگاه های احمدآباد با شاخص ۱۷۰ در وضعیت ناسالم (قرمز) به ثبت رسید.

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در زمینه شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان، خمینی شهر، زرین شهر، کاشان، سجزی، کجاورستانمبارکه و شاهین شهر محل کجاورستان شاخص ۱۶۰ و سجزی با شاخص ۱۵۴ ناسالم (قرمز)، زرین شهر با شاخص ۱۰۲ ناسالم (نارنجی)، مبارکه با شاخص ۶۵، شاهین شهر با شاخص ۹۳ و کاشان با شاخص ۶۷ سالم (زرد)، خمینی شهر با شاخص پنج (در هوای پاک). سبز) ثبت شد، ایستگاه های پروین، استانداری اصفهان، رودکی، خواجو، باغ غدیر، دولت آباد و نجف آباد فعال نیستند.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای). این شاخص معمولاً برای پنج آلاینده هوا از جمله مونوکسید کربن (CO) است. ازن (O3)، دی اکسید نیتروژن (NO-2)، دی اکسید گوگرد (SO2) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM 2.5) روزانه در ایستگاه های پایش هوا اندازه گیری و ثبت می شوند.

شاخص کیفیت هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا مانند مونوکسید کربن، دی گوگرد، ترکیبات نیتروژن، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) که دارای حد مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را به عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا