اخبار اقتصاد ایران

شانس ۵ درصدی مشتریان عادی برای برنده شدن در لاتاری ایران خودرو

با توجه به عرضه ۱۱۵ هزار خودرو در این مرحله، عملا ۷۰ درصد خودروها به سمت «مادر» و «فرسوده» رفته و شانس برنده شدن مشتریان عادی به ۳۰ درصد باقی مانده یعنی کمتر از ۳۶ هزار خودرو محدود شده است. .

افق میهن، با گذشت ۶ روز از آغاز فروش خودروهای جدید (خارج از سامانه یکپارچه)، آمارهای رسمی حکایت از ثبت نام بیش از دو میلیون نفر در این طرح دارد.

دنیای اقتصاد نوشت: خودروساز بزرگ کشور چهارشنبه هفته گذشته اولین طرح فروش خود را پس از رهایی از سیستم یکپارچه اجرا کرد، با این حال قوانین «یکپارچه» به ویژه قرعه کشی همچنان پابرجاست. مدل فروش به این صورت است که سایت مربوطه تا تاریخ معینی باز بوده و با تکمیل ظرفیت (تعداد خودروهای عرضه شده) بسته نخواهد شد. لذا با توجه به اینکه تعداد درخواست ها بیش از ظرفیت است، داوطلبان نهایی باید به قید قرعه انتخاب شوند.

گفته شد در ۲۴ ساعت ابتدایی شروع طرح فروش خودرو حدود یک میلیون نفر شامل متقاضیان طرح عادی، متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانان و مالکان خودروهای فرسوده در آن شرکت کردند. اکنون تا لحظه تنظیم این خبر تعداد ثبت نام ها از دو میلیون دستگاه فراتر رفته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، تا ساعت ۱۰ صبح دیروز حدود دو میلیون و ۱۸۵ هزار نفر در طرح فروش خودرو ثبت نام کرده اند. در این بین بیشترین تقاضا مربوط به مشتریان ثابتی است که بیش از یک میلیون و ۱۱۹ هزار نفر ثبت نام کرده اند. متقاضیان طرح جوانان جمعیت و حمایت خانواده (مادران دارای دو فرزند یا بیشتر که تاریخ تولد فرزند دوم آنها ۱۹ سال باشد. آبان ۱۴۰۰ به بعد) نیز حدود ۸۹۲ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت نام کرده بودند. بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی، خودروسازان باید ۵۰ درصد از ظرفیت فروش خود را به «مادرها» اختصاص دهند، بنابراین نیمی از خودروهای عرضه شده در طرح فروش فعلی در اختیار آنها قرار می گیرد.

طبق قانون ۲۰ درصد از ظرفیت فروش خودروسازان باید به خودروهای فرسوده اختصاص یابد. بر اساس آمارهای غیر رسمی تا ساعت ۱۰ صبح دیروز کمتر از ۱۲۹ هزار نفر در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده شرکت کرده اند. با توجه به اینکه تعداد خودروهای عرضه شده در طرح فعلی حدود ۱۱۵ هزار دستگاه است، عملا ۷۰ درصد خودروهای عرضه شده در اختیار «مادر» و «فرسوده» قرار می گیرد و شانس برنده شدن مشتریان عادی به ۳۰ خودروی باقی مانده محدود می شود. درصد یعنی کمتر از ۳۶ هزار واحد. است با توجه به اینکه متقاضیان تا دیروز امکان نمایندگی حساب را داشتند و سایت فروش تا آخر هفته باز است، قطعا به تعداد ثبت نام کنندگان اضافه خواهد شد. طبیعتا با افزایش تعداد ثبت نام کنندگان، شانس برنده شدن به خصوص در بین متقاضیان عادی کاهش می یابد.

مدل های برقی نیز در طرح فعلی فروش خودرو ارائه می شود. این در شرایطی است که تا ساعت ۱۰ صبح دیروز کمترین استقبال مربوط به این خودروها بوده است. بر اساس آمار غیررسمی، حداقل ۴۵ هزار درخواست برای دو خودروی برقی عرضه شده ثبت شده است. خودروهای برقی در حال حاضر به دلیل مسائلی مانند گرانی و ضعف زیرساخت ها به ویژه جایگاه های شارژ، تقاضای زیادی ندارند و البته برای شهروندان ایرانی ناشناخته هستند. اگرچه ثبت نام خودروهای برقی در طرح فروش فعلی قطعا در پایان هفته رقم بیشتری را به ثبت می رساند، اما به نظر می رسد نسبت آن به سایر متقاضیان همچنان کمتر باشد. با توجه به روند فعلی، به احتمال زیاد در پایان مهلت ثبت نام، متقاضیان عادی بیشترین سهم تقاضا را خواهند داشت و «مادران»، «فرسوده» و برقی به ترتیب در رده های بعدی قرار خواهند گرفت. بر اساس تقاضای ثبت شده تا دیروز و تعداد خودروهای عرضه شده، شانس کلی برنده شدن در طرح (صرف نظر از سهمیه) تقریباً ۱ در ۲۰ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا