ترندهای روز

شایعات باورنکردنی درباره تنش میان جلیلی‌‌چی‌ها و قالیبافی‌ها

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

روزنامه سازندگی در گزارشی در شماره امروز خود از فشار بر جلیلی کاندیدای ریاست جمهوری برای کناره گیری به نفع قالیباف خبر داده است.

این روزنامه نوشت:

*سعید جلیلی، کاندیدای جبهه پایداری و خالصان، محمدباقر قالیباف، یکی دیگر از کاندیدای اصولگرایان را پیمانکار خواند و گفت: دفتر رئیس جمهور یک سمت اجرایی است که به معنای پیمانکاری نیست، مکان است. این سخنان بلافاصله در شبکه های اجتماعی به کنایه های سعید جلیلی به محمدباقر قالیباف تعبیر شد. «پیمانکار» به تعبیر جلیلی.

  • البته این جمله با واکنش شدید هواداران قالیباف مواجه شد و آنها یکی یکی صف کشیدند تا جواب جلیلی را بدهند. به عنوان نمونه مجید رفیعی که یکی از فعالان رسانه ای تیم قالیباف بوده و هست و هم اکنون در سازمان مناطق آزاد مشغول به کار است، جلیلی را فانتزی خواند و نوشت: صاحب برنامه فقط فانتزی خواهد بود. وقتی سابقه ای نداشته باشد.» . عرصه ریاست جمهوری برای آزمون و خطا مناسب نیست. سرنوشت یک ملت در خطر است. ای کاش برخی از داوطلبان حداقل پیمانکار ساخت یک ساختمان سه طبقه را در کارنامه خود داشتند. یکی دیگر نیز در پاسخ نوشت: آخرین نفری که می خواست به جای پیمانکار سیستم، پیمانکار سیستم شود، نتیجه این شد که یک ماه خانه نشین شد و ….

* به این ترتیب مخالفت کاندیداهای اصولگرا که پایگاه رای مشترکی ندارند، اما هر دو از یک جناح هستند، مشخص شد. از سوی دیگر اخبار رسیده به خبرنگار ما حاکی از فعال شدن قالیبافان و تیم آنهاست که سعید جلیلی مانند ایران تحلیلات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به نفع سیدابراهیم رئیسی و این بار نیز به نفع خود استعفا داد. قالی بافان تا راه برای قالیبافان هموارتر شود. از آن زمان جلیلی ها به قالیبافان گفتند که این بار قالیبافان باید کنار بروند. همان طور که سال ۹۶ رفت، این بار هم بگذارد برود. چون در حال حاضر رئیس مجلس است و ریاست یک اداره را دارد. بنابراین بهتر است ایران تحلیلات ریاست جمهوری را به جلیلی بسپاریم تا در تبلیغات این ایران تحلیلات با رقبای دیگر روبرو شود.

این گزارش حاکی از آن است که هیچکدام از این دو هنوز خروج را قبول نکرده اند. در این میان، خبر دیگری حاکی از آن است که روسای قوا نیز جلسات مشترکی برگزار می کنند و تلاش می کنند یکدیگر را متقاعد کنند. آنها مطمئن هستند که زاکانی و قاضی زاده هاشمی در نهایت کنار خواهند رفت، بنابراین خیلی نگران زاکانی نیستند.

*اکنون کنایه تند جلیلی به قالیباف نشان می دهد که فشار برای استعفای جلیلی به نفع قالیباف تشدید شده است و او حاضر است نتایج برخی نظرسنجی ها را پیش روی خود بگذارد و از او بخواهد از سمت خود کناره گیری کند.

قالیباف که چشمانش را روی برخی از نقاط ضعف دولت سیزدهم بسته بود، حالا امیدوار است که حامیان باقی مانده دولت در کنار او باشند، اما نباید فراموش کند که او مانند سعید جلیلی نیست که جبهه ثابتی هم دارد. بنابراین مشخص است که دو کاندیدای جریان اصولگرا یعنی جلیلی و قالیباف به راحتی نمی توانند با یکدیگر کنار بیایند.

* از سوی دیگر محمدباقر قالیباف در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» نحوه مدیریت و دخالت های دولت را در بهره وری مهم دانست و گفت: به عنوان مثال در بازار خودرو سهم دولت در ایران خودرو است. حدود ۷ درصد است، اما با این میزان سهم، دولت در سیاست گذاری، تصمیم گیری و قیمت گذاری پیشتاز است که نتیجه آن را می توان در باقی مانده بدهی ها دید، سپس دولت مجبور به دخالت در قیمت گذاری می شود. و دادن اجاره بها و جبران هزینه ها، دولت سهام هیأت مدیره و مدیرعامل را با ۷ درصد جایگزین می کند. ، تولید کننده و مردم ناراضی هستند.”

* در عین حال این سوال پیش می آید که تکلیف جلیلی و قالیباف چه می شود؟ و صندوق رای زاکانی با کدام افراد اشتراک بیشتری دارد؟ آیا پزشکان می توانند رای اصلاح طلبان را داشته باشند؟ البته در مورد علیرضا زاکانی دو نکته حائز اهمیت است. وی در ایران تحلیلات گذشته در موضع منفی و انتقاد از وضعیت موجود زمینه هایی را نشان داد. حالا در شرایط مثبت جایگاه دیگری خواهد داشت. از سوی دیگر با توجه به نوع سیاست زاکانی که قطب بزرگی با پورمحمدی و مدزیکیان ایجاد می کند، او با جلیلی رای مشترکی خواهد داشت. ماندن یا عدم ماندن زاکانی تا پایان ایران تحلیلات می تواند روی گزینه ای که به دور دوم احتمالی می رود تأثیر بگذارد.

*بی شک با پیشینه ای که از سوی ثبات و حامیان دولت به نمایش گذاشته می شود، این گونه اختلافات بین جلیلی و قالیباف بیشتر خواهد شد. قالیباف کسی بود که نظریه اصولگرایی را در عرصه سیاست ایران مطرح کرد. البته نکته جالب اینجاست که محمدباقر قالیباف در چهارمین حضور خود در ایران تحلیلات ریاست جمهوری مسئولیت و ریاست ستاد ایران تحلیلات خود را به فردی سپرد که تجربه وزارت احمدی نژاد را داشت و در جریان اخیر به ثبات و چرخش سیاسی نزدیک بود. دوره های ایران تحلیلاتی یعنی علی نیکزاد فردی که در همه جریانات اصولگرا حضور داشته و به نظر می رسد این بار تصمیم به قالی بافی است.

قالیباف سه بار در ایران تحلیلات ریاست جمهوری ایران شرکت کرده است: در سال ۱۳۸۳ در رقابت با محمود احمدی نژاد و علی اکبر هاشمیرفسنجانی از راهیابی به دور دوم بازماند، در سال ۱۳۹۲ به حسن روحانی باخت و به مقام دوم بسنده کرد. وی برای سومین بار در سال ۱۳۹۵ در هفته منتهی به رای گیری نهایی به نفع ابراهیم رئیسی انصراف داد. وی از سال ۱۳۹۸ ریاست مجلس را برعهده دارد، محمد باقر قالیباف به عنوان یکی از شخصیت های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی شناخته می شود و در بین اصولگرایان محبوبیت پیدا کرده است. اما تعدادی از منتقدان می گویند با مطرح شدن نام او در پرونده های بزرگ فساد اقتصادی به ویژه «دروازه کنجد» (در پی سفر خانواده اش به ترکیه و انتشار تصاویر آنها با چمدان های بزرگ در فرودگاه بین المللی امام خمینی) تصویر او در میان نیروهای وفادار به جمهوری اسلامی آسیب دیده است.

شایعات باورنکردنی از تنش بین جلیلیچی ها و قالیبافان

* این برخلاف تصویری است که سعید جلیلی یکی دیگر از کاندیدای اصولگرایان در سال های اخیر سعی در ارائه آن داشته و بر اساس تحلیل عصر ایران، خود را شخصیتی «ساده زندگی» معرفی می کند که با یک آدم معمولی و ارزان رفت و آمد می کند. ماشین، هرچند او یک سیاستمدار است. از وزارت امور خارجه آغاز شد. وی در سال ۱۳۹۲ کاندیدای ایران تحلیلات ریاست جمهوری بود اما در مقابل حسن روحانی شکست خورد. وی در ایران تحلیلات ۱۳۹۶ بدون اعلام کاندیداتوری از ابراهیم رئیسی اعلام حمایت کرد و در ایران تحلیلات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پس از اعلام کاندیداتوری به نفع وی انصراف داد. به نقل از احمد علم الهادی، امام جمعه مشهد پس از شکست سعید جلیلی در ایران تحلیلات ریاست جمهوری گفت: این چهار میلیون حکایت از وجود یک جوهر در این جامعه دارد که سعید جلیلی اکنون به عنوان یک رقیب جدی مطرح است. برای محمدباقر قالیباف با ثبت نام در چهاردهمین دوره ایران تحلیلات ریاست جمهوری.

* همانطور که حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبزهای ایران و فعال سیاسی اصولگرا می گوید: «دو کاندیدای جریان مقابل یعنی آقایان جلیلی و قالیباف به راحتی نمی توانند با هم کنار بیایند، برخی از اینها. کاندیداهایی که بازار را گرم می‌کنند، نیامده‌اند که رئیس‌جمهور شوند، آمدند تا بالاخره روی صحنه بیایند.

*ناصر ایمانی نیز معتقد است به نظر می رسد این اجماع در بین اصولگرایان محقق نشود مگر اینکه شرایط روزهای پایانی ایران تحلیلات آنقدر حساس شود که مجبور شوند به نوعی به وحدت برسند و از بین این چند نفر یک کاندید معرفی کنند. بقیه آنها می خواهند توافق کنند که در این مورد هنوز مشخص نیست که آیا سایر نامزدها به نفع کسی که اصولگرایان معرفی کرده اند انصراف خواهند داد یا خیر. وی افزود: نه آقای جلیلی و نه آقای قالیباف به نفع هیچکس نمی روند، ممکن است اگر اصولگرایان به این وحدت برسند که یک نفر را معرفی کنند، آقایان پورمحمدی و قاضی زاده هاشمی از رای سایر اصولگرایان تبعیت کنند. در مورد آقای جلیلی، احتمال استعفا ضعیف است.

* اختلاف قالیباف و جلیلی البته ریشه دارتر از این حرف هاست. به طوری که در یک مکان مشترک دیده نمی شدند تا اینکه مرداد در ماه ۹۲ برای اولین بار بود که وحید یامین پور از حامیان سعید جلیلی با توئیتی پرسشگر خبر دیدار احمدی نژاد و قالیباف را منتشر کرد. اگرچه این توییت بازخوردهای زیادی در جبهه اصلاح طلبان داشت، اما به نظر می رسید جامعه هدف اصلاح طلبان نیستند که اتفاقاً اصولگرایان باشند. دیدار احمدی نژاد و قالیباف از آنجایی جنجالی است که این دو نفر در دوره ریاست جمهوری و شهرداری اختلافات زیادی داشتند.

* البته این موضوع پنهانی نبود تا جایی که قالیباف در مناظره های ایران تحلیلاتی ۱۳۹۵ به آنها اشاره کرد. حالا ناگهان خبر آمد که این دو نفر با هم آشنا شده اند. البته پس از انتشار این خبر واکنش های متفاوتی از جبهه اصولگرایان دیده شد اما همین خبر کوتاه می تواند حاکی از اختلافی باشد که در جبهه اصولگرایان و حامیان دو چهره مطرح این جبهه وجود دارد. کافی است بدانید سعید جلیلی زمانی از کاندیداتوری خود انصراف داد که متوجه شد در جمنا اکثریت ندارد. این عقب نشینی البته با ناامیدی همراه بود تا جایی که تحلیلگران همزمان گفتند سعید جلیلی به دنبال طیف جدیدی در جبهه بندی سیاسی است.

قالیباف نیز پس از اینکه به دلیل نظر جمنا مجبور به انصراف از ایران تحلیلات ریاست جمهوری شد، علناً ابراز ناراحتی کرد. او این روزها به دنبال شکل گیری اصولگرایی است تا از قید اصولگرایان سنتی رهایی یابد.

* جبهه پایداری باید تصمیم نهایی خود را بگیرد. این جریان حتی نتوانست گزینه مورد نظر خود را با قطعیت معرفی کند. در این میان جبهه پایداری یکی از گروه هایی است که پیش از ایران تحلیلات به دنبال معرفی گزینه مورد نظر خود برای تصدی ریاست جمهوری بود. این در حالی است که در نگاه اول و بدون تحلیل همه سعید جلیلی را به دلیل همگرایی دیدگاه هایش کاندیدای این مجموعه می دانستند اما در چند وقت اخیر که اختلافاتی بین جلیلی و جبهه پایداری وجود داشت از جلیلی فاصله گرفتند. و به دنبال گزینه دیگری گشت. برای حمایت از وی در ایران تحلیلات و ابتدا صحبت از کاندیداتوری صادق تهلی دبیرکل جبهه پایداری شد که در ایران تحلیلات ثبت نام نکرد.

* در مجموع هر سه کاندیدای دیگر اعلام شده از سوی شورای نگهبان از اصولگرایان شناخته شده هستند. اما تجربه ثابت کرده است که اصولگرایان از هر طیفی نمی توانند ائتلاف کنند. موضوعی که برای چندمین بار در ایران تحلیلات ریاست جمهوری ثابت شد. هنوز بحث بر سر این است که جلیلی به نفع قالیباف عقب نشینی کند یا قالیباف به نفع دیگری کناره گیری کند و این در حالی است که اگر بخواهند به نفع هر یک از آنها عقب نشینی کنند در یک منطقه نیستند. دیگر. اما به نظر می رسد که برخی هنوز به اجماع امیدوار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا