بانک و بیمه

شبکه بانکی ۳۱۰۴ همت تسهیلات طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ پرداخت کرده است

به گزارش افق میهن از روابط عمومی بانک مرکزی، گزینه های پرداخت بانک ها در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۳۱۰۴۰.۱ میلیارد ریال بوده که در مدت مشابه سال قبل ۵۶۴۰.۴ میلیارد گزینه پرداخت ۶ ماهه اول بوده است. ماه های سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲۴۳۶۲.۶ میلیارد ریال (معادل ۲۲.۲ (درصد) و با احتساب تعدیلات انجام شده توسط شبکه بانکی مبلغ ۲۵۳۹۹.۷ میلیارد ریال بوده است.

از مجموع گزینه های پرداخت، صاحبان مشاغل (حقوقی و غیرحقوقی) ۲۴۱۱۹.۳ میلیارد ریال معادل ۷۷.۷ درصد و مصرف کنندگان نهایی (خانوارها) ۶۹۲۰.۸ میلیارد ریال معادل ۲۲.۳ درصد را به خود اختصاص داده اند.

سهم تسهیلات پرداختی به صورت سرمایه در گردش در کلیه بخشهای اقتصاد در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۸۶۹۲.۲ میلیارد ریال است که ۷۷.۵ درصد از کل تسهیلات پرداختی به صاحبان مشاغل را شامل می شود. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالاهای شخصی توسط مصرف کنندگان نهایی (خانوارها) بالغ بر ۲۷۵۶.۲ میلیارد ریال است که ۳۹.۸ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) ​​را به خود اختصاص داده است.

سهم تسهیلات پرداختی برای تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۷۷۷۳.۴ هزار میلیارد ریال بوده که نشان دهنده تخصیص ۴۱.۶ درصد از سرمایه در گردش کل منابع تخصیص یافته به بخش های اقتصادی است. (مبلغ ۱۸۶۹۲.۲ میلیارد ریال). مشاهده می شود که از ۹۲۰۰.۱ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن، ۸۴.۵ درصد آن (مبلغ ۷۷۷۳.۴ میلیارد ریال) به تامین سرمایه در گردش اختصاص یافته است که مورد توجه قرار گرفته و توجه نشان دهنده اولویت بندی ارائه منابع این بخش توسط بانک ها در سال ۱۴۰۳ ساخته شده است.

از مجموع تسهیلات پرداخت شده در مدت مذکور ۷۱۸۱.۰ میلیارد ریال معادل ۲۳.۱ درصد در قالب تسهیلات خرد اعطا شده است. همچنین مبلغ ۴۰۵.۹ میلیارد ریال در قالب کارت اعتباری پرداخت شد که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداخت خرد (کمتر از سه میلیارد ریال) به ۷۵۸۶.۹ میلیارد ریال می رسد که ۲۴.۱ درصد از کل شامل گزینه های پرداخت است. . شایان ذکر است با توجه به اینکه گزینه های پرداخت به صورت کارت اعتباری در بخش خانوار نیز پرداخت می شود، سهم خانوار از ۲۲.۳ درصد در جدول ۱ به ۲۳.۳ درصد از کل گزینه های پرداخت افزایش می یابد.

در ادامه مسیر فعلی، ملاحظات مربوط به کنترل تورم نیز باید مورد توجه قرار گیرد و همواره باید نسبت به تقویت پتانسیل تورم ناشی از فشارهای تقاضای کل در اقتصاد هوشیار بود. بر این اساس لازم است با افزایش سرمایه و ارتقای کفایت سرمایه بانک ها، کاهش وام های بلندمدت و بازگرداندن آنها در مسیر صحیح اعطای تسهیلات به بانک ها و ارتقای کارایی بانک ها، توان مالی بانک ها را افزایش داد. ارائه کار مولد توجه ویژه ای به ارتقای سرمایه، پرهیز از شارژ مضاعف دارایی های بانک ها و تشویق شرکت های تولیدی به استفاده از بازار سرمایه به عنوان ابزاری مهم برای تامین مالی پروژه های اقتصادی (خلاقانه) بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا