ترندهای روز

شبیخون «گُل» به ایران با یک آمار تکان‌دهنده!

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ماده مخدر معروفی که خود را زیر کلمه لطیف و زیبای «گل» پنهان می کند، اگرچه به اعتقاد بسیاری اعتیادآور نیست، اما طبق آخرین نتایج نظرسنجی سراسری اعتیاد، در مصرف کنندگان مستمر، پس از تریاک، مصرف از خانواده حشیش و گل با فراوانی ۴.۴ درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این ماده مخدر که از مشتقات گیاه شاهدانه محسوب می شود، تأثیر مستقیمی بر سیستم عصبی مرکزی دارد و اثرات مخرب روحی و روانی بر مصرف کننده بر جای می گذارد، تا جایی که برخی از بیماری های ژنتیکی مانند اسکیزوفرنی را نیز هدف قرار داده و فعال می کند. و افسردگی که هنوز فعال نشده است.

شبیخون

سال هاست که مصرف مواد مخدر گل، بلای جان مردم ما شده است، به گونه ای که اندک اندک جسم و روان آنها را نابود می کند. اما اکنون به مرز بحران رسیده و نگران کننده شده است، زیرا گل نه تنها برای جوانان شناخته شده است، بلکه متاسفانه مصرف آن به سنین پایین تر و نوجوانان نیز رسیده است، همانطور که طبق آخرین آمار کشور، مصرف آن گل در بین نوجوانان به ۰.۶۶ درصد رسیده است. است. جوانانی که تصور می کنند این ماده اعتیادآور نیست، در راهی قدم می گذارند که پایان آن معلوم نیست.

گل، جایگزین مواد قدیمی!

در گذشته وقتی صحبت از اعتیاد می شد، مصرف تریاک عموماً در ذهن تداعی می شد، اما با رواج انواع مواد مخدر مانند شیشه و گل، این دایره نیز گسترش یافته است. ماده ای که هم اکنون نیز مصرف کنندگان طرفدار پاکرس خود را دارد. امید مساح، دکتری. در مطالعات اعتیاد در گفت و گو با جام جم گفت: گل یک ماده مخدر است که در چند سال اخیر ریشه بیشتری نسبت به شاهدانه دارد و در آمریکا از آن به عنوان ماری جوانا نیز یاد می شود و ماده اصلی آن به نام THC باعث می شود. اثر اصلی و مسمومیت و عوارض جانبی در افراد این ماده در گذشته به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گرفت، به گونه ای که شیره گیاه را می گرفتند و به نام حشیش یا ماری جوانا استفاده می کردند و بعداً خود گیاه استفاده می شد. به شکل علف مصرف می شود.

وی همچنین می افزاید: در حال حاضر داروی گل در بسته بندی های متفاوت و قابل قبول تری برای جوانان و نوجوانان تولید می شود که البته ماده موثره آن را اضافه کرده و مانند یک دسته چای یا علف خشک به صورت صنعتی و کم شده روی آن اسپری می کنند. این کار باعث افزایش در عین حال عوارض و مشکلات جانبی می شود.

گل هایی که در باد رفته اند!

مرکز ملی مطالعات اعتیاد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی ۹۰ مطالعه انجام شده در ۱۲ ماه اعلام کرد: ۱.۳ درصد از مردان ایرانی و ۰.۲ درصد زنان ایرانی گل ماده اعتیاد آور را مصرف می کنند. در دنیا و کشور ما رایج ترین ماده ای است که از سنین پایین شروع به مصرف می کند. دارویی که محدود به جغرافیای خاصی نیست و در همه جا قابل کشت است. به همین دلیل مصرف آن در دو دهه اخیر در دنیا افزایش یافته و در برخی کشورها ممنوعیت قانونی استفاده از این ماده برداشته شده است. این کارشناس مطالعات اعتیاد نیز معتقد است میزان مصرف ماده گل در بین جوانان زیاد است و پیش بینی می شود در سال های آینده مشکلات بیشتری را به همراه داشته باشد. وی همچنین بیان می کند: بر اساس برخی آمارهای انجام شده در برخی مشاغل، مصرف این دارو در ۱۰ سال گذشته رو به افزایش بوده است، از سوی دیگر شاهد مراجعه بیمارانی که در بیمارستان ها بستری می شوند، مراجعینی که علائمی مانند توهم دارند، بیشتر شده است. هذیان، بدبینی و… و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.» به هر حال گل به معنای واقعی یک عامل روانگردان مخرب محسوب می شود. ماده ای که جوانان را به دلیل عدم آگاهی کافی از عوارض و عواقب مصرف این گونه مواد محرک و اغلب با انواع حرکات و شوخی های اجتماعی به دام می اندازد. شاید بهتر باشد شعار پوچ «گلها اعتیادآور نیست» را از تصوراتشان پاک کنیم و فراموش کنیم.

آمار تکان دهنده مصرف گل در کشور

دانشجویان دانشگاه های دولتی ۳.۵%

دانش آموزان متوسطه دوم ۰.۶۶%

کارگران ۶.۸٪

افراد بیکار ۳۳.۳ درصد

گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال ۳۴.۹ درصد است.

مصرف کنندگان گل بر اساس جنسیت

۸۴.۶ درصد مردان

۱۵.۴ درصد زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا