بانک و بیمه

شرایط جدید خرید خرد و عمده شمش طلا| سقف خرید افزایش یافت

به گزارش ایران تحلیل، با تصمیم بانک مرکزی دستورالعمل حراج شمش طلای شخصی با تغییراتی همراه شد که بر اساس آن شرایط جدید خرید شمش طلای ریز و درشت در این مزایده ها تشریح شد.

طبق آیین نامه ۷ دی ماه ۱۴۰۲ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تصویب کمیسیون پولی این بانک مورخ ۲۴ دی خریداران می توانند ماهانه بر اساس مجوز تحویل و فروش شمش طلای استاندارد از طریق حراج حضوری، در جلسات حراج استاندارد شمش طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران طبق دستورالعمل حراج شرکت کنند.

بر اساس دستورالعمل جدید حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران، علاوه بر «فروشندگان عمده شمش طلا با جواز کسب مجاز و معتبر»، «تولیدکنندگان و تولیدکنندگان فعال مصنوعات طلا با مشاغل مجاز و معتبر». مجوزها” و “طلا فروشان” آبشده نیز مجاز است دارای مجوز خرید مجاز و معتبر می باشد، “بانک عامل با تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران” می تواند متقاضی خرید شمش طلا از مرکز مبادلات ایران باشد.

مدارک مورد نیاز جهت شرکت در مزایده
از جمله مدارک دریافتی مرکز مبادلات ایران از متقاضی خرید شمش طلا همچنین «اصل نامه درخواست شرکت در مزایده (در سایت رسمی www.ice.ir، فرم شماره ۱۱ و ۱۲ منتشر شده)» است. اصل کارت ملی»، «اصل پروانه کسب صادره درگاه، پروانه های ملی کشور»، «اصل فیش بانکی واریزی»، «اصل گواهی امضا نزد دفاتر اسناد رسمی مذکور». مانند مرکز مبادلات ارز و طلای ایران» و «آخرین آگهی در روزنامه رسمی (ویژه اشخاص حقوقی)».

متقاضی از لحظه انتشار آگهی مزایده تا ساعت ۲۴ یک روز کاری قبل از جلسه مزایده فرصت دارد وجه سپرده را به حساب واسط مرکز مبادلات ایران واریز کند. سپرده نهایی سپرده منوط به تایید سپرده توسط مرکز مبادلات طلا و ارز ایران می باشد.

حداقل و حداکثر حجم خرید
شمش‌های طلای قابل تحویل به مرکز مبادلات ایران، شمش‌های طلای استانداردی هستند که توسط آزمایشگاه مورد تایید سازمان استاندارد ایران احراز هویت شده‌اند، باید یک کیلوگرم وزن و حداقل محتوای آن ۹۹۵ در هر میلی‌متر باشد.

حراج حضوری در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران به دو صورت حراج انفرادی و حراج عمده صورت می گیرد. خریدار می تواند حداقل یک و حداکثر پنج شمش طلای یک کیلوگرمی را در حراج انفرادی خریداری کند. محدودیت خرید خرده فروشی در هفته تقویم فقط پنج شمش طلای استاندارد است.

متقاضیان خرید حراج عمده نیز می توانند حداقل یک و حداکثر چهار بسته شمش طلای استاندارد را خریداری کنند. هر بسته شمش طلای استاندارد در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران حاوی پنج عدد شمش طلای یک کیلوگرمی به ارزش ۹۹۵ در هزار است. لطفا توجه داشته باشید که محدودیت خرید عمده در هفته تقویم تنها ۲۰ قطعه شمش طلای استاندارد است.

هزینه حراج
کارمزد حراج شمش طلا در مرکز مبادلات ایران دو در هزار ارزش معامله (در مجموع چهار در هزار) برای هر یک از طرفین حراج می باشد.

محل تحویل شمش
محل تحویل شمش طلا استاندارد در تالار معاملات طلای مرکز بورس ایران، خزانه بانک کارگشای مرکز می باشد. تحویل فیزیکی شمش طلا از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر یک روز کاری پس از تسویه نقدی انجام می شود.

شایان ذکر است مهلت تسویه نقدی یک روز کاری پس از روز مزایده تا ساعت ۱۴ می باشد.

جلسه معاملاتی
حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادلات ایران از ساعت ۱۲ الی ۱۶ انجام می شود. جلسه مزایده به دلیل «عدم اعلام قیمت از سوی خریداران در مدت ۱۵ دقیقه» و «پایان شمش طلای قابل عرضه در حراج» پایان می یابد.

قیمت پایه
حداقل قیمت پیشنهادی در روز مزایده توسط متقاضی به کمیسیون مزایده اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا