اخبار اقتصاد ایران

شرایط جدید فروش طلا اعلام شد :: ایران تحلیل

مدیرعامل مرکز مبادلات طلا و ارز ایران با تاکید بر اینکه باید در خصوص نحوه فروش شمش طلا و ایجاد سقف با بانک مرکزی به توافق برسیم، گفت: این کار را با بانک کارگشای انجام خواهیم داد.

به گزارش ایران تحلیل، با ابلاغ مقررات جدید بانک مرکزی، تامین ارز برای واردات طلا از محل ارز حاصل از صادرات خود و به صورت شمش منوط به تحویل، عرضه و فروش آن در بستر مرکز مبادلات طلا و ارز ایران

پشت پرده اطلاعیه اخیر بانک مرکزی، به اقدام صادرکنندگان برای پرهیز از انجام تعهدات ارزی بازمی گردد. ماجرا از این قرار است که پس از آزادسازی واردات طلا به کشور، بسیاری از صادرکنندگان برای اجتناب از پرداخت تعهدات ارزی خود و فروش ارزهای صادراتی خود در مرکز مبادلات، با واردات و اجاره شمش طلا از انجام تعهدات خود طفره رفتند. متمرکز کردن واردات شمش طلا مشمول عرضه در مرکز مبادلات.

بر اساس آمار گمرک ایران، واردات ۱۹ تن شمش طلا که ۲.۵۴ درصد از ارزش کل واردات کشور در ۹ ماهه امسال را به خود اختصاص داده است، رتبه چهارم را در بین کالاهای عمده وارداتی کشور به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میزان واردات طلا نزدیک به صفر بوده است.

بر این اساس، طبق آمار منتشر شده، در آذر در این ماه حدود ۶ تن طلا وارد کشور شد و از گمرکات ترخیص شد. به نظر می رسد واردات طلا در این مدت از مرز یک میلیارد و دویست میلیون دلار گذشته است.

در بخشنامه بانک مرکزی آمده است؛ در صورت عدم ارائه تاییدیه تحویل، عرضه و فروش ارز از مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران، بانک ها و موسسات اعتباری موظفند از واردکننده تحت عنوان عدم انجام ارز خارجی به سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کنند. تعهد مبادله ای

علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادلات طلا و ارز ایران با تشریح شرایط جدید فروش شمش طلا در این مرکز، اظهار کرد: این روزها اخباری مبنی بر عرضه طلا در این مرکز در رسانه ها مطرح شده است و این موضوع. با ابهاماتی مواجه شده است. اطلاعیه این موضوع در بانک مرکزی منتشر شد و برنامه ریزی این کار و مقدمات آن فراهم شده است. امروز نیمی از دستورالعمل این کار در بانک مرکزی تدوین شده و مابقی فردا تکمیل می شود و در این بین فرصت تکمیل سامانه و اعلام روند و شرایط آن وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت عرضه طلا در مرکز مبادلات براساس اعلام بانک مرکزی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و نگرانی در این زمینه وجود ندارد، ادامه داد: خریدارانی که طلا را در اولویت قرار می دهند، تولیدکنندگان در طلا و جواهر هستند. صنعت. در شهر تهران حدود ۱۲۰۰ نفر وجود دارد و اگر شهرستان ها را در نظر بگیریم چندین هزار تولید کننده طلا و جواهر وجود دارد که می توان نیازهای آنها را از این طریق تامین کرد.

سعیدی در خصوص دلیل بخشنامه اخیر بانک مرکزی تاکید کرد: این کار برای رفع چند بار ورود طلا به کشور و خروج از کشور انجام شد.

البته وی همچنین گفت که ما به عنوان مرکز مبادلاتی در بازار ارز دخالتی نخواهیم داشت و وظیفه مداخله با بانک مرکزی است، اما ابزارهای لازم را خواهیم داشت و بانک مرکزی می تواند در مواقع نیاز از آنها استفاده کند.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی که هنوز دستورالعملی ابلاغ نشده است، تکلیف برخی افراد نیازمند نقدینگی چیست؟ وی گفت: به درخواست همه کسانی که طلا دارند و کتبا درخواست داده اند پاسخ داده شده و مشخص شده است که چه کاری باید انجام دهند. این کار با بانک افتتاحیه، با تایید، تدارکات و با استفاده از خدمات خزانه انجام می شود. همچنین طلا را در مرکز مبادلات با توجه به محدوده جغرافیایی بانک کارگشای نزد این بانک عرضه خواهیم کرد و پس از تایید توسط این بانک، سایر مراحل انجام خواهد شد.

مدیرعامل مرکز مبادلات طلا و ارز ایران گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۹ تن طلا وارد کشور شده است، اما آمار اینکه چقدر طلا وارد بازار شده و چقدر از کشور خارج شده است. شناخته نشده است. گاه چندین بار طلا از کشور خارج شده و مجدداً به عنوان راه تسویه تعهد ارزی وارد کشور شده است. برای مقابله با این موضوع تدابیری اتخاذ شده است. باید در مورد نحوه فروش با بانک مرکزی به توافق برسیم و برای آن محدودیت ایجاد کنیم و اگر سقف تعیین کنیم می تواند نیاز چند روزه تولیدکنندگان طلا و جواهر را تامین کند.

وی ادامه داد: شرکت هایی که خریدار هستند شرکت هایی هستند که دارای مجوز از اتحادیه استانی خود بوده و به عنوان فعال حوزه طلا احراز هویت شده اند. اگر اطمینان حاصل شود که این طلا وارد چرخه بازار طلای کشور شده است، این اقدام می تواند در بازار داخلی طلا موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا