اخبار بورس

شرایط در بازار سرمایه به سود خریداران تمام خواهد شد؟

نگاه سرمایه گذاران به بازار سرمایه مثبت است.

اگر توافقات منطقه‌ای و آتش‌بس صورت گیرد، ریسک نظامی-سیاسی کاهش یابد، دموکرات‌ها رای بدهند و دلار نیما تا مرز ۵۳ هزار تومان بالا رود و نرخ سود کاهش یابد، می‌توان انتظار داشت که در شب عید کل پایتخت. شاخص بازار بهتر از امروز خواهد بود. با این حال، با افزایش ریسک های سیاسی-نظامی، روند معاملات نیز تغییر خواهد کرد که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.

امروز شریعتیتحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: معیارهای تصمیم گیری سرمایه گذاران بازار سرمایه شامل عوامل متعددی از جمله قیمت دلار نیما، گزارش های شرکت ها و وعده های مسئولانی مانند وزیر اقتصاد، وزیر حراست و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار است. سازمان و بانک مرکزی در نظر گرفته شود.

وی در خصوص افزایش قیمت دلار نیما افزود: بدیهی است که آقای همتی سکاندار اقتصادی دولت فعلی و آقای طیب نیا نماینده اقتصادی کشور ارز چند صرافی را منبع رانت می دانند. و درامدهایی که نشانه های آن در قیمت برخی محصولات و برخی صحبت ها از جمله اتفاقات، فساد چای دباش در دولت قبل بود.

شریعتی تصریح کرد: موضع آقای همتی و حتی ارقامی که ایشان در مصاحبه های تلویزیونی خود اعلام کردند، این ذهنیت را ایجاد کرده است که دلار نیما به ارزشی مناسب برای معامله گران و سودآوری برای تولیدکنندگان خواهد رسید.

وی ادامه داد: این موضوع در گزارش سال گذشته شرکت ها منعکس شد. به عنوان مثال، شرکت ملی مس ترجیح داد در بورس کالا بفروشد زیرا باید کمتر از ۴۰ هزار تومان بازتولید می کرد و چون چنین تقاضایی برای مس در بازار داخلی وجود نداشت، این موضوع باعث بهار شد گزارش شرکت ملی مس. کمتر از حد انتظار بود، اما اگر این فرصت را داشت که ارز خود را با دلار ارزان‌تری نسبت به بازار آزاد بفروشد، البته شرایط بهتری پیدا می‌کرد. علاوه بر این، تیم اقتصادی فعلی معتقد است که شاخص PMI کاهش یافته است که نشان دهنده رکود بازار، عدم کارایی تولید برای تولیدکنندگان و بی ثباتی در فرآیندهای اقتصادی است.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در سازمان برنامه و بودجه اشاره شد که فرمول ها و رویه های اقتصادی باید منطقی و بلندمدت باشد تا سرمایه گذاران و تولیدکنندگان بتوانند برای میان مدت و بلندمدت برنامه ریزی کنند. به نظر می رسد نظر تیم دولت فعلی و بحث های صورت گرفته نظر سرمایه گذاران را مثبت کرده است.

شریعتی گفت: وزیر صامت با سابقه تولید سکان هدایت را برعهده گرفته است و نظرات آقای مدشکیان به عنوان رئیس سازمان ملل متحد نیز در جهت کاهش تنش های سیاسی و بین المللی است. سخنگوی دولت همچنین از مذاکره با شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری برای تصویب FATF خبر داد که می تواند هزینه های نقل و انتقال پول برای شرکت ها و سیستم بانکی را تغییر دهد و شرایط را بهبود بخشد. در صورت اجرا، این گفتگوها می تواند وضعیت را تغییر دهد.

وی یادآور شد: سرمایه گذاران در حال خرید بازار سرمایه آینده هستند. شاید تنها مشکلی که باعث توقف روند مثبت بازار در دو هفته اخیر شده است، حملات متعدد اسرائیل به لبنان و ترورهای انجام شده در آنجا باشد که امنیت سرمایه گذاران را تضعیف می کند. در سال ۱۴۰۳ حوادث زیادی را تجربه کردیم که باعث ترس سرمایه گذاران از اعتماد به بازار سرمایه شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه توضیح داد: با این حال تبدیل دارایی را نمی توان به عنوان یک اقدام منطقه ای شناخت. سرمایه گذاران باید یک سبد سهام داشته باشند که می تواند شامل املاک، ارزها، طلا، سهام و سپرده های بانکی باشد و وزن ها باید بین این دارایی ها جابجا شود. اما یک سرمایه گذار نباید هیچ یک از این دارایی ها را اضافه یا اضافه وزن کند.

شریعتی تصریح کرد: اگر ریسک سیاسی و تنش‌های نظامی در منطقه کاهش یابد و انتخابات آمریکا که در ۴۰ روز آینده برگزار می‌شود با پیروزی دموکرات‌ها و کمالا هریس همراه شود، به طور کلی روزهای بهتری را پیش رو خواهیم داشت. بازار سرمایه پیش بینی می شود نظام اقتصادی کشور کاهش جزئی نرخ سود را انتخاب کند، انتظارات تورمی نیز با رای دموکرات ها کمتر شده و با افزایش قیمت دلار، بازار سرمایه نیز پتانسیل این را خواهد داشت. تقویت کند.

وی افزود: شایان ذکر است که با وجود افزایش و بهبود معاملات بازار در دو هفته گذشته، نسبت P/E بازار همچنان در محدوده ۲.۴ واحد و قیمت ارزش بازار نیز زیر ۶ واحد است. همه اینها در شرایطی رخ می دهد که این قیمت ها در پایین ترین حد چند ساله خود قرار گیرند و بنابراین با افزایش قیمت دلار نیما در محدوده ۵۳ هزار تومان و کاهش نرخ سود، خریداران از معاملات سود خواهند برد.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در صورت دستیابی به توافقات منطقه ای و آتش بس، ریسک نظامی-سیاسی، رای دموکرات ها و همچنین روند صعودی دلار نیما تا مرز ۵۳ هزار تومان و کاهش سررسید کاهش می یابد. از نرخ بهره می توان فرض کرد که در آستانه عید کل بازار سرمایه باید بهتر از امروز باشد. با این حال، با افزایش ریسک های سیاسی-نظامی، روند معاملات نیز تغییر خواهد کرد که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا