اخبار بورس

شرایط نابسامان بازار پول یکی از عوامل رکود بازار سرمایه

کسری خالص ذخایر قانونی در سیستم بانکی در حال افزایش است.

کسری خالص ذخایر قانونی در سیستم بانکی رو به افزایش است و هر هفته رکورد جدیدی از ریپو (افزودن موقت) درخواستی بانک ها ثبت می شود.

شرایط نابسامان بازار پول یکی از عوامل رکود بازار سرمایه است

«اخبار بورسا»:

امیررضا علاباف کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورسا وی در خصوص تاثیر برخی مشکلات ملی و بین المللی بر توسعه بازار گفت: یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت در بازار سرمایه و طبقه دارایی مالی، افزایش تنش های منطقه ای و مشکلات ژئوپلیتیکی موجود است که منجر به عدم موفقیت در بازار سرمایه و دارایی های مالی می شود. افزایش سطح ریسک سیستماتیک و افزایش ریسک بازار، مبتنی بر خطرات درگیری نظامی و اختلال در زنجیره تامین و حمل و نقل در منطقه بوده که خوشبختانه سطح این تنش ها را نسبت به ماه های قبل کاهش داده است. و همچنین بخش بزرگی از نگرانی ها از جمله مسائل دخالت ایران در این درگیری ها کم رنگ و حل شده است. از این منظر می توان شرایط بازار را بهتر از قبل تصور کرد، اما; عوامل کلان اقتصادی در بخش داخلی همچنان برخلاف میل بازار در حال حرکت هستند.

این کارشناس بازار یکی از دلایل اصلی رکود بازار را برشمرد و خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در حال حاضر عمده ترین دلایل داخلی رکود در بازارها از جمله بورس، اولاً در موضوع شرایط آشفته بازار پول باشد. و سیاست ارزی و سپس نگاه نامناسب مسائل بودجه ای و سیاست مالی به ویژه از وضعیت انواع مالیات ها و سیاست های دولت که منجر به کاهش سودآوری صنایع و تضعیف تقاضای کل در سطح اقتصاد می شود. و تمایل به تشدید شکاف تولید منفی برجسته شده است. در مجموع، پیش‌بینی اکثریت فعالان اقتصادی نشان می‌دهد که در سیاست فعلی اکثر صنایع و بنگاه‌های اقتصادی نمی‌توانند سودآوری و جریان نقدی خود را متناسب با رشد سطح عمومی قیمت‌ها و تضعیف بازار افزایش دهند. ارز ملی که منجر به سرمایه گذاری مولد در بخش تولید می شود، بخش تولید را نامناسب کرده است. .

وی ادامه داد: همچنین رصد ما از بازار بین بانکی نشان می‌دهد که کسری خالص ذخایر قانونی در سیستم بانکی رو به افزایش است و هر هفته رکورد جدیدی از ارزش رپو (تزریق موقت) درخواستی بانک‌ها ثبت می‌شود. زمان، عدم پاسخگویی کافی و پشتکار بانک مرکزی. با تداوم جو انقباضی بانک ها به سقف کریدور نرخ سود یعنی تسهیلات اعتباری بانک مرکزی حمله کرده اند و شاهد افزایش ۲۴ درصدی استفاده بانک ها از تسهیلات اقامتی هستیم.

از سوی دیگر، استقراض در این موارد صرفاً با اوراق مالی اسلامی و با در نظر گرفتن شرایط موجود و نرخ‌های انفجاری تجهیز منابع از محل سپرده‌گذاری که گاه معادل نرخ اضافه برداشت در حال حاضر است، صورت می‌گیرد. حساب، یعنی ۳۴ درصد. موج جدیدی از نابسامانی در سیستم بانکی کشور در حال شکل گیری است و کسری ذخایر به سطوح بی سابقه ای رسیده است. به طور کلی، شرایط در بازار پول و اعتبار و همچنین در صنعت تامین مالی آشفته و تحت فشار شدید است و اثرات آن بر سطح بازار سرمایه نیز به وضوح مشخص است. با رشد نرخ ارز و فشار هزینه بر شرکت ها، با در نظر گرفتن اثر درونزای پول می توان افزایش نرخ رشد نقدینگی را نیز انتظار داشت.

به نظر من مهم ترین محرک بازار کنونی را می توان موضوع مهم اصلاح نرخ ارز شرکت ها در نظام پولی و کاهش شکاف قابل توجه بیش از ۴۰ درصدی بین نرخ ارز نیما و بازار آزاد دانست که باعث شد. به تعدیل بیشتر سود شرکت ها با واقعیت های اقتصادی و از سوی دیگر. هیئت مدیره بورس نیز با اصلاح انتظارات سرمایه گذاران کار می کند.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا